Gå til innhold

Admin rettigheter Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Du har vel de filene liggende på en gammel eksterndisk eller en interndisk som har stått i en annen maskin?

 

Den linken som er postet over her anbefales IKKE å gjøre. Ved å gi alle fulle rettigheter, kan også alle nekte andre rettigheter. Da er det tryggere å kjøre fat32 uten noen form for sikkerhet, enn at alle skal ha alle rettigheter.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Du har vel de filene liggende på en gammel eksterndisk eller en interndisk som har stått i en annen maskin?

 

Den linken som er postet over her anbefales IKKE å gjøre. Ved å gi alle fulle rettigheter, kan også alle nekte andre rettigheter. Da er det tryggere å kjøre fat32 uten noen form for sikkerhet, enn at alle skal ha alle rettigheter.

 

Var det jeg tenkte selv, å gi rettigheter til alle er ingen godt alternativ. Det er ikke det at jeg ikke kommer meg inn på disken for det gjør jeg, jeg må bare trykke på den så kommer jeg inn. Men det er vel ikke meningen at det skal være så tungvindt? Og når jeg har administrator rettigheter så ser jeg ingen grunn for at den beskjeden skal komme opp. For moro skyld har jeg testet ved å gi alle tilgang, men heller ei dette løste det, fikk fortsatt opp meldingen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Var det jeg tenkte selv, å gi rettigheter til alle er ingen godt alternativ. Det er ikke det at jeg ikke kommer meg inn på disken for det gjør jeg, jeg må bare trykke på den så kommer jeg inn. Men det er vel ikke meningen at det skal være så tungvindt? Og når jeg har administrator rettigheter så ser jeg ingen grunn for at den beskjeden skal komme opp. For moro skyld har jeg testet ved å gi alle tilgang, men heller ei dette løste det, fikk fortsatt opp meldingen. 

Det er ikke tungvindt, det er slik sikkerhet skal fungere.

Dine adminrettigheter på Windows 10 trår kun ikraft etter at du har bekreftet det via UAC. Før det, er du bare vanlig bruker.

 

Grunnen til at du må trykke slikt du gjøre, er at du ikke står som eier av de katalogene og filene siden de mest sannsynlig har stått i en annen maskin. (annen maskin=annen eier selv om kontoen er den samme).

Det du må gjøre er å ta eierskap over filene du skal ha tilgang til.

Enkleste måten jeg har funnet, er å legge til et script som gjør deg til eier over filene dine.

Dette scriptet tilordnes via høyreklikk på en mappe eller fil. Se vedlagte link.

https://www.tenforums.com/tutorials/3841-add-take-ownership-context-menu-windows-10-a.html

 

Husk nå bare å ikke ta eierskap over systemkataloger.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte selv, å gi rettigheter til alle er ingen godt alternativ. Det er ikke det at jeg ikke kommer meg inn på disken for det gjør jeg, jeg må bare trykke på den så kommer jeg inn. Men det er vel ikke meningen at det skal være så tungvindt? Og når jeg har administrator rettigheter så ser jeg ingen grunn for at den beskjeden skal komme opp. For moro skyld har jeg testet ved å gi alle tilgang, men heller ei dette løste det, fikk fortsatt opp meldingen. 

 

Hvis dette er en ekstern sikkerhetskopi-disk som har vært "dedikert" til et sikkerhetskopiering-program, så har kanskje programmet endret rettighetene på katalogen(-e) på disken for å beskytte sikkerhetskopien.

Så "problemet" er at du ikke har leserettigheter til mappa du forsøker å åpne. Men siden du også har administrator-rettigheter så gir Windows deg "uac-valget" om å fortsette (dvs. Windows bruker da admin-rettighetene dine til å åpne mappa).

 

Hvis rettighetene er slik fordi et sikkerhetskopieing-program satte de slik, og disken fortsatt brukes til sikkerhetskopier så ville jeg tenkt meg om litt før jeg endret på det. Er du uheldig/utenksom og får f.eks. en crypto-plage på maskinen er det mindre sjanse for at den også klarer å kryptere sikkerhetskopien uten at du merker det dersom din "normale" bruker ikke har rettigheter der. Siden crypto-plagen sannsynligvis/forhåpentligvis vil kjøre med dine "normale" rettigheter.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...