Gå til innhold

Problem med kort skurring, dropouts i lyden på PC


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et  problem med mitt lydoppsett på min stasjonære PC.

Etter at jeg gikk til innkjøp av BeyerDynamic DT770 32ohm og et Soundblaster X-FI HD lydkort (koblet til pc med USB) så får jeg tilfeldige lyd-dropouts (varer 1 sekund) og tilfeldig "skurring" eller en form for korte statiske lyder.

 

Jeg mistenker at dette problemet kommer av en driver eller noe windows gjør.

Hvis jeg sletter hele lydenheten + driver (USB soundblaster) fra enhetsbehandling og restarter maskinen så fungerer den fint. Helt til jeg restarter maskinen et par ganger så plutselig er problemet tilbake. Da må jeg gjøre samme prosdyre igjen for å løse problemet.

 

Jeg har også prøvd å installere den offisielle driveren til Soundblaster. Det samme skjer da, fungere fint en liten periode, så kommer problemet etter et par restart av maskinen.

 

Headsettet har en 3.5mm jack, men bruker en overgang til 6.35 for at det skal passe i soundblaster X-Fi HD.

 

 

Jeg har nå tatt med meg både headset og Soundblaster på jobbmaskinen for å teste det der noen dager. Så langt har jeg ikke opplevd noe skurring eller dropouts på jobb. Så jeg mistenker at det er noe hjemme på min egen PC.

 

 

Jeg har tilogmed gått så langt at jeg har blokkert windows fra å installere nye drivere på soundblaster lydkortet. Til inget hell. Plutselig kommer problemet tilbake.

Jeg har også prøvd forskjellige USB innganger, både foran og bak på maskinen.

Soundblasteren har også Optisk ut/inn som jeg ikke får til å fungere når jeg kobler optisk fra soundblaster til PC. Kanskje jeg kobler feil?

 

Vurderer snart å formatere hele maskinen.

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg å finne feilen.

 

 

Oppdatering: Har nå prøvd å bruke mitt Bose QC35 II direkte i hovedkortet og frontpanelet. Opplever også skurringen da. Så da har jeg egentlig utelukket feil med Soundblasteren og Beyerdynamics headsettet.

Endret av BearThor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kanskje funnet svaret!

Det er det integrerte lydkortet som skaper problemer. Selv om det er deaktivert så installerer windows den nyeste versjonen av Realtek HD audio.

 

Når jeg rollbacker den driveren til 6.0.1.7786 så fungere alt fint.

Men når jeg restarter PC'n så installerer windows update automatisk den nye driveren, selv om jeg har slått av automatiske oppdateringer.

Lenke til kommentar

Da jeg hadde audio drop-outs på min PC for et par-tre år siden, brukte jeg LatencyMon for å få det bekreftet svart på hvitt at det var noe i mitt system som "hang" lenge nok til at det fikk hørbare konsekvenser. https://www.ghacks.net/2018/06/19/monitor-the-latency-of-a-windows-pc-with-latencymon/.

LatencyMon: https://www.resplendence.com/latencymon

 

Jeg tror jeg endte opp med å oppdatere BIOS, og etter det var lyden fin.

 

edit: Jeg tror jeg brukte DPC Latency Checker også (https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml), hvilket vel betyr at det var Windows 7 på PC'en min den gangen, ettersom dette verktøyet ikke støtter Windows 10 - det er i hvert fall ikke nevnt i listen over støttede OS. Men LatencyMon er up-to-date i så måte.

  Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...