Gå til innhold

Støtter via kt266 Athlon MP?


Royal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, jeg så på den lista der jeg å. Men tenkte kanskje det gikk likevel siden ikke MP sto oppført på den lista og at den ikke sto der p.g.a at MP skal primært brukes i Dual systemer.

Men hva er det som egentlig skiller en MP fra en vanlig XP? Det skal jo gå an å modde en XP til MP.

Lenke til kommentar

Athlon MP 2600+ er egentlig nøyaktig det samme som Athlon XP 2600+. Så hvis hovedkortet ditt støtter den ene så støtter det også den andre.

 

Den eneste forskjellen på de to er noen av broene som gjør at den kan kjøres i dual-systemer også. Ellers er de totalt like. Samme antall pinner, pin-kompatibel (elektrisk og mekanisk), like strømkrevende etc etc. Grunnen til at den skjelden listes opp i kompatibilitets-skjemaer er nok at det er den samme prosessoren som XP 2600+. Den lille forskjellen (dual-mulighet slått på eller ikke) gjør at AMD priser MP'en høyere enn XP'en. Dermed vil det være ulogisk å kjøpe MP til bruk i et 1-CPU-system.

 

(Har forresten kjørt en MP på KT333, da jeg moddet min XP1700+ til MP2600+. Det gikk problemfritt og CPU'en ble gjenkjent som MP 2600+.)

Lenke til kommentar

Athlon MP 2600+ er egentlig nøyaktig det samme som Athlon XP 2600+. Så hvis hovedkortet ditt støtter den ene så støtter det også den andre.

 

Det var dette jeg håpa på, og som er mest logisk siden en XP kan bli til en MP.

Lurer litt på om jeg skal grave dypt i lomma og skrape sammen noen kroner til en sånn en.Billigste på prisguiden var 1600,-

Har lyst til oppgardere uten å bytte ut alt (Hovedkort,cpu,ram), hvis jeg selger min 1800+ som jeg kanskje kan få 300-400 for. så er jo ikke 1300,- så gæernt for en oppgradering..Eller enda bedre hvis jeg kan få tak i en brukt en ;)

 

 

Takk for oppklarende info Simen1 :w00t:

Lenke til kommentar

1600kr er for en 2600+ er kanskje ikke den beste investeringen, når man vet at du får et Nforce2 hovedkort + en XP2500+(barton) + kjøler til den prisen. Ram trenger du ikke å skifte siden du allerede har DDR. (KT266-chipsett)

 

Du kan godt bruke din gamle PC2100 ram på den nye hovedkortet siden ram ikke nødvendigvis må være like raskt som FSB.

Jeg tror du vil få bedre ytelse med Nforce2 chipsettet og en 2500+ (barton) enn med det gamle chipsettet og en 2600+ (Tbred). Overklokking vil nok også gå mye lettere med en 2500+ barton enn en 2600+ Tbred. Samtidig får du sikkert med en del kjekke ting til hovedkortet som du nok ikke har fra før: USB2.0, Firewire, S-ATA, LAN og kanskje til og med MCP-T (Soundstorm-lyd).

 

Dvs. At du får frigjort både CPU, HK, lydkort og nettverkskort som du kan selge for å dekke inn de ca 1600kr det koster. (i stedet for bare CPU).

 

Lykke til! Håper du får en fornøyelig oppgradering! :xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...