Gå til innhold

Hvilken distro bruker -du-


JuZt3r

Hvilken distro bruker du?  

104 stemmer

  1. 1. Hvilken distro bruker du?

    • SuSE
      11
    • Slackware
      16
    • Mandrake
      10
    • Gentoo
      24
    • Fedora
      14
    • Red Hat
      5
    • Debian
      10
    • Knoppix
      0
    • Trustix Secure Linux
      1
    • Lycoris
      0
    • Xandros
      0
    • LindowsOS
      0
    • Yellow Dog
      0
    • Turbolinux
      0
    • FreeBSD
      9
    • OpenBSD
      0
    • NetBSD
      0
    • Arch Linux
      3
    • Linux From Scratch (LFS)
      0
    • [URL=http://www.mslinux.org/]Microsoft Linux?[/url]
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Slackware, men har prøvd Red Hat (ikke Fedora), SuSE, Mandrake, Debian og Knoppix (går vel under debian?). Valget falt meg ganske naturlig da Slackware fremsto som mer stilrent, uten alt for mye dill. Det er veldig greit å velge en "full" installasjon og vite at du får det du trenger, og at du kan fjerne det du ikke trenger uten å måtte tygge deg gjennom tusenvis av masse rare navn.

 

Dessuten så mener jeg at Slackware gir et godt utgangspunkt for å lære seg hvordan en typisk GNU/linux-distro er bygget opp, uten masse jalla veivisere. At en er nødt til å kompilere fra kildekode burde anses som en fordel ;-)

Lenke til kommentar
' date='20/12/2003 : 16:59'] Debian: Fint server system, men siste stabile release av debian kom jo i 2002!

Det er viktig ikke å misforstå branch navngivningen i debian. unstable branchen er vel det som ligner mest på de mere "komersielle" distroene. Er er det nyeste av det aller meste og ting fungerer bra(kjører unstable på de fleste boksene mine). Det er viktig å understreke at unstable branchen heter unstable fordi den er "ikke garantert stabil"(je je - det gies jo ingen garantier uansett da...) ikke fordi den nødvendigvis _er_ ustabil.

Stable inneholder kun software som virker 99%(ingenting virker vel 100%...). Og ja, her er det mye gammel software(nærmer seg vel en 2.4 kernel nå ;) )

 

Dette er jo også noe av det kule med debian. De fleste distroer konkurerer nærmest om å ha med de siste softwareoppdateringene i nye versjoner av distroen. Hos debian kan en velge. Skal du ha noe som "garantert" fungerer(stable), noe som er neste generasjons "garantert fungerer"(testing) eller nyeste software (unstable).

Lenke til kommentar
,20/12/2003 : 16:59] Debian: Fint server system, men siste stabile release av debian kom jo i 2002!

Det er viktig ikke å misforstå branch navngivningen i debian. unstable branchen er vel det som ligner mest på de mere "komersielle" distroene. Er er det nyeste av det aller meste og ting fungerer bra(kjører unstable på de fleste boksene mine). Det er viktig å understreke at unstable branchen heter unstable fordi den er "ikke garantert stabil"(je je - det gies jo ingen garantier uansett da...) ikke fordi den nødvendigvis _er_ ustabil.

Stable inneholder kun software som virker 99%(ingenting virker vel 100%...). Og ja, her er det mye gammel software(nærmer seg vel en 2.4 kernel nå ;) )

 

Dette er jo også noe av det kule med debian. De fleste distroer konkurerer nærmest om å ha med de siste softwareoppdateringene i nye versjoner av distroen. Hos debian kan en velge. Skal du ha noe som "garantert" fungerer(stable), noe som er neste generasjons "garantert fungerer"(testing) eller nyeste software (unstable).

jeg skulle skrevet: siste version av Debian STABL(woody) kom i 2002.

 

Har selv kjørt debian :)

Lenke til kommentar

Mine distroer:

Mandrake 8 (skulle bruke det til en server, gav opp. Win XP ble det [men det ble for ustabilt, drittlei av å reboote 3 ganger daglig])

RedHat 8 (men da brukte jeg mest windows)

Mandrake 9 (kun et par dager)

Smoothwall 1.0 GPL (gaaaamle ruteren som erstattet XP boksen)

Debian (server, gav opp. Gamle XP serveren. Står vel der ennå da...)

RedHat 9 (hele redhat 9's levetid. Byttet 100% til Linux i denne perioden)

Fedora Core 1 (fra litt under en uke etter slipp til i dag) (hjemme og skolen + hjulpet noen venner)

SuSe 9 (kjøpeutgave, på cd'r) (drifter en maskin med dette på skolen. OK system, men fedora er bedre mener nå jeg)

Debian (server, LDAP (funker fint :D) og j**** NFS som nekter å la andre mounte. Skolen.)

 

Snart:

Smoothwall GPL så fort jeg får noen til å laste det ned

Fedora Core 2 så fort det slippes (2.6 er jo sluppet, og 2.6 skulle jo være greia med fc2)

Lenke til kommentar

FreeBSD. Lett å administrere, veldig helhetlig, smooth userland, lite, avansert uten å være for vanskelig og ikke minst kjapt og stabilt.

Dessuten er pakkesystemet ports det beste som finnes hvis man setter seg inn i det. Har f.eks skikkelige oppgraderingsrutiner og sletterutiner (i det minste bedre enn portage, noe portagefolka innrømmer ;) )

 

Edit: ikke glem at userbasen til FreeBSD faller meg ofte mer i smak.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar
I dag har jeg installert OpenBSD på en gammel boks. Den store bøygen er partisjoneringa, som er komplett umulig uten RTFM-ing.

Ja, det er meininga du skal RTFM ;) Men når du gjer det, går jo installasjonen på skinner, ikkje sant? TFM er veldig bra, OpenBSD er både veldokumentert og oversiktleg.

 

På min bærbare fann OpenBSD heilt utan vidare nettverkskort, lydkort, skjermkort og USB-mus. Eg vart litt imponert :)

 

Til dagleg har eg Debian. Woody på den stasjonære PC-en og Sid på den bærbare. Eg føretrekk eigentleg Woody, med enkelte utvalde oppgraderingar. (KDE 3.1, OpenOffice 1.1, Opera, ...)

Lenke til kommentar

Gentoo, fordi:

 

- Enkelt "logisk" pakkesystem som "finner ut av ting selv" og gjør den "kjedelige, repeterende jobben for meg".

- Kompilering fra source med spesifisering av "skal jeg kompilere inn støtte for X og/eller MySQL eller ikke?" (USE-flags).

- Hastighet, optimaliresings-flagg og kompilering fra source.

- Kontroll, "bare-bone" hvis man vil (jeg vil) helt fra starten av.

- Gode kernel-patcher som sikkrer at man kan kompilere ting i "bakgrunnen" uten at det går ut over det man driver med i "forgrunnen", dette er kanskje ikke like aktuellt nå som linux-kernel-2.6 er ute; denne ordner dette selv!

- Pakker oppdateres tidlig og ofte.

- ..og ikke minst; mange entusiastiske brukere, godt forum og god IRC-kanal.

Lenke til kommentar

Samme som daysleper :cool:

 

Det er klart at portage kunne vært bedre, men det får vi se med tide. Må innrømme at outputet av emerge -p unmerge glibc var litt tvilsomt.

Portage er allikevel et genialt pakkesystem, for dem av oss som ikke fjerner pakker i hytt og pine. F eks selv om jeg laster ned kernelen fra et kernel.org-mirror istedenfor portage, som er litt treigt, så fikser den 2.6'patchen til nvidia-driveren osv. Portage gjør ting enkelt og greit :)

Jeg kjører dog fra stage3, og er ingen die-hard compiler.

Lenke til kommentar

Fedora Core 1

 

Fordi jeg bruker RedHat på jobb.

Er stabilt og enkelt å installere (Da mener jeg lite arbeid. Har kickstartfilene lagret)

Pen (Enkel å endre: Desktop )

 

YUM, mye bedre og sikrere en apt (Dette er ikke min egen mening men det jeg er blitt fortalt.)

 

Kjerneutviklerne: Kjører 2.6.0 etter oppskrift fra fedora.artoo.net.

Denne er skrevet med FC1 som utgangspunkt og ikke kjernen (Mener den er skrevet slik at du skal få ting i distroen til å virke med kjernen)

Fedora Guider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...