Gå til innhold

USB-c kontakt - mulig å velge mellom Thunderbolt 3 og USB 3.1 gen 2?


Anbefalte innlegg

Hei,

et teoretisk spørsmål jeg kom på idag:

 

Jeg har nyeste MacBook Pro med USB-C kontakten. Både USB gen 3.1 gen to og Thunderbolt 3 protokollene er støttet. 

 

 

Spørsmål:

 

Q1: Dersom jeg har en e.g. ekstern SSD som også støtter begge protokollene, hvordan vet jeg hvilken protokoll som brukes? 

Q2: Kan jeg endre protokollen som brukes?

Q3: Jeg har forstått at det er forskjellige kabler som alle kan ha USB-C kontakter i endene. Noen kabler er passive, andre aktive. Noen fungerer med USB 3.1 gen 2 og andre kabler fungerer med Thunderbolt 3. Thunderbolt 3 kabler fungerer med både TB og USB, mens USB-kabler ikke fungerer med Thunderbolt. Kan dere si litt om dette? Finns det en enkel oversikt?

 

Takk for oppklaring =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

1. Vet ikke, men tror det automatisk velger den høyeste. 

2. Vet ikke. 

3. Det finnes ikke noen veldig enkel oversikt dessverre. Dette har med at USB-C kun er selve kontakten, og definerer ikke noen standard for protokoll som brukes for overføring. 

Noen generelle retningslinjer:

USB-C 3.1 kommer i to varianter:

  1. Gen 1: støtter opp til 5Gb/s
  2. Gen 2: støtter opp til 10Gb/s

Thunderbolt:

 

Aktiv vs passiv kabel:

Passiv kabel har maks lengde på 50cm (finnes noen på 80cm som visstnok fungerer bra), og støtter opp til 40Gb/s, men er også bakoverkompatibel med USB3. Lengder over 50/80 cm halverer støttet hastighet (20Gb/s). Dette er typisk 1 til 2 meter lange kabler. Over dette, så bør man velge aktiv kabel. 

Aktiv kabel kan være mye lenger (finnes opp til 60m). Disse er ikke bakoverkompatible med USB3, men faller tilbake på USB2. Disse vil støtte hastigheter (ved hjelp av Thunderbolt-teknologien opp til 40Gb/s). 

 

Power Delivery:

Det finnes kabler som støtter lading, men også her varierer det hvor mye de er beregnet for. Det finnes kabler som støtter 60, 80 og 100 watt ladekapasitet. 

 

Dette er en artikkel som beskriver dette godt: https://appleinsider.com/articles/17/08/15/psa-thunderbolt-3-cables-longer-than-05m-generally-dont-support-usb-31-speeds

Endret av Faller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...