Gå til innhold

Her er utfordringene og mulighetene Norge har med hydrogen


Anbefalte innlegg

Og testen du sjølv viser til seier svart på kvitt at det same er mogeleg med hydrogenbil. Kva er det som feilar deg?

1,1kg/100 km med 5kg hydrogen på vintersføre gir altså ca 450km rekkevidde av 550 km angitt rekkevidde (NEDC), som står oppført hos Toyota. 

 

450 km av 550 km gir et resultat på 19% tap i rekkevidde på vintersføre. Hvor mange av de tapene som omhandler hydrogen systemet kontra naturlige årsaker som høyere rullemotstand etc etc aner jeg ikke. 

 

Så nei. Du må faktisk vise en test hvor FCEV mister 40% rekkevidde. Det har du fremdeles ikke gjort.

 

Og kvifor diktar du fritt, og seinare hevdar at eg påstår det? Det er heilt absurd å prøve å diskutere noko som helst med deg. Uansett kva eg skriv, påstår du at eg har skrive noko som er so på fullstendig på trynet at berre du kunne funne det på.

 

Brenn stråmennene dine og prøv det på eit sakleg ordskifte for ein gongs skuld.

 

Du skrev dette:

 

– Vi har prøvekjørt Toyota Mirai, som er en hydrogenbil. Faktisk rekkevidde vinterstid ble målt til 250 km mot oppgitt maksimal kjørelengde på 550 km.

Du brukte altså et sitat fra ei link, mens du samtidig ikke var enig i  konklusjonen du siterte fra linken? Hæ? Hva er det jeg har diktet opp? 

 

Merk det ein ting: EG HAR ALDRI PÅSTÅTT 250 km PÅ VINTERFØRE

 

Brenn stråmennene dine.

Prøver du virkelig å vri deg unna ved å si at du "siterte" noe fremfor å mene at du selv trudde på det du siterte og brukte som et argument?

 

Latterlig. 

 

Nei, eg brukar gjennomsnittsforbruket på 1,1 kg H2 pr 100 km. Maksforbruket på 1,6 kg H2 pr 100 km gjev mykje dårlegare rekkjevidde.

Resultatene blir 450 km rekkevidde av 550 km rekkevidde med snittforbruk. 

312 km rekkevidde om man bruker maks angitt forbruk. Dog det vet du selv at blir idiotisk å ta opp som et argument, så hvorfor gjorde du det? Hvorfor sa du at man kan forvente fra 300-500 km rekkevidde, der bunnen av denne er hentet fra maksimum angitt forbruk? 

 

Som sagt, hvordan ser det ut om vi regner ut rekkevidde på en Tesla Model X med maksimum angitt forbruk? 

 

Dette blir for dumt. 

 

Er ikkje tanken på Mirai 5 kg? 0,76 kg/100 km skulle då gje nesten 658 km rekkjevidde etter NEDC-forbruk på 0,76 kg hydrogen pr 100 km.

0.76kg/100 km i forbruk med NEDC testen er som vi alle vet en test med fokus på "urbane" strøk. Det er ingen overraskelse at langtur på landevei og motorvei er annerledes. Samt hvorfor bruke 658 km rekkevidde når Toyota selv bruker 550 km rekkevidde i sine brosjyrer for bilen? 

 

Juks med tall der du kan - igjen altså. 

 

Eg dobbeltsjekka NEDC-forbruket, i tilfelle det som vart oppgjeve i testen din er feil: 

https://global.toyot...t_report_en.pdf

 

 

Hva er det jeg skal finne der? Jeg sjekket for å se om 658km rekkevidde er nevnt der, men jeg fant det ikke? 

Jeg søkte også på NEDC for å se noen sammenheng, men fant det ikke. 

 

Uansett – 1,1 kg/100km er nesten 45% over offisielt NEDC-forbruk på 0,76 kg/100 km.

Hvorfor jukse deg frem til et tall når Toyota selv reklamerer med 550 km rekkevidde? 

https://www.toyotasantamonica.com/what-is-the-toyota-mirai-range/

https://www.toyotasantamonica.com/toyota-mirai-performance/

Her er dem enda snillere og sier 312 miles rekkevidde fra EPA tester? Altså rett over 500km

 

Det blir isåfall enda mindre tap på vinterføre enn de 550km jeg har brukt. 

 

Det blir patetisk å lese når du må bruke NEDC tall for å komme frem til argumenter, fremfor å bruke faktiske tall Toyota bruker, samt tall testen har kommet frem til under bruk. 450 km av 500, eller 550km rekkevidde er rimelig pene tall på vinterstid. 

 

Jadå, men det er ikkje 10% du skal slå. Det er nesten 45% i ein samanliknbar test.

Nei, det er ikke det. Vi bruker selvfølgelig realistiske tester og hva Toyota selv sier man kan få i rekkevidde - realistisk sett. 

Jeg må gjenta det mye her, men jeg gjør det fordi du har vanskelig for det. 

 

Toyota sier i ulike instanser mellom 500 og 550 km realitisk rekkevidde. 

Testen vi prater om, kom frem til 450 km rekkevidde. 

Vi taper altså, på vintersføre fra 10 - 19% i en Toyota Mirai. 

 

Kan du finne en virkelig test som kommer frem til 45% tap i rekkevidde på Toyota Mirai? Nei, det kan du ikke. Jukser du nå med tall der du kan? Ja, det gjør du. 

 

Når meinte eg det? Det er berre i ditt hovud at eg har meint det. Eg har berre sitert nokon andre som har sagt det, eg har ikkje sagt med eitt ord at det var mi meining.

Igjen blir det mye repetisjon her, men sånn går det jo når du siterer samme tema flere ganger. Du leser altså ikke hele postene før du starter å stykke alt opp for å svare på setninger, fremfor paragrafer. 

 

Det her skrev du på første side:

– Vi har prøvekjørt Toyota Mirai, som er en hydrogenbil. Faktisk rekkevidde vinterstid ble målt til 250 km mot oppgitt maksimal kjørelengde på 550 km.

Om du ikke har ment dette, så har du uansett brukt det som et argument. Nå som du ikke klarer å bevise argumentet, så har du altså ikke ment det, og du brukte argumentet kun for tull da eller? 

 

Fortell oss logikken her. Hvorfor brukte du argumentet om du ikke selv mente det? 

 

Dersom Nikola nokon gong produserer ei trekkvogn på hydrogen, er det usannsynleg at ho vert betre enn Tesla Semi på rekkjevidde/vekt. 

 

 

De har allerede trekkvogner på Hydrogen. 

 

https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/

 

Bosch er vell seriøse nok til å ikke være et scam-firma vell? Eller er de også blitt med på scammen? 

 

Nå som vi har kommet oss bort fra dette tullet ditt med at Nikola kun er scam, samt det faktum at de både skal lage BEV og FCEV trekkvogner, så er det kanskje på tide å ta det de sier mer seriøst? Tesla Semi kommer ikke til å være bedre for langtransport. Det sier CEO av Nikola, og det sier CEO av Daimler. 

 

Tesla Semi er utsatt, og det svirrer til og med rykter om at den er utsatt på ubestemt tid. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei må ikkje det. Tesla Semi er sett fleire tusen km frå fabrikken, og er fotografert ladande frå fleire superladarar samstundes. Som alle Tesla-modellar kan han nok ladast på fleire måtar enn ved ein spesiell type ladestasjon.

Hvor lang tid tar det å lade en Tesla Semi på en Supercharger om jeg kan få spørre sånn siden lithium-ion batterier ikke klarer 250kw makseffekt gjennom hele ladesyklusen? Hvor mange prosent av Superchargers er egentlig oppgradert fra 150 til 250kw? 

 

Det blir jo litt begrensende, at man er nødt til å avslutte turene sine på Superchargers hver natt? Samt man kan ikke bedrive "team-driving" som jo er rimelig vanlig i USA med Superchargers bare? 

 

Hvilke ring-effekter vil dette gjøre for Tesla eiere egentlig? At flere og flere Tesla Semier står og lader gjennom natta på Superchargers? Samt hvor mange plasser tar egentlig en Tesla Semi med dagens stasjoner? De er jo ikke akkurat laget for en Tesla Semi? 

 

Nå som vi ser at BEB's (helelektriske busser) bruker så mye som 70% av energien fra batteriene på oppvarming alene på kalde dager og netter, så blir det jo spennende å se hvordan dette blir overført Tesla Semi? 

 

Eg tenkjer Tesla satsar på det som løner seg mest fyrst, og difor har prioritert Model Y framfor Semi i produksjonskøa. 

 

Mener du at Tesla vil tjene mer på å kun selge Model Y kontra Tesla Semi? Hvorfor lansere Tesla Semi da isåfall? 

For Semi har Tesla ingen reelle konkurrentar, og dei taper ingen kundar på å vente eit kvartal eller to med produksjonsstart.

 

Nikola skal selge 500 - 750 og 1000 kWh batteri-elektriske trekkvogner for kort-transport. Så på kort-transport, så har Tesla konkurrenter. 

 

 Køa av konkurrentar som ynskjer å satse i same segment som Model Y er derimot lang. Då er det forståeleg at Tesla prioriterer å bruke det dei kan produsere av batteri til Model 3 og Model Y, som dei lett kan selje mange av med forteneste.

 

Du har såpass innsikt i å vite modellene for fortjeneste mellom TM3/Y og Tesla Semi altså? 

 

Det ryktast òg at Tesla kjem med ein ny generasjon batteri i 2020, og at Semi og Roadster 2 skal få den nye typen. Sjølv om begge sikkert fungerer utmerka med dagens batteri, vil meir energitette batteri vere ein fordel for begge. 

 

Interessant. Kilde? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...