Gå til innhold

Rydding i bilder - Fra organisering til backupløsning


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag ca 45k bilder (300+gb) lagret lokalt samt 10k bilder lagret i iCloud som er tatt med telefonen. Mye av de som er lagret lokalt er sikkert duplikater også siden jeg har hatt backup mot diverse eksterne disker og nå samlet dette i en mappe. Kunne tenkt meg å fått synkronisert alt dette på en god måte og organisert dem på et vis samt kjørt en backup løsning mot en skyløsning som sikkerhetskopi. Jeg bruker et Sony A7Rii og ønsker ikke å lagre backup komprimert i f.eks google sin løsning. Betaler gjerne for å kunne laste opp fullformat. Det hadde også vært en bonus om jeg kunne ha autosync og tilgang til sky løsningen i fra både iphone og android telefoner samt gjerne at de kunne synce mot skyen og derfra ned til pcen min lokalt også for å få et like sømløst system som jeg har med iCloud i dag. iCloud virker egentlig kjempefint til formålet, men jeg bruker av og til android telefoner så vil ikke låse meg mer til det enn jeg allerede er låst. 

 

Finst det noen gode programmer som kan løse dette for meg i dag? Jeg bruker Adobe Lightroom cc, men har ikke organisert bildene mine der enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adobe Lightroom eller Lightroom Classic ville trolig ivareta organiseringsbehovene dine, og *kan* i teorien også ivareta ønsket om tilgang til alle bildene fra forskjellige enheter der man er. Men med den datamengden du skisserer kan fort lagring i Creative Cloud bli forholdsvis dyrt.

For selve backupbehovet ville jeg sett på rene skybackuptjenester, slik som Blaze, Jottacloud, Crashplan eller lignende. Men disse er normalt ikke ment for å "browse" i bildene. Dette er en god ting, fra et backup perspektiv.

 

Hvis du kun ønsker å se bildene, for eksempel for å vise dem til andre på et brett eller en telefon, ville jeg vurdert om ikke Google Photos var godt nok selv om det skalerer ned til 16MP. Så lenge du ikke tar bildene ut igjen for å bruke videre. Alternativt er det NASer som du kan sette opp hjemme og som kan gi deg tilgang fra mobile enheter.

 

Å finne én løsning som gir både mobil redigering, visning og backup for over 300GB uten å klaske en god bunke penger i bordet er ikke noen enkel oppgave :(

 

En fornuftig plan kan også være å kun sikte på å ha "selects" tilgjengelige mellom enheter.

Endret av TomasF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder lagring så har jeg etterhvert blitt en stor tilhenger av å ha backup på "skynivå" i tillegg til lokal backup.
Jeg har ikke testet så mange tjenester og den første tjenesten jeg testet (når det gjelder volum) var Jottacloud. Jeg valgte noe senere å slette mitt abonnement på Jottacloud da jeg fikk "gratis" lagring på Microsoft sin OneDrive gjennom Office365.
Jeg må si at dette var en av de større tabbene jeg har gjort når det gjelder nettjenester. OneDrive var for meg et tregt og lite brukervennlig system når det gjelder backup av bilder (og video) sett i forhold til Jottacloud.

Etter en stund måtte jeg bare innse tabben og tegnet på nytt et abonnement på Jottacloud. Det går relativt raskt å laste opp bilder. Synkroniseringen mellom PC og Jottacloud går fint, det samme gjelder mobil til Jottacloud (jeg tar dog relativt lite bilder med mobil sett i forhold til kamera).

 

ThomasF skriver at enkelte tjenester som bl.a. Jottacloud ikke normalt er ment for å "browse" i bildene, men det har skjedd en utvikling når det gjelder Jottacloud og jeg mener det nå er relativt enkelt å se gjennom bilder som ligger i skyen både fra en PC's nettleser eller en app på mobilen.

 

Gratis er det dog ikke, men for meg er det verdt å betale knappe kr 700 i året for ubegrenset lagring (jeg nærmer meg en terra med bilder og video), jeg har tidligere mistet ett par måneder med bilder p.g.a. lokale "problemer" med egen hardware.

 

Jeg sier på ingen måte at det er Jottacloud som er løsningen for deg, for det finnes helt sikkert mange gode løsninger der ute og mitt forslag er å ta en test på flere av leverandørene av slike løsninger. Det er mange av de som gir deg muligheten til å teste deres løsninger da de har gratistjenester (med relativt små "datakvoter") som kan gi deg en pekepinn om brukervennligheten til de respektive tjenestene.

 

PS!! at Jottacloud faktisk er et norsk selskap er ikke negativt sett fra min side  :)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd OneDrive selv, men merket at den stripper ut video fra stillbilder i Samsung-telefoner (alle stillbilder kommer med en "innebygget" video i tillegg av de to siste sekundene før bildet ble tatt).

 

Stripper Jottacloud og andre bildene for video på samme måte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd OneDrive selv, men merket at den stripper ut video fra stillbilder i Samsung-telefoner (alle stillbilder kommer med en "innebygget" video i tillegg av de to siste sekundene før bildet ble tatt).

 

Stripper Jottacloud og andre bildene for video på samme måte?

 

Dette er et godt eksempel på forskjellen på en god backup leverandør og en fildelings- eller bilderedigeringstjeneste. En backuptjeneste burde ikke bry seg om hva filene inneholder eller hvilke formater de er i, men bare lagre de "rått" som de er.

 

Kan ikke si hvorvidt Jotta gjør dette da jeg kun testet dem en kort tid for lenge siden, men det viser hvorfor Onedrive og Google Photos etc ikke er fullverdige backup tilbud. Jeg synes allikevel at det er rart om Onedrive virkelig fjerner video delen om du forsøker å laste ned originalen igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd OneDrive selv, men merket at den stripper ut video fra stillbilder i Samsung-telefoner (alle stillbilder kommer med en "innebygget" video i tillegg av de to siste sekundene før bildet ble tatt).

 

Stripper Jottacloud og andre bildene for video på samme måte?

Jeg er ikke sikker på at jeg "forstår" hva som menes med stripping, men når jeg synkroniserer backup av min PC på Jottacloud så er det en ren kopi av mappe/filstrukturen jeg har på min PC (selvsagt de områdene på harddiskene som jeg har valgt å ta backup av).

 

Når det gjelder backup av mobiltelefon så er det såvidt jeg kan se også rene kopier av bilder og videoer som ligger der. Jeg kan ikke se at Jottacloud utfører noen "behandling" av innholdet som kommer fra mobil.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er et godt eksempel på forskjellen på en god backup leverandør og en fildelings- eller bilderedigeringstjeneste. En backuptjeneste burde ikke bry seg om hva filene inneholder eller hvilke formater de er i, men bare lagre de "rått" som de er.

 

Kan ikke si hvorvidt Jotta gjør dette da jeg kun testet dem en kort tid for lenge siden, men det viser hvorfor Onedrive og Google Photos etc ikke er fullverdige backup tilbud. Jeg synes allikevel at det er rart om Onedrive virkelig fjerner video delen om du forsøker å laste ned originalen igjen.

 

Jeg prøvde meg litt med Google Photos men det er jo ikke fullverdig lagringsløsning, ikke kan man sortere filnavn slik man vil heller.

Bruker Google Drive, og har sortert alt selv, men jeg hadde et system på dette tidlig på eksterne hardisker, så jeg har aldri vært i en situasjon der jeg må sitte med mange titals tusen bilder og laste opp dette.

Når det gjelder iCloud blir det litt for mye egne Apple løsninger og formater for min del.

 

Jeg bruker Google Drive og Gsuite på iPhone og synes dette fungerer helt greit, eneste irriterende er hvis jeg laster ned filer til iOS fra Google Drive så blir disse komprimert. (filene blir ikke komprimert omvendt vei, fra iOS til Drive)

Dette kan jeg leve med da jeg hovedsakelig bruker den som backupløsning og ikke laster ned bilder til iOS fra Drive.

Det er også litt pes i forhold til iOS at man ikke kan forandre filnavnet på bildene, men dette gjør jeg eventuelt i Google Drive eller på en datamaskin.

 

Google Drive tar ihvertfall alle filer jeg kaster på den, til og med sære halvkodede linux og apk filer, ikke minst nandroid backup løsninger gjort på rootede Android telefoner.

Selv har jeg ikke prøvd å gjøre så mye backups fra forskjellige enheter til Google Drive automatisk, endel av det jeg laster opp er jeg så redd for å miste at jeg velger å gjøre dette manuelt, for å ha kontoll.

Endret av lylu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...