Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kontaktlinser og skjeve hornhinner


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har brukt briller i over 2 år nå, og vurderer kontaktlinser ettersom jeg er mye aktiv og brillene blir svært fort skitne. Jeg føler jeg må pusse og vaske de hele tiden. 

 

Har noen erfaring med kontaktlinser ved skjeve hornhinner? Jeg forhørte meg med en optiker i byen, men fikk noe tvetydig svar mtp. hvor god korreksjonen ville bli med min grad av skjeve hornhinner. Brilleseddelen angir dette angående skjeve hornhinner:

 

CYL:

Høyre øye: -0.5

venstre øye: -0.75

 

AXE:

høyre øye: 170

venstreøye: 175

 

Det hadde vært supert med litt erfaring fra noen som har brukt kontaktlinser og har skjeve hornhinner. Ble korreksjonen dårligere kontra ved å benytte briller? Var det mer slitsomt? Setter stor pris på erfaringer :)

 

 



Anonymous poster hash: 58a5f...c4b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skjeve hornhinner. En optiker mente at det ikke var noe problem med å bruke linser. Etter å ha prøvd 5 forskjellige linser, alle etter anbefaling fra de som foretok målingen på meg, så ga jeg opp og gikk til en annen optiker. Den nye optikeren kunne fortelle meg at den korrigeringen jeg trengte ikke var mulig å gjennomføre med linser. Dette er 3 år siden, så vet ikke om teknologien har kommet noe videre. Linser for meg var ikke en god opplevelse. Klødde mye. Tok en evighet å ta på seg linsene sammenlignet med briller. Ble sår. Dobbeltsyn. osv osv  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også skjeve hornhinner. For meg fungerer linser utmerket, og jeg bruker linser dagen lang, året rundt. Likevel må jeg si at synet virker litt bedre med briller, men det er ikke stor forskjell. Når det kommer til spørsmålet om at bruk av linser er slitsomt, så må jeg si at dette varierer. Noen dager (da ofte på kvelden) blir jeg sliten på øynene, men da bytter jeg bare til briller. Alt i alt er linser mye mer praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man bruker progressive briller er det ikke alltid man blir fornøyd med linser.

Utover dette er det ingen problem, men det finnes enormt mange linsefabrikater og typer, med tanke på vanninnhold, varighet (en mnd i øyet permanent til å måtte bytte hver kveld). Man må prøve seg frem til hva som fungerer best.

Selv synes jeg linser som sitter på i opptil 30 dager natt og dag er å foretrekke. Billigst er det også.

Det tar tid å venne seg til å sette de inn og ta de ut, men man blir ekspert etterhvert.

De fleste optikere tilbyr linsetilpasning free of charge - dette betyr at du kan prøve ut utallige linser for å finne det som passer deg best. Det er ikke alltid optiker vet best - vel å merke!



Anonymous poster hash: 9f959...35f
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...