Gå til innhold

Stativ til foto og video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først av alt, stativ til stillbildekamera og videokamera har ulike krav. Stillbilde krever mulighet for tilting av hodet (ta bilde i høydeformat). Video krever jevn panorering, men ingen tilting av stativhodet. Skal du film rett fram, spiller det liten rolle. Det er når du panorerer med filmkameraet at du er avhengig av en myk og jevn bevegelse.

 

Dette løses best med et stativ som du kan skifte stativhodet på, med andre ord ett for vanlig fotografering og ett til video. Dessverre finner du ingen stativer i den prisklassen du ønsker. Selv har jeg Manfrotto, og bare videohodet i seg selv koster over tusen. Men det gir helt jevn og myk panorering i horrisontal som vertikal planet. Standardhodet gir for rykket og ujevn panorering.

 

degas

Lenke til kommentar

OK, takker for svar. Det viktigste er at det kan brukes til videokamera. Skal kun brukes til foto for å ta bilder når det er dårlig lys med lang lukkertid. Regner med at Velbon cx 660 holder til videobruk og delvis til foto.

Kun amatørbruk.

Er åpen for flere forslag.

Erfaringer?

Endret av berntmh
Lenke til kommentar

Du nevner ikke Velbon CX-686. Jeg tror dette koster ganske nøyaktig 1000 kroner på xd.no. Jeg har brukt det nå i et halvt år og er svært fornøyd. Dette stativet har oljedempet hode, noe jeg måtte ha siden jeg lager veldig mye kortfilm og har store krav til behagelige kamerabevegelser.

 

Jeg har sett Velbon modellen under 686, og ærlig talt: det var klart som natt og dag: uten oljedempet hode kan du like godt kjøpe et stativ til 200 kroner, for de er alle like ubrukelige å få gode videobevegelser på i denne klassen.

 

Du skriver at du bruker 700-800, men som sagt: om du ikke får oljedempet hode til denne prisen, kan det være det samme, for du kommer til å trenge et nytt stativ pga at du går lei av "rykk & napp"-bevegelser på et "vanlig" stativ.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Hei og hå. Stativ er fint til å støtte kameraet. Men til disse småkameraene trenger du ikke fine dyre greier. Det viktigste med et stativ er at du gidder å dra det med deg. Og husk pan og tilt er ut. Zoom er nesten ute det og. Du trenger stativ til å sørge for at kameraet ikke preges av de små vibrasjonene som armene dine gir. Disse små videokameraene skriker derrimot etter å bli beveget. Bruk kroppen som kran, osv.

Altså... billigst mulig stativ. Har du vurdert enbensstativ? Gjør det, men husk ...med tilthode slik at du kan sette stativet i beltet.

Good luck :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...