Gå til innhold

Langdrektig video om hvordan gro meitemark


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mens vi er inne på emnet...

 

Verdens største makker:

 

(følger forresten tråden med stor interesse, da jeg har to kolonihage-tomter å ta meg av, og den ene har fått overlaget med jord skrapt bort så jeg trenger å fylle på med meitemakk for jordforbedring)

Endret av slemskurk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg... setter pris på denne informasjonen, og det KAN faktisk være at jeg tar lærdom av det hele og setter det ut i praksis. Har en kolonihage-tomt ('parsell', som det heter) hvor det blir noen år med å jobbe med jordforbedring, så dette er råd som er gull verd for meg.

Lenke til kommentar

Stilig. Skulle ønske jeg hadde enda større plass til å utvikle "grønne fingre" selv. Så interessen er der bittelitt hos meg også. Postet hovedsaklig pga. hans personlighet da. Men informativ type det der bare man orker å lytte ut til alle tipsene hans er servert.

 

Det er jo ingenting i veien for å forkompostere det før det igjen blir gitt til meitemarkmat da. Det blir en voldsom temperatur om du har det i en haug. Men bakteriene får brutt mye ned. Så blir det jo god mat til sluttjobben hos meitemarken. Har du noen høner, ender eller slikt så har du jo mye proteiner til slutt å fø dem med også ;)

 

Hønsegjødsel er kanonkrutt både i bed og til å viderekompostere dersom den er for sterk i bedet. Hønenes fordøyelse er ikke så effektiv som mange andre husdyr eller sammenliknet med menneskets fordøyelse, så det er årsaken til at den er så rik på næring.

Endret av G
Lenke til kommentar

Stilig. Skulle ønske jeg hadde enda større plass til å utvikle "grønne fingre" selv. Så interessen er der bittelitt hos meg også.

Ja, det er liksom det at man føler en form for 'mestring', bare av det å sette noen så-poteter i bakken og høste opp 30 kilo med ete-poteter fem måneder senere.

Og, selvsagt, alle variantene av hva man ønsker å dyrke frem.

Vi (jeg og min mor, vi har hver vår parsell) har kommet oss godt igang, så nå i sommer blir det å haie inn noe fresk norsk ungdom på sommerjobb og rydde jord (på akkord, seff) og så etterpå blir det å forbedre jorden.

Har også gartner-kjennskap som kan bidra med gode råd, så jeg ser frem til læring, og alle folka i kolonihagen er positive fordi de vet at her er det folk som er seriøse og som vil noe med greia de har kjøpt.

 

Rent økonomisk (om det er av interesse) så koster da en slik parsell rundt 12-15 tusen, og 2 tusen i året i leie. Man kan da kjøpe et byggesett for en hytte / anneks til 35 tusen, og bo der mellom 15. April og 15. November (når de skrur av vannet), og ... du kan selv regne deg til hvor billig morro det er.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

Kolonihagekulturen i Norge er laber.

 

Her burde det satses mye større med utleggelse av nye kolonihager. Folk står jo i voldsomt lange køer for å få bli med på morroa. Regner med at det å delta i kolonihage først og fremst hjelper på å bli kvitt noe av folks ensomhet. Det å jobbe i sammen om felles mål som bærer frukter og det å få komme i kontakt med naturen. Om det er hytte og overnatting kun man var ute etter så kan en like gjerne reise rundt i campingvogn eller kjøpe seg hytte, alternativt telte eller ha seilbåt alt etter budsjettet.

 

Har prøvd i ungdommen å ha noe poteter i hagen på barndomshjemstedet mitt. Det er de fineste potetene jeg noen gang har sett, de man dyrker og plukker selv.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kolonihagekulturen i Norge er laber.

Føler den er ok, men har ikke utgangspunkt for å uttale meg.

Skjønt, av det jeg ser så er parseller i andre land betraktelig mindre.

I Oslo er det jo tillatt å bygge hytte på 40 kvm (mot normalt, 28 kvm), så da blir det jo en enebolig...

 

Her burde det satses mye større med utleggelse av nye kolonihager.

Det er igang; flere kommuner som vurderer det.

 

Folk står jo i voldsomt lange køer for å få bli med på morroa.

Tok ikke veldig lang tid for vår del; under ett år. Tror folk mer er sofa-griser som ikke gidder å plukke opp en spade.

 

Om det er hytte og overnatting kun man var ute etter så kan en like gjerne reise rundt i campingvogn eller kjøpe seg hytte, alternativt telte eller ha seilbåt alt etter budsjettet.

Snakker fort 600.000,- da.

Har bekjente som har kjøpt seg til nærmest fant på bobil. Vi sammenligner her med 15k + 2k i året. 

 

Har prøvd i ungdommen å ha noe poteter i hagen på barndomshjemstedet mitt. Det er de fineste potetene jeg noen gang har sett, de man dyrker og plukker selv.

Stemmer det - og så vet du at de ikke har blitt utsatt for så mye sprøytemiddel at de ser ut som plastikk.

Noen av jordbærene her i Spanjakkia... jeg tror de hadde seriøst blitt konfiskert av næringsmiddeltilsynet som industriavfall, for de ser ikke normale ut på en plass.

Lenke til kommentar

Med laber så mener jeg ift. nyoppretting. Jeg har ihvertfall tilgode å se nye kolonihager oppstå på flere tiår i Rogaland ihvertfall.

 

Ja det er ikke gratis å skaffe luksus. Du har nok gjort et kjempevalg i det å gå for kolonihage. Noen i slekta stortrives.

 

Så aldri tørråte, angrep av noe utøy av noe slag på mine poteter. Potetene var for ordens skyld av statskontrollert type, så de skulle være rimelig sykdomsfrie i utgangspunktet. Potetene stortrivdes i den kompostjorda jeg hadde til dem. Helt sprøytefritt dyrket hjemme hos meg selv ja.

Endret av G
Lenke til kommentar

Med laber så mener jeg ift. nyoppretting. Jeg har ihvertfall tilgode å se nye kolonihager oppstå på flere tiår i Rogaland ihvertfall.

Sandnes planlegger (på skråningen opp mot Gramstad - dvs. Dalsnuten).

 

Ja det er ikke gratis å skaffe luksus. Du har nok gjort et kjempevalg i det å gå for kolonihage. Noen i slekta stortrives.

Har på Våland. Prima utsikt og sollys, begge to. Kjempemiljø og nemma problema.

 

Potetene stortrivdes i den kompostjorda jeg hadde til dem. Helt sprøytefritt dyrket hjemme hos meg selv ja.

Jepp, første året sådde vi kun i kasser, før vi fikk sjekket jorden.

Den var helt grei, så nå mot sommeren så blir det å spa opp og elte jord - og litt makk-lokking opp av andre steder, for å tilføre.

Hovedsakelig to måter man kan gjøre det på, det ene er å imitere vibrasjonene til en muldvarp med en stokk som man gnir på, andre måten er å helle vann med senneps-pulver oppløst i.

Begge skal visstnok irritere makkene nok til at de røymer kåken og kravler opp i dagslys.

Endret av slemskurk
Lenke til kommentar

De er veldig fine de lokale kolonihagene. Litt minus med den på Våland som ligger like i nærhet til motorvei, men det er jo mye bedre enn ingenting. Den i Ramsvik eller hva det heter er vel ekstra fin beliggenhet på. Også vet jeg at det finnes noe på Egenes/Eiganes. Kanskje det finnes flere, men det er de jeg visste om i fra før.

 

Det blir nok rift om de nye når det er en mangelvare tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Den i Ramsvik eller hva det heter er vel ekstra fin beliggenhet på.

Legoland for fisefine fruer som leier inn polakker til å luke.

 

Også vet jeg at det finnes noe på Egenes/Eiganes. Kanskje det finnes flere, men det er de jeg visste om i fra før.

Vokste opp der. Spesielle opplevelser, hvor jeg har minner fra livet. Tamma ei kråke med gresshopper, til punktet hvor jeg kunne gå bort til den og stryke den over ryggen. Tru ståry.

 

Det blir nok rift om de nye når det er en mangelvare tenker jeg.

Det er mye 'blanda drops' i kolonihagene, og når - ikke hvis, men når - boligmarkedet klasker i dass, så er det opp til flere som tenker på alternative bo-muligheter. Da har vi to parseller som står klare, og kan ta oss betalt opp til maks som er 250k, av en investering på 15k

 

Kæsj månej, *bling bling*.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...