Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av ny stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter ny bil nå, da jeg har lyst på en bil med litt mer kjøreglede enn varebilen jeg kjører nå. Er i utgangspunktet ute etter en stasjonsvogn, hvor driftsikkerhet og kjørekomfort er i fokus da jeg blir nødt til å kjøre litt lange turer med den. Er student så budsjettet er maks 100 000. Har sett litt på både A4, 3-serie og Mondeo, men er rimelig grønn når det kommer til bil, så tenkte jeg skulle forhøre meg litt her. Noen som har noen anbefalinger? :)

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prisen er det nok Mondeo, evt Focus som er det sikreste kortet ang driftskostnader. Permium-bilene (A4/3-serie) er gode biler begge to men ting som ryker er som regel mye dyrere (både delepris og timepris) enn hos Ford. Mondeo IV (07-13) som vel er den mest aktuelle har fått svært godt rykte på lite feil og problemer. 
Bare pass på å få Mondeo med ryggesensor, evt kamera. De er fryktelig uoversiktlige bakover og noen ble levert uten ryggesensor. :-P 

Greit også å unngå 1.8 TDCI, den er momentsvak på lavt turtall og litt slitsom å kjøre med - mye gearing. 2.0 er sterk fra bunn og behageligere å kjøre med, selv den med mindre hester enn 1.8. 1.6-literen i senere Econetic er ikke sterkere enn det som trengs, men faktisk den stilleste og behageligste av de alle.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Jeg hadde samme budsjett som deg å gikk for en E91 320dat m-sport. 257000km 2010modell(85000kr)

Hatt den nå noen mnd å ingen problemer til nå, rein kjøreglede og angrer ikke et sekund.

Billige deler, lavt forbrukt og forsikringen var billig, kasko m/årsavgift, 12000km til 6500kr i året.

 

Har 2 verksted her jeg bor som jeg pleier å bruke, de sier at jeg må holde meg langt unna Ford, svogeren min som har gått læretiden sin hos ford på verksted sier også at man må holde seg laaangt unna ford.

 

Så her er mine anbefalinger viss du skal ha kjørekomfort:
BMW

Mercedes

Volvo

 

 

Ellers et godt råd er å prøvekjøre deg en del biler fra forskjellige merker, se hva du føler etter å ha prøvekjørt!

Sjekk at servicehefte er fulgt

Går du for automat, så sjekk at det er tatt service på girkassen på hver 60000km/4år.

Er den tectylert? evt fluid film. Prøvekjørte en 2007 modell bmw 318 med 170k km på telleren, rusta ihjel under da den aldri hadde vert behandlet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...