Gå til innhold

Hvordan føre kontantuttak i Bas21


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en fersk når det gjelder regnskapsføring og har et problem. Hvordan fører jeg kontantuttak?

Skal jeg opprette ny Faktura eller Inngående faktura? Hvilken kostnadskonto skal jeg bruke?

 

Jeg bruker Bas21.

 

På forhånd takk, hilsen frustrert :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilagstype "bank"

1920 -400

1900 +400

 

Da vil du ha 400 kroner i skuffen.

 

Du virker som du har peiling så jeg har et spørsmål til: Jeg selger en vare som heter Serviceavtale som inneholder enkelte tjenester som bla. hosting, trafikk rapport og support. Hva skal jeg føre den på? Jeg har prøvd meg frem ved å føre den på 6553 og 3100, men det er sikkert ikke riktig.

Lenke til kommentar

Det er riktig å føre inntekter fra serviceavtale på 3100 inntil firmaet ditt blir mva-pliktig. Firmaet blir mva-pliktig når omsetningen passerer 50000 kroner i løpet av en periode på 12 måneder (altså ikke pr. kalenderår).

Når jeg fører inntekter må kunden først være registrert via menyen "Kunder/Leverandører" i bas21. "Type" er "Kunde" som standard og er lett å glemme å endre til "Leverandør" dersom man skal registrere en leverandør.


Jeg fører deretter bilag for fakturaen til kunden som (eksempel):

Bilagstype UF (utgående faktura):
1000xx (Kundenavn) 599
3100 -599


Når fakturaen er betalt fører jeg:

Bilagstype bank:
1000xx (Kundenavn) -599
7770 15 (evt gebyr)
1920 584


Konto 6553 er en konto for driftsutgifter som ikke skal være innblandet her.

Vær obs på at når bilaget er lagret så er det begrenset hvilke endringer man kan utføre på det. Sørg derfor for at du f.eks. har valgt riktig bilagstype.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...