Jump to content
Lilans

Tips rundt første bil.

Recommended Posts

Er 20 år, ser etter bil til alt fra 40-130k.

Prioritet er: Driftssikker, IKKE noe VAG produkter... Og ikke biler av typen Yaris/Miev/Colt etc. Manuell

 

Har seff sett på Corolla, men også Partner, Combo, Leaf osv. Helst 5 seter, men ikke nødvendig.

 

Med andre ord, Jeg vil ha så driftssikker bil som mulig.

 

Kjører i distriktet, rundt 9km til jobb. Altså ikke veldig mange km i året.

 

Trenger virkelig råd og tips, blir ikke klok pga mange meninger.

Share this post


Link to post

Berlingo/Partner før 2008 er i England (hvor det går mange slike) kåret til å være den MPV-en med minst feil. Ikke noe rasende spennende bil, men godt vedlikeholdt og med dekk som har større diameter og lavere profil enn originalt (f.eks 205/45-16) så er den absolutt helt kurant å kjøre.
Styr unna 1.4l bensin, den er for svak. 1.6 bensin (110hk) er en veldig kurant motor, men vær obs på regreim-bytte SKAL taes på senest 90.000 og ikke 120.000 som står i serviceboken. Toppakning ryker etter 150-200.000KM originalt på disse, nye pakninger holder lenger. Motoren er gjerrig, passer bilen fint og ellers nokså "idiotsikker".
Diverse diesler finnes også, der er det 90 hesteren, som fint kan tunes til 110 som passer Berlingoen fint.
Men alle disse begynner å bli veldig gamle, og de fleste er henimot utslitt.
Den nyere utgaven ('08 -) var belemret med endel feil de første 2 årene, men her kan jeg ikke detaljene godt nok til å hjelpe deg. Fra 2010 var de bedre, og helt kurant ift feil. Det er jo og en helt annen bil, både ift størrelse og understell. Bortsett fra en 98 hester 1.6 bensin som var lite solgt, så er det diesel det går i. Personbilvarianten har da en 90 hesters diesel som passer bilen bra. Denne motoren er egentlig en veldig god maskin med godt drag og kurant forbruk. Den var dog i tidlige utgaver belemret med mye feil og havari pga nedsoting av motor innvendig om den ikke ofte fikk oljeskift og helst ble langkjørt. Etter en endring av motoren (vet ikke årstallet) skal dette problemet være mye mindre.
Vi har hatt en '13 5-seter som familebil. 90 hesters diesel, EMG-gir og 225/45-17 hjul. Motoren var vi meget godt fornøyd med, merkverdig sterk for å være "bare" 90 hester. EMG-giret er sært, og bør prøves for du vurderer det. Manuell er... tja... manuell. Helt greit. Komfort generelt i personbilvarianten er absolutt helt godkjent. Støynivå var faktisk imponerende bra i norske hastigheter. Setene var helt greie, men manglet litt på innstillinger. Ikke noe stort minus, jeg har kjørt biler som er dobbelt så dyre med dårligere seter. Kjøreegenskaper med originale hjul er en katastrofe. 185/70-14 tror jeg det var. Helt meningsløst på en slik bil. Vi hadde 225/45-17 på sommer og 205/55-16 på vinter. Det gir en helt annen bil. Med gode sommerdekk så ligger den meget fint på veien, også i litt småfrisk svingkjøring. Forskjellen mellom original og alternativ hjuldimensjon må rett og slett oppleves, det er 2 forskjellige biler å kjøre. Vi kjørte vår rundt 60.000KM om jeg husker rett, og det var feilfritt. De som kjøpte bilen har heller ikke opplevd noen feil overhodet. Men obs på dette med tilsoting av motor, vi byttet olje hver 10.000KM, en billig forsikring.
I min bekjentskapkrets er det over 10 Berlingoer av denne typen, alle varebiler og får omtrent ikke stell utover ordinær service. Alle har opplevd at styreledd ryker relativt ofte (regn ca 50.000KM levetid), kupevifteregulator holder ca 100.000KM. Den ene bilen er en 2010 modell som nå har rundet 250.000KM. Bortsett fra ordinære slitedeler og service, samt bytte av vifteregulator, har den bilen gått helt problemfritt. Smått utrolig med tanke på typen bruk, og antallet brukere.
Vær obs at det er forskjell på både interiør, seter og hjuloppheng på personbil kontra varebil, og du vil ha personbilen. Bakseter kan lett taes ut, 3 separate seter.
Du finner antispinn og antiskrens på disse utgavene, og det bør du ha.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Berlingo/Partner før 2008 er i England (hvor det går mange slike) kåret til å være den MPV-en med minst feil. Ikke noe rasende spennende bil, men godt vedlikeholdt og med dekk som har større diameter og lavere profil enn originalt (f.eks 205/45-16) så er den absolutt helt kurant å kjøre.

Styr unna 1.4l bensin, den er for svak. 1.6 bensin (110hk) er en veldig kurant motor, men vær obs på regreim-bytte SKAL taes på senest 90.000 og ikke 120.000 som står i serviceboken. Toppakning ryker etter 150-200.000KM originalt på disse, nye pakninger holder lenger. Motoren er gjerrig, passer bilen fint og ellers nokså "idiotsikker".

Diverse diesler finnes også, der er det 90 hesteren, som fint kan tunes til 110 som passer Berlingoen fint.

Men alle disse begynner å bli veldig gamle, og de fleste er henimot utslitt.

Den nyere utgaven ('08 -) var belemret med endel feil de første 2 årene, men her kan jeg ikke detaljene godt nok til å hjelpe deg. Fra 2010 var de bedre, og helt kurant ift feil. Det er jo og en helt annen bil, både ift størrelse og understell. Bortsett fra en 98 hester 1.6 bensin som var lite solgt, så er det diesel det går i. Personbilvarianten har da en 90 hesters diesel som passer bilen bra. Denne motoren er egentlig en veldig god maskin med godt drag og kurant forbruk. Den var dog i tidlige utgaver belemret med mye feil og havari pga nedsoting av motor innvendig om den ikke ofte fikk oljeskift og helst ble langkjørt. Etter en endring av motoren (vet ikke årstallet) skal dette problemet være mye mindre.

Vi har hatt en '13 5-seter som familebil. 90 hesters diesel, EMG-gir og 225/45-17 hjul. Motoren var vi meget godt fornøyd med, merkverdig sterk for å være "bare" 90 hester. EMG-giret er sært, og bør prøves for du vurderer det. Manuell er... tja... manuell. Helt greit. Komfort generelt i personbilvarianten er absolutt helt godkjent. Støynivå var faktisk imponerende bra i norske hastigheter. Setene var helt greie, men manglet litt på innstillinger. Ikke noe stort minus, jeg har kjørt biler som er dobbelt så dyre med dårligere seter. Kjøreegenskaper med originale hjul er en katastrofe. 185/70-14 tror jeg det var. Helt meningsløst på en slik bil. Vi hadde 225/45-17 på sommer og 205/55-16 på vinter. Det gir en helt annen bil. Med gode sommerdekk så ligger den meget fint på veien, også i litt småfrisk svingkjøring. Forskjellen mellom original og alternativ hjuldimensjon må rett og slett oppleves, det er 2 forskjellige biler å kjøre. Vi kjørte vår rundt 60.000KM om jeg husker rett, og det var feilfritt. De som kjøpte bilen har heller ikke opplevd noen feil overhodet. Men obs på dette med tilsoting av motor, vi byttet olje hver 10.000KM, en billig forsikring.

I min bekjentskapkrets er det over 10 Berlingoer av denne typen, alle varebiler og får omtrent ikke stell utover ordinær service. Alle har opplevd at styreledd ryker relativt ofte (regn ca 50.000KM levetid), kupevifteregulator holder ca 100.000KM. Den ene bilen er en 2010 modell som nå har rundet 250.000KM. Bortsett fra ordinære slitedeler og service, samt bytte av vifteregulator, har den bilen gått helt problemfritt. Smått utrolig med tanke på typen bruk, og antallet brukere.

Vær obs at det er forskjell på både interiør, seter og hjuloppheng på personbil kontra varebil, og du vil ha personbilen. Bakseter kan lett taes ut, 3 separate seter.

Du finner antispinn og antiskrens på disse utgavene, og det bør du ha.

Takker for hurtig og veldig utfyllende svar, trenger forsovet ikke 5 seter, men så på https://www.finn.no/123371311 . Er denne innafor ifht de ting du skrev? Kjører en 2018 Berlingo på jobb, veldig grei bil egentlig, og jeg trenger bare bil som tar meg fra A til B.

 

Edit: Hvordan vil du si hjuloppheng endrer bilen på varebilutgaven?

Edited by Lilans

Share this post


Link to post

Er det varebil den du kjører på jobb?

Forskjellen er stivere fjøring hovedsaklig. Men interiøret er og annerledes. Seter, dørtrekk, lydisolasjon. Varebilen er mer....varebil. Men har du kjørt varebil og du liker den, så er det ikke noe feil med den altså.
Og den du lenker til virker absolutt grei den. Å kjøpe den gjennom merkeforhandler er heller ikke feil.
Som nevnt, du MÅ være nøye med oljeskift, og bruk gjerne en god og dessverre litt kostbar olje. Det er en ekstremt billig forsikring mot motorhavari. Bytter du olje ofte nok (minst 2 ganger i året eller 10.000KM) tviler jeg du vil oppleve problemer med motoren. Evt kan jeg anbefale å få tatt en såkalt innvendig motorvask i.f.m. oljebytte. Det og hjelper godt på dette problemet.
Problemet er ikke spesielt for denne motoren, mange/alle diesler har disse problemene. Jeg kan guide deg gjennom dette på PM, om du ønsker.
Men spander på deg noe bedre hjul enn de standardhjulene. Det er både tryggere og bedre.

Share this post


Link to post

Skal absolutt ikke motsi Berlingo - beskrivelsen fra Habla er såpass utfyllende at det er ikke så mye mer å si. Men jeg vil legge til en annen kandidat til billig og driftssikkert bilhold; Toyota Prius. Ikke spesielt billig for bilstørrelsen, ikke veldig spennende, og ikke rasende mye billigere i drivstoffutgifter enn en moderne diesel, men derimot helt i topp i alle kvalitetsstatistikker over bruktbiler de siste 10 årene. 

Share this post


Link to post

Er det varebil den du kjører på jobb?

Forskjellen er stivere fjøring hovedsaklig. Men interiøret er og annerledes. Seter, dørtrekk, lydisolasjon. Varebilen er mer....varebil. Men har du kjørt varebil og du liker den, så er det ikke noe feil med den altså.

Og den du lenker til virker absolutt grei den. Å kjøpe den gjennom merkeforhandler er heller ikke feil.

Som nevnt, du MÅ være nøye med oljeskift, og bruk gjerne en god og dessverre litt kostbar olje. Det er en ekstremt billig forsikring mot motorhavari. Bytter du olje ofte nok (minst 2 ganger i året eller 10.000KM) tviler jeg du vil oppleve problemer med motoren. Evt kan jeg anbefale å få tatt en såkalt innvendig motorvask i.f.m. oljebytte. Det og hjelper godt på dette problemet.

Problemet er ikke spesielt for denne motoren, mange/alle diesler har disse problemene. Jeg kan guide deg gjennom dette på PM, om du ønsker.

Men spander på deg noe bedre hjul enn de standardhjulene. Det er både tryggere og bedre.

Har sendt deg PM, så kan vi prate der:) Edited by Lilans

Share this post


Link to post

Skal absolutt ikke motsi Berlingo - beskrivelsen fra Habla er såpass utfyllende at det er ikke så mye mer å si. Men jeg vil legge til en annen kandidat til billig og driftssikkert bilhold; Toyota Prius. Ikke spesielt billig for bilstørrelsen, ikke veldig spennende, og ikke rasende mye billigere i drivstoffutgifter enn en moderne diesel, men derimot helt i topp i alle kvalitetsstatistikker over bruktbiler de siste 10 årene.

Tenkt på det, men bor fortsatt hjemme. Og Mor&Far har en Prius Seven(?), så da blir det litt unødvendig i mine øyne. Men takk for bra tips! God er den å kjøre også, men som sagt, ser ikke vits.

Share this post


Link to post

Er det varebil den du kjører på jobb?

Forskjellen er stivere fjøring hovedsaklig. Men interiøret er og annerledes. Seter, dørtrekk, lydisolasjon. Varebilen er mer....varebil. Men har du kjørt varebil og du liker den, så er det ikke noe feil med den altså.

Og den du lenker til virker absolutt grei den. Å kjøpe den gjennom merkeforhandler er heller ikke feil.

Som nevnt, du MÅ være nøye med oljeskift, og bruk gjerne en god og dessverre litt kostbar olje. Det er en ekstremt billig forsikring mot motorhavari. Bytter du olje ofte nok (minst 2 ganger i året eller 10.000KM) tviler jeg du vil oppleve problemer med motoren. Evt kan jeg anbefale å få tatt en såkalt innvendig motorvask i.f.m. oljebytte. Det og hjelper godt på dette problemet.

Problemet er ikke spesielt for denne motoren, mange/alle diesler har disse problemene. Jeg kan guide deg gjennom dette på PM, om du ønsker.

Men spander på deg noe bedre hjul enn de standardhjulene. Det er både tryggere og bedre.

Har nettopp fått muligheten til å kjøpe en Partner 2001 EU til oktober 2020, for 4000kr. Tror jeg går for denne i første omgang ?

Share this post


Link to post

Skal absolutt ikke motsi Berlingo - beskrivelsen fra Habla er såpass utfyllende at det er ikke så mye mer å si. Men jeg vil legge til en annen kandidat til billig og driftssikkert bilhold; Toyota Prius. Ikke spesielt billig for bilstørrelsen, ikke veldig spennende, og ikke rasende mye billigere i drivstoffutgifter enn en moderne diesel, men derimot helt i topp i alle kvalitetsstatistikker over bruktbiler de siste 10 årene. 

 

Med lavt budsjett og krav om en driftsikker bil, ville jeg styrt unna alle hybrider.

Hybridbiler har en ekstra elektrisk drivlinje og batteri. Det betyr flere deler og flere ting som kan ryke. Ekstra kostnader ved service etc.

Share this post


Link to post

Har nettopp fått muligheten til å kjøpe en Partner 2001 EU til oktober 2020, for 4000kr. Tror jeg går for denne i første omgang

Så i praksis betaler du 1.000,- (vrakpant) for en godkjent bil? Jøsses. Høres jo forlokkende ut, helt klart!

Hvilken motor er det i den?

Hadde selv en av de aller første Berlingoene som ble solgt i Norge, i slutten på 1996. Den går fremdeles hos han jeg solgte den til. Den bilen bare nekter å dø. Så er du heldig her og tar vare på den/steller den, så kan du ha den der i flere år.

Grattis!

Share this post


Link to post

Så i praksis betaler du 1.000,- (vrakpant) for en godkjent bil? Jøsses. Høres jo forlokkende ut, helt klart!

Hvilken motor er det i den?

Hadde selv en av de aller første Berlingoene som ble solgt i Norge, i slutten på 1996. Den går fremdeles hos han jeg solgte den til. Den bilen bare nekter å dø. Så er du heldig her og tar vare på den/steller den, så kan du ha den der i flere år.

Grattis!

Blir jo bare 1000kr da ja. Det er en 75 hester bensin. Noe minus er at ene kanalen er rustet i filler. Stort hull der med andre ord, samt en svak bakaksling. Men for ett laken så er ikke det noe å tenke på engang, spør du meg. Bremser og rør har visst vært byttet i det siste, den har visst rundet 200k km tror jeg.

 

Edit: Den går garantert ikke igjennom neste EU, iom at det er hull i ene kanalen, kunne jo sveiset, men har null erfaring med det selv.

Edited by Lilans
  • Like 1

Share this post


Link to post

Med lavt budsjett og krav om en driftsikker bil, ville jeg styrt unna alle hybrider.

Hybridbiler har en ekstra elektrisk drivlinje og batteri. Det betyr flere deler og flere ting som kan ryke. Ekstra kostnader ved service etc.

Noe forslag?

Share this post


Link to post

Blir jo bare 1000kr da ja. Det er en 75 hester bensin. Noe minus er at ene kanalen er rustet i filler. Stort hull der med andre ord, samt en svak bakaksling. Men for ett laken så er ikke det noe å tenke på engang, spør du meg. Bremser og rør har visst vært byttet i det siste, den har visst rundet 200k km tror jeg.

 

Edit: Den går garantert ikke igjennom neste EU, iom at det er hull i ene kanalen, kunne jo sveiset, men har null erfaring med det selv.

 

Bakaksling/torsjonsfjærene bak er den ene 'vanlige' feilen på disse. Bruker å bli utslitt etter 150-200.000 km og må byttes. Du får tak i overhalede, og med litt flaks en bra på huggeren, men det er en del (dritt)jobb å skifte så det koster litt hvis du ikke kan gjøre det selv.

Hvis det ikke er annen rust enn det hullet i kanalen kan det lønne seg å få noen til å fikse det. 200.000 er ingen match for disse bilene - den går gjerne 100k til med greit vedlikehold. 75-hesteren er ikke sterkere enn høyst nødvendig, men de tåler å bli brukt skikkelig. (been there done that) :-)

Edited by toffo
  • Like 1

Share this post


Link to post

Bakaksling/torsjonsfjærene bak er den ene 'vanlige' feilen på disse. Bruker å bli utslitt etter 150-200.000 km og må byttes. Du får tak i overhalede, og med litt flaks en bra på huggeren, men det er en del (dritt)jobb å skifte så det koster litt hvis du ikke kan gjøre det selv.

Hvis det ikke er annen rust enn det hullet i kanalen kan det lønne seg å få noen til å fikse det. 200.000 er ingen match for disse bilene - den går gjerne 100k til med greit vedlikehold. 75-hesteren er ikke sterkere enn høyst nødvendig, men de tåler å bli brukt skikkelig. (been there done that) :-)

Ny bakaksling kosta 6k, men en brukt kostet rundt 1,5-2 mener jeg.

Skal bare ha bil frem og tilbake fra jobb, 8km hver vei, så 75 hester er mer enn nokk?

Share this post


Link to post

Ny bakaksling kosta 6k, men en brukt kostet rundt 1,5-2 mener jeg.

Skal bare ha bil frem og tilbake fra jobb, 8km hver vei, så 75 hester er mer enn nokk

 

OK. Overkommelig det da hvis bilen ellers er verdt å spare på.

Jepp, det gjør jobben. Har kjørt både langt (tur-retur Oslo - Tromsø med feriepakning), tungt (700kg brostein) og fort (relativt - 150 på dansk motorvei) med en slik... Kommer frem :-D

Share this post


Link to post

OK. Overkommelig det da hvis bilen ellers er verdt å spare på.

Jepp, det gjør jobben. Har kjørt både langt (tur-retur Oslo - Tromsø med feriepakning), tungt (700kg brostein) og fort (relativt - 150 på dansk motorvei) med en slik... Kommer frem :-D

Er bare en A til B bil, så spiller ikke så stor rolle for min del. Men kult å høre at du har cruiset i 150 med 700kg last da :D

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...