Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarming leilighet - alternativer til elektrisk?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvilke alternativer man egentlig har i blokkleilighet til de vanlige elektriske ovnene (panel/oljeradiator o.l.). Min erfaring er at de tar mye strøm, men verre er at det blir aldri helt varmt.

 

Nå er det vel noe forskrift om at nye bygg skal ha en alternativ varmekilde, så ofte er det vannbåren varme el.l. Men på litt eldre bygg fantes ikke dette. 

 

Har sett noen har klart å lure inn en varmepumpe i diverse konstellasjoner, men brl/styret vil ofte motsette seg dette. Ser at biopeis er en mulighet som visstnok skal kunne 2-4 kwh, men har vært en del brannulykker, så det frister vel noe halvveis. 

 

Hva er de beste løsningene som det er best sjanse for at er OK ift styret i blokk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en leilighet som er bygget med kun strøm som oppvarming er det ikke mange andre alternativer. Varmt (nok) skal det bli, ellers er antallet/effekten i de installerte ovnene for lavt.

 

Der jeg bodde tidligere hadde jeg strøm som hovedvarmekilde, og gass som sekundær, hvor man kunne bruke både gasspeis og gasskoketopp. Sameiet hadde felles gassanlegg, med utvendig felles tank og infrastruktur, og måler for hver leilighet. Totalprisen på bruk av gass, inkludert både gassprisen og anleggsbidraget ("nettleie") var ca 2-3 høyere enn strømprisen, så økonomisk er det en dårlig løsning.

 

Her jeg bor nå er det fjernvarme, denne gir varme til termostatstyrte radiatorer i alle rom, vannbåren varme i badegulv samt varmtvann, og fungerer utmerket. I tillegg har el-anlegget kapasitet til elektrisk oppvarming, så det er også en backupmulighet her.

Lenke til kommentar

Jeg bodde også for fire år siden i en block wathne leilighet, de er ivrige på denne gassen. Gasspeis i stua og opplegg til komfyr. Prisen finregnet jeg aldri på, men det var nok av trøbbel. Gassen lakk på kjøkkenet, måtte selv bekoste fullstendig tetting av dette. Når det begynte å lekke andre sa jeg at nok er nok og betalte han for å stenge av så godt det lot seg gjøre, kjøpte elektrisk komfyr. I stua begynte det også å lekke, tror aldri det ble fikset skikkelig. En ting er kostnadene, men hvorfor skal vi i Norge med rikelig tilgang på andre varmekilder utsette oss for en slik risiko? Når dette lekker inn i leiligheten kan en jo bare tenke seg, helseskadelig å puste inn og en risiko for at borettslaget blåses til himmels. Og hvis det ikke engang er penger å spare..

 

Vi har hatt det ganske kaldt i en leilighet nå med kun elektrisk i fire år, tror vi nyter litt varme fra naboene rundt. Nå skal vi flytte, vurderer nå veldig på leiligheter. Den ene kun elektrisk fra 2007, den andre splitter ny med vannbåren varme i alle rom med egen termostat til alle rom + balansert vifte med varmebatteri. I den første har jeg snakket med brl-styreleder og han var faktisk ikke fremmed for varmepumpe, selv i blokk. Han sa det var en leilighet som hadde det, men han selv mente det ikke var behov. Han mente han kunne klare lett 23 og skru det opp til 25 hvis han ville med bare el-ovner, han betalte 11-12 tusen i året.

 

Ser det er utviklet en del styringssystemer til panelovner. Det er jo veldig gunstig til å dempe effekt når en ikke er hjemme. Vi er på jobb hele dagen på dagtid, og gjerne på ferie eller hytta i helger en del. Da forstår jeg en kan både planlegge justeringer av temp, samt f.eks. skru opp temperaturen før en kommer hjem. Vi har vært vant til å komme hjem til 15 grader i stua hver dag om vinteren for så å begynne å sprengfyre, blir passe temperatur rett før en legger seg.

 

Totalt sett tenker jeg at pri 1 på dette er at en faktisk får det varmt, noe som fungerer og er så praktisk og komfortabelt som mulig. Om en sparer eller taper 10 000 på et år drukner i andre utgifter likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...