Gå til innhold

Bærbar til Lightroom CC?


Anbefalte innlegg

Vurderer en brukt bærbar til reise i sommer.

 

Hvor kraftig CPU trenger man for redigere 20mp raw filer på en akseptabel måte i Lightroom CC? De største jobbene vil vente til jeg kommer hjem.

 

Vil maskiner med i5 4300u/5200u fungere? Hvordan er disse sammenlignet med f.eks en nyere i3 8130U?

Hvor mye minne holder? 8gb eller må man opp på 16gb?

 

 

Hvilke serier er verdt å lete etter mtp finish? Helst i aluminium eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to laptoper, som jeg har brukt til raw-filer på både 20 og 30MP. Den største har en 5 år gammel i7-47xx + 16GB + nvidia 970m grafikk, som fortsatt fungerer ypperlig. Den nyeste har i7-65xxu + 8GB ram + intel grafikk. Denne er merkbart tregere, men fungerer greit.

 

Jeg vil påstå at du kan komme unna med 8gb ram hvis du ikke har så mye annet oppe samtidig som du redigerer. Hvis du er som meg, og ikke liker å lukke programmer (chrome+lightroom+photoshop+div), så er 16GB merkbart bedre, men ikke det viktigste.

 

Bedre prosessor kanskje det viktigste for bildebehandling. i7 > i5 > i3. Og jeg tror tommelfingerregelen er at hvis det er en "u" bak nummeret, så er det ultra-low-power og tilsvarer en "klasse" tregere (i5-xxxx er ca lik i7-xxxxu).

 

Om du vil ha mer kraft, så vil kanskje et grafikkort (nvidia/amd) øke ytelsen en del. Jeg vet lightroom bruker det, men jeg har ikke sjekket hvor mye det har å si. For alt jeg vet, så kan en komme unna med mye dårligere prosessor, hvis en istedet har et low-end skjermkort.

 

Edit: Nyere prosessor vil bruke mindre strøm, men ellers er det fint lite forskjell i ytelse de siste årene. Jeg ville heller hatt en gamlere i7, enn en nyere i5.

 

 

 

Jeg ville unngått i3 og i5-u, om muligt. Men det fungerer vel om du er god tålmodighet/lite bilder.

En litt gamlere laptop med skikkelig prosessor er optimalt, men da øker fort størrelsen og vekt, samt at batteriet kanskje ikke holder så lenge. 

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Photoshop er ganske uaktuelt, kun kjappe operasjoner for å klargjøre noen enkeltbilder til publisering mens jeg er på tur. Jeg tar ikke voldsomme mengder med bilder heller. Maks 1000-2000 i løpet av en månedstur. Normalt sett skal ikke bildene bli liggende på maskinen men overføres til NAS og stasjonær når jeg kommer hjem.

 

Utfra det du skriver vil jeg antakelig klare meg med 8gb.

 

Forskjellen mellom i3 8130u og i7 6500u er liten.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-6500U-vs-Intel-Core-i3-8130U/m36930vsm468020

 

Mens i7 47xx skal være en del kraftigere enn begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...