Gå til innhold

[LØST - på en måte] 2.6.0 booter ikke


w00pla

Anbefalte innlegg

Etter å feilet med 2.6.0-test9 (fikk ikke startet pga. av problemer med RAID-kontrolleren min), så gikk jeg til 2.6.0-test11 og nå til 2.6.0. Men med de to sistnevnte får jeg ikke bilde i det hele tatt etter LILO. Skjermen blir svart, og etter noen sekunder slår numlock seg av, og da henger maskina.

 

Konfigurasjonsfila ligger her: www.nerdvika.net/~magnus/tresprit.config

 

Feilen er nesten helt sikkert min egen (men det er jo en liten sjanse for at den har blitt ødelagt av patching eller noe i den duren og da, men...), men jeg greier ikke å finne ut hva som er feil. Alle forslag mottas med takk. Helst med en liten begrunnelse/forklaring så jeg slipper å sitte å fjerne/legge til ting uten å vite hva det gjør....

 

Relevant info om hardware:

 

hovedkort: Asus A7V333-R

RAID-kontroller: Promise FastTrack MB133 (kjører RAID-0)

Skjermkort: nVidia GeForce 4 Ti4400

hd-dev i 2.4.xx kjernen: /dev/ataraid/d0

partisjon (boot): /dev/ataraid/d0p7

 

 

lilo config:

 

lba32 # Allow booting past 1024th cylinder with a recent BIOS

append="hdd=ide-scsi"

boot = /dev/ataraid/d0

 

prompt

timeout = 50

 

vga=791

 

# Linux bootable partition config begins

image = /boot/bzImage

root = /dev/ataraid/d0p7

label = Slack-2.6.0

read-only # Non-UMSDOS filesystems should be mounted read-only for checking

# Linux bootable partition config ends

 

--------------------

 

Har også prøvd å kompilere kjernen på forskjellige måter:

 

-make

-make modules_install install

----

-make

-make modules_install

----

make bzImage

make modules

make modules_install

 

 

(sikkert flere vrier, men jeg kommer ikke på noen nå....)

 

Takker på forhånd for all hjelp... :xmas:

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe....var litt trøtt i natt, glemte visst en tihlde (~)...

 

Linken funker nå i alle fall. I forhold til framebufferen så tror jeg den er konfigurert slik som den jeg har på 2.4.xx kjernene mine. Kan jo hende at den ikke skal være slik eller at jeg har gjort feil, men jeg greier ikke å finne feilen uansett hvor mange ganger jeg konfigurer den på nytt. Sliter med det samme uansett hva jeg gjør (les: alt jeg har prøvd) og for å være ærlig begynner jeg å bli lei av å kompilere den siden det tar så unødvendig lang tid sammenlignet med 2.4.xx kjernene...

 

:xmas:

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Nå har jeg endelig greid å fått bilde, men nå stopper den da den skal mounte root disc.

 

wrong "root=" elns.

 

Så derfor vil jeg anta at den ikke godtar /dev/ataraid/d0p7 eller noe i konfigurasjonen min gjør at den ikke skjønner oppsettet av RAID.

 

Alle forslag mottas med takk.

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Som et ekstra tips i tillegg til det Velmont nevner:

 

Det kan ofte være lurt å kompilere driveren for filsystemet ditt inn i kjernen fremfor å ha denne som modul. Linux får ikke tilgang til root-partisjonen, når kjernen ikke har en driver å kommunisere med; enten det er Ext3, XFS eller ReiserFS.

 

Hvis driveren ligger et eller annet sted på root-partisjonen i form av en modul som må lastes av kjernen etter booting; får man et "kyllingen og egget"-problem.

Lenke til kommentar

Ikke helt riktig, men ikke feil heller.

 

Modulen kan og burde legges i initrd filen

 

Boot loaderen laster kjernen og initrd

 

initrd er en image av en ram disk (Derav navnet initrd=INITial Ram Disk)

 

Se man initrd og mkinitrd

 

mkinitrd - creates initial ramdisk images for preloading modules

 

 

hehe det har vært mye spørsmål om initrd og boot sekvensen. Skal se om jeg får tid i romjula til å skrive en liten "How it works" Lite sannsynlig at jeg får tid men men :)

Lenke til kommentar

Tenkte mer på å beskrive "løpet"

 

Eks

 

Bootloader starter opp med kjernen og initrd

Så hvordan den kjører (Redhat) system V.

 

Rett og slett en beskrivelse av hvordan den virker. Ikke en HowTo :)

 

 

Syk hva trøtt jeg er. 1 time igjen på jobb og så 2 uker fri.

Om noen skulle lure på hva jeg jobber med så sent:

 

Jobben

 

Ps. Å kompilere ny kjerne med driveren i den er ikke enkelt :) Da er det enklere å boote med cd'en chroot systemet og mkinitrd 1 2 3 :) F.. skulle da vite at ingen ting er "enkelt" med IT.

Lenke til kommentar

Dette blir strengt tatt litt off-topic, men ..

 

Når han først (sansynligvis, igjen; hvis det er dette som faktisk viser seg å være problemet) har valgt å kompilere driveren som en modul, er det i mine øyne veldig "rett-frem" og på nytt, gjøre noe han allerede kan; ta make menuconfig, lete seg frem i menyene, og endre <M> til <*> ved hjelp av space-tasten på gjeldene plass.

 

Han må imidlertidlig i begge tilfeller sansynligvis "komme inn i" systemet v.h.a. av en boot-CD og bruke chroot, som du sier.

 

Vel, dette blir kanskje uansett en "smaksak" og/eller noe som er basert på tidligere eller allerede eksisterende erfaring -- så nok om dette. :)

Lenke til kommentar

Kompilerer du egen kernel er det bare tull å bruke initrd.. Hvorfor?

 

Fordi at dersom det er noe kernelen trenger når den booter så behøver den det sannsynligvis resten av tiden også. Og ettersom man aldri kommer til å unnlate å laste den inn/bruke den kommer den aldri til å ikke brukes heller og man har ikke behov for å ha den som modul. Så initrd er bare tull for vanlige folk som ikke kompilerer kernel til å passe på masse forskjellige maskiner, noe jeg tviler på at Tresprit her gjør.

Lenke til kommentar

En ting jeg kan garantere er at jeg ikke har behov for initrd for å få kjernen til å boote. Filsystemet er kompilert inn i kjernen, no problems. Har bare en 4-5 moduler (hvis det var så mange). Problemet ligger rett og slett på RAID-kontrolleren og hvor kjerna kikker etter disken (tror jeg da).

 

Takk uansett Velmont ;)

 

Forresten, et lite jule-ønske fra meg :xmas: : Winamp 5 i linux-port :thumbs:

Skal vi "masse-maile" nullsoft og be om det? :green:

Lenke til kommentar
Kompilerer du egen kernel er det bare tull å bruke initrd.. Hvorfor?

 

Fordi at dersom det er noe kernelen trenger når den booter så behøver den det sannsynligvis resten av tiden også. Og ettersom man aldri kommer til å unnlate å laste den inn/bruke den kommer den aldri til å ikke brukes heller og man har ikke behov for å ha den som modul. Så initrd er bare tull for vanlige folk som ikke kompilerer kernel til å passe på masse forskjellige maskiner, noe jeg tviler på at Tresprit her gjør.

Må si meg enig med xeon. Har aldri sett poenget med å bruke initrd når en kompilerer kjerner pr. maskin. Eller har den en funksjon jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...