Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Peiling på EKG avlesing?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal en over middels interessert fastlege til å gi deg god tolkning av ditt EKG, utover det faktum at ditt EKG ikke viser ekstraslag.

Det er derfor vi har kardiologer og det er derfor det er foretrukket at diagnostiserende EKG tas på medisinsk poliklinikk.

Noen henvisninger krever dog at det er tatt et EKG på legekontoret som legges ved. Dette er fordi kardiologen som vurderer henvisningen skal ha et utgangspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det skal en over middels interessert fastlege til å gi deg god tolkning av ditt EKG, utover det faktum at ditt EKG ikke viser ekstraslag.

Det er derfor vi har kardiologer og det er derfor det er foretrukket at diagnostiserende EKG tas på medisinsk poliklinikk.

Noen henvisninger krever dog at det er tatt et EKG på legekontoret som legges ved. Dette er fordi kardiologen som vurderer henvisningen skal ha et utgangspunkt.

Jepp. Har også erfaring med turnusleger overser ting som kardiologen ser. Heldigvis glad de (jeg har erfaringer med) spør sin veileder når de er usikre :-) 

 

Forøvrig: " føler de ikke tar meg seriøst med tanke på at jeg er så ung (20 år)". Selvfølgelig tar de unge folk seriøst, unge mennesker blir prioritert foran eldre, det er min erfaring ifra arbeid i helsevesenet. Er rett under 30 år, ble tatt seriøst av fastlegen, fikk raskt time hos kardiolog, fikk påvist hjertesykdom gjennom en del kardiologiske undersøkelser, går nå på medisin og fungerer i dagliglivet igjen. 

 

Høy puls kan jo komme av at du er stresset/angst, og ekstraslag er veldig vanlig. Blodtrykk er også interessant å vite noe om.  Spør fastlegen, og stol på hans/hennes vurdering om hvorvidt du trenger å henvises til kardiolog eller ikke. Husk å nevne ting som: hvor ofte det skjer, hva som utløser det/stopper det, om du er mye stresset, hvordan du spiser, aktivitetsmønsteret ditt osv som kan være nyttig for fastlegen å vite. En utfyllende sykehistorie er gull verdt for leger, i tillegg til den kliniske undersøkelsen. 

 

Bruk fagpersoner for det de er verdt :-) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...