Gå til innhold

Salg av eldre iMac


Idita

Anbefalte innlegg

Skal selge en iMac fra 2009. Han som vil kjøpe den skal bruke den til multimedia. Det var den jo toppers til før i tiden. Men mener p huske st den ikke taklet yosemite da jeg installerte det for noen år siden. Maskinen gikk tregt. Men man trenger jo oppdatert os for å kunne bruke de siste versjonene av ulike programmer? Altså, vil dette fungere i det hele tatt. Syns å huske det gikk greit, men var langt fra optimalt. Men da prøvde jeg meg på spill. Går Photoshop o.l. greit kanskje? Tusen takk for kloke svar.

Legger ved bilde av spesifikasjoner.

post-331174-459544_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 gigabyte er i minste laget i 2019, og er nok den største flaskehalsen her. Maskinen støtter opp til 8 gb. CPU er jo heller ikke så veldig kraftig, men den bør takle normal bilderedigering i photoshop helt greit. Den har vel en ytelse tilsvarende i laptop i 4-5000-kr klassen i dag. 

 

I følge Wikipedia støtter maskinen offisielt OSX El Capitan, og uoffisielt OSX Mojave. Men ingen av disse er å anbefale med bare 4 gb minne.

 

 

Kort sagt: Maskinen er 10 år, og etter de fleste definisjoner utdatert. Den vil fungere fint til enkel photoshop og videoredigering i opp til 1080p, om ikke optimalt så vil det i hvertfall gå rundt. Vanlig web-browsing, epost, dokumentbehandling, musikk, osv vil fungere helt fint.

 

Pris på Finn.no ligger mellom 2500-5000 avhengig av utstyr og tilstand.

Lenke til kommentar

En kan jo oppgradere maskinen med en SSD. Husk at det står 3,5" disk i maskinen så en trenger et 2,5" - 3,5" adapter + SSD.

Dette gjør maskinen mer brukbar, men den er ikke noe oljet lyn. RAM-oppgradering som Kajac nevner er også smart.

 

Edit: Core 2 Duo blir som regel veldig varm og den trenger som regel god kjøling med den hastigheten Apple har gått for. Smart å sjekke dette og evt rense maskinen og legge på en god kjølepasta.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takk for svar dere. Blir vel fort dyrt å bytte ut komponenter?

Er min som ligger ute til 2500,-. Er dette en grei pris eller burde jeg gå enda lavere? Virker som at han som vil kjøpe den ikke har så mye peiling selv, og jeg vil jo ikke at han skal kjøpe noe han ikke kommer til å få nytte av. Så veldig glad for at dere kan hjelpe meg her inne. Jeg kommer ikke til å legge penger i å skifte ut deler før salg, så jeg må eventuelt videreformidle rådene jeg har fått her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...