Gå til innhold

Får ikke markedsføre «fri data»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Dermed liker Forbrukertilsynet markedsføringen av fri data dårlig, og de har nå lagt ut en melding om at operatørene ikke får omtale disse abonnementenesom «fri data»."

 

Det var joggu på tide. Kanskje "enkelte nettaviser" nå; med det i hånden; også kan passe på å bli litt mer kritiske til hva de skriver. Samtidig så behøver vi tydeligvis ett nytt og ikke så tafatt Forbrukertilsyn. Gjerne ett med "b*ller" som faktisk våger å uttale seg- og gjøre noe før det er "for sent". 

 

Og dessverre tar det nok bare timer før Lars Ryen åpner kjeften og uttaler seg igjen om hvor urettferdig verden kan være. Han har nok allerede drømt opp noen nye løgner og fantasier.

Endret av Frodolf
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det nye er at nå har de begynt å ta betalt for hastighet, ikke for mengde. Vanligvis når man betaler for mengde så får du veldig lite data men betaler dyrt. Det er blitt helt vanlig i mange andre land med hastighet istedenfor volum på mobil så norge er bare et par år etter i tid. Det som gjenstår nå for at norge skal få samme valgfrihet som vi har i andre land, er at man begynner å selge abonnementene med kun hastighetsbegrensninger og ikke noe volumbegrensning. Det kalles også ubegrenset forbruk, bruk maks av hva hastigheten på nettet ditt er så kan de som er interesserte begynne å kalkulere hvor mange gigabyte det teoretisk er mulig å laste ned.



Jeg ønsker at disse abonnementene lanseres i norge, uten volumbegrensning, kun med hastighetsbegrensning fra første MB:



Feks.

1 mbps til 99 kr måneden (for bestefar og 7 åringen)

2 mbps til 149 kr måneden

4 mbps til 279 kr måneden

6 mbps til 350 kr måneden

8 mbps ti 400 kr måneden

10 mbps til 450 kr måneden

15 mbps til 550 kr måneden

20 mbps til 700 kr måneden.



Når det kommer så er det mange som ikke trenger kablet internett lenger, og de fleste vil da ikke trenge wifi routeren lenger heller. Alle kan ha hver sin private internett sim på sin mobil og dele internett fra mobilens wifi hotspot for å koble datamaskinen til internett.



Også har jo Telia mulighet til databoost med maks hastighet i 1 time for de som virkelig har hastverk i de situasjonene det er nødvendig. Det koster litt ekstra men det er valgfritt om du vil kjøpe databoost eller ikke



Ideen med fri hastighet de første 5 gigabytene per dag er kanske bra for mange, men jeg hvis det skulle være en god ide så ville jeg nok heller ønsket å kunne få den høyere hastigheten når jeg har behov for det. Så kanskje en kvote med databoost på 1 time kunne inkluderes i abonnementene og at man kan velge å slå databoost av og på med en app på mobilien som teller ned minutt for minutt helt til 0 minutter, og at man da kan kjøpe ny databoost hvis man trenger mer høy hastighet.



Jeg har aldri hørt noen som har fast internett linje og fiber som faktisk noen gang har regnet på hvor mange gigabyte de faktisk kan klare å forbruke på en måned eller forsøkt å teste ut det.

Endret av สูง โทรลล์
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I mange land så selges abonnementene som Ubegrenset BRUK med 4 mbps hastighet og flere andre hastigheter. Chilli og Telia kompliserer dette og med å ha lansert et HYBRID produkt med litt fri hastighet og resten begrenset og dermed åpner opp for kverulanter som vil klage eller rett og slett ikke skjønner hva det handler om.

 

Saken hander om at det ikke lenger er en kvote av data, som når den er brukt opp så koster det 1 kr per MB i overforbruk og da kan det i teorien koste 1000 kr for hver GB data. 1 TB data er 1000 GB og 1000 kroner ganger 1000 er 1 million kroner!

 

Dette får man nå for rundt 500 kroner så jeg vil nok ikke påstå at kundene bør føle seg snytt!



Sånn her markedsføres ubegrenset data i Thailand av Telenors Dtac. Unlimited Internet with No Speed Drop (fra hastigheten du har kjøpt)

 

Prisen 650 Baht er 175 kroner for 30 dager, fra dagen du bestiller og ikke fra 1 dagen i måneden som er vanlig i Norge. Prisen er inkludert abonnement på Iflix som er Thailands Netflix kopi

 

Telenor sier kundene i norge ikke vil ha sånne mobilabonnement. Jeg oppfordrer alle som vil ha sånne abonnement til å kontakte Telenor på kundeservicen og fortelle dem at dere ønsker det! Link til Telenors kundeservice her: https://www.telenor.no/privat/kundeservice/kontakt/

 

Se alle Net No Limited mobilabonnenentene til Telenors Dtac her: https://www.dtac.co.th/en/prepaid/products/net-no-limit.html

 

 

Eksempelbilde under: Klikk på bildet for full størrelse!

 

post-444972-0-14319800-1548849987_thumb.png


Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det nye er at nå har de begynt å ta betalt for hastighet, ikke for mengde. Vanligvis når man betaler for mengde så får du veldig lite data men betaler dyrt. Det er blitt helt vanlig i mange andre land med hastighet istedenfor volum på mobil så norge er bare et par år etter i tid. Det som gjenstår nå for at norge skal få samme valgfrihet som vi har i andre land, er at man begynner å selge abonnementene med kun hastighetsbegrensninger og ikke noe volumbegrensning. Det kalles også ubegrenset forbruk, bruk maks av hva hastigheten på nettet ditt er så kan de som er interesserte begynne å kalkulere hvor mange gigabyte det teoretisk er mulig å laste ned.

 

 

 

Jeg ønsker at disse abonnementene lanseres i norge, uten volumbegrensning, kun med hastighetsbegrensning fra første MB:

 

 

 

Feks.

 

1 mbps til 99 kr måneden (for bestefar og 7 åringen)

 

2 mbps til 149 kr måneden

 

4 mbps til 279 kr måneden

 

6 mbps til 350 kr måneden

 

8 mbps ti 400 kr måneden

 

10 mbps til 450 kr måneden

 

15 mbps til 550 kr måneden

 

20 mbps til 700 kr måneden.

 

 

 

Når det kommer så er det mange som ikke trenger kablet internett lenger, og de fleste vil da ikke trenge wifi routeren lenger heller. Alle kan ha hver sin private internett sim på sin mobil og dele internett fra mobilens wifi hotspot for å koble datamaskinen til internett.

 

 

 

Også har jo Telia mulighet til databoost med maks hastighet i 1 time for de som virkelig har hastverk i de situasjonene det er nødvendig. Det koster litt ekstra men det er valgfritt om du vil kjøpe databoost eller ikke

 

 

 

Ideen med fri hastighet de første 5 gigabytene per dag er kanske bra for mange, men jeg hvis det skulle være en god ide så ville jeg nok heller ønsket å kunne få den høyere hastigheten når jeg har behov for det. Så kanskje en kvote med databoost på 1 time kunne inkluderes i abonnementene og at man kan velge å slå databoost av og på med en app på mobilien som teller ned minutt for minutt helt til 0 minutter, og at man da kan kjøpe ny databoost hvis man trenger mer høy hastighet.

 

 

 

Jeg har aldri hørt noen som har fast internett linje og fiber som faktisk noen gang har regnet på hvor mange gigabyte de faktisk kan klare å forbruke på en måned så hvorfor skal det være et stort tema når det gjelder mobilt internett?

 

20mbit til 700 per mnd? Når 4G takler 10x dette på maks, og 5G rett rundt hjørnet? Og til 700?! Hallo?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var joggu på tide. Kanskje "enkelte nettaviser" nå; med det i hånden; også kan passe på å bli litt mer kritiske til hva de skriver. Samtidig så behøver vi tydeligvis ett nytt og ikke så tafatt Forbrukertilsyn. Gjerne ett med "b*ller" som faktisk våger å uttale seg- og gjøre noe før det er "for sent". 

 

Og dessverre tar det nok bare timer før Lars Ryen åpner kjeften og uttaler seg igjen om hvor urettferdig verden kan være. Han har nok allerede drømt opp noen nye løgner og fantasier.

 

Riktig, han holdt ikke det han lovet. Han skulle ha kommet med hastighetsbegrenet internett fra første stund og sluppet unna de som absolutt skulle teste ut hvor mye data de klarte å pumpe igjennom mobilabonnementet sitt før det ble stopp. Begrensningen av delingen av internett var også tåpelig. Alle forstår hastighetsbegrensinger på internett siden det er vanlig markedsføring fra da ADSL ble lansert for rundt 20 år siden og fortsatt gjelder for alle fast bredbåndslinjer.

 

20mbit til 700 per mnd? Når 4G takler 10x dette på maks, og 5G rett rundt hjørnet? Og til 700?! Hallo?

 

10 mbit koster 175 kr i måneden i Thailand inkludert Iflix som er er Thailands "netflix". Telenors Dtac klaget på at Thailand har verdens dyreste mobilfrekvenser og unnlot derfor å kjøpe 900 mhz frekvenser av den grunn. Dtac måtte allikvel kjøpe siden de manglet frekvenser og har nå kjøpt frekvensenblokker i 900 mhz båndet og det kostet

 

Total Access Communication (DTAC) subsidiary DTAC TriNet won a 900 megahertz licence for 38.06 billion baht, in a sole bidder auction Sunday. 

 

https://www.bangkokpost.com/business/telecom/1566166/900mhz-licence-purchased-by-dtac

 

 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

fribruk.300x169.jpg

Forbrukertilsynet går ut mot Telia og Chilimobil.

 

Får ikke markedsføre «fri data»

At Lars enda ikke har fått munnbind er helt uforståelig, en mer løgnaktig mann skal du leite lenge etter. Chili gir deg 5gb om dagen, men benytyer du deg av den tjenesten så tvangsflyttes du ned på 5gb/mnd. Kan ikke begripe at han kan legge frem at chili har fri data, når virkeligheten er at det er direkte bedrageri for og lokke kunder til et abonnement der data er så lite fritt at dem kunne kalt det maks 5gb/mnd.

Det du sier her er feil. Hvis du bruker mer enn 5 GB på én dag, går HASTIGHETEN ned. Du har fortsatt fri DATAMENGDE. Når klokka passerer midnatt får du full hastighet igjen. Man får ikke lavere hastighet resten av måneden...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt noen som har fast internett linje og fiber som faktisk noen gang har regnet på hvor mange gigabyte de faktisk kan klare å forbruke på en måned så hvorfor skal det være et stort tema når det gjelder mobilt internett?

 

 

For at leverandørene legger opp til det ved å ha begrensninger på det ene og ikke på det andre. 100Gb brukt er 100Gb brukt uansett om du gjør det over fiber eller 4G. På fiber / DSL så betaler du langt lavere priser enn på 4G uansett hvordan du regner på det. Rett og slett på grunn av at 4G har blitt en økonomisk melkeku for de få som kan levere det.

 

Her i Sverige betaler jeg nå 499 for ubegrenset bruk 4G opp til 300Mbps (og jeg ligger normalt på ett snitt på omtrent 80Mbps). 4G på mobilabonnementet mitt er på 100Gb med rollover. Og jeg har akkurat nå drøyt 190Gb med data der som jeg kan utnytte som jeg vil. Dette betaler jeg (jobben) 349 for i måneden. Å lese om "1Gb for 100 kroner", og andre overpriser for lite data i Norge er både litt skremmende og litt tragisk på en og samme gang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På tide! Bra av forbrukertilsynet!

 

Slutt å klag. Chili og Telia leverer deg 1000 GB data for 499/579 kr måneden. Hvis du syns det er for dårlig deal så kjøp heller Telenor sitt 

60 GB Abonnement for 799,- Fordi det klager forbrukerrtilsynet IKKE på!

Klarer meg fint med 5GB i mnd jeg. Jeg "klager" fordi operatørene lyver oss rett i trynet når de lanserer disse abonnementene som fri bruk. Så ja, jeg er glad når forbrukertilsynet tar tak i dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Klarer meg fint med 5GB i mnd jeg. Jeg "klager" fordi operatørene lyver oss rett i trynet når de lanserer disse abonnementene som fri bruk. Så ja, jeg er glad når forbrukertilsynet tar tak i dette.

 

 

Hva skjer hvis du bruker opp dine 5 GB? Går du da over på 1 kr per MB? Eller blir hastigheten satt ned til 0,064 Mbit? 5 GB holder til 3 timer streaming i 1080p. Med Telia og chili sine abonnement fri bruk (les: 24 timer i 30 dager) kan du streame 1080p i 720 timer i løpet av en måned, dag og natt uten stopp. Du kan derimot ikke streame 720 timer med 1060p eller 4k med Telia og Chili sine abonnement på grunn av begrensingen av hastighet, da vil du oppleve avbrudd og en del venting. Du kan derimot bruke offline mode i nettflix og laste ned filmen i 4k eller hva du måtte ønske og se den senere når den er lastet ned.

 

Hvis du streamer med 100 mbps så ville dine 5 GB med data holde i 7 minutter. Vil du ønske å streame 4k 60 på mobilen din eller er det kanskje bedre å begrense videokvaliteten? Ikke alle skjønner hvordan de skal begrense streaming hastigheten. Som standard er youtube satt til å automatisk å velge best mulig kvalitet etter hvor høy hastighet du har på internett.

Endret av สูง โทรลล์
Lenke til kommentar

Gir jo ikke mening dette. Skal da ingenting kunne markedsføres som fri data? Hva med en fiberlinje på 20/20. Ikke fri data fordi du ikke har ubegrenset hastighet? Dette vil redusere innovasjonsviljen i norsk mobilbransje og er en helt idiotisk beslutning av forbrukertilsynet.

 

Det er forskjell på datahastighet og datamengde. Fri data handler om ubegrenset mengde etter min mening. Men ja, det må også være noen retningslinjer på hastighet, ellers ville ice kunne kalt alle sine avtaler for fri data siden de setter ned hastigheten til 64kbs etter oppbrukt kvote. Men å kreve fri hastighet i mobilnettet for å kalle noe for fri data blir for dumt. Vi snakker om noen hinsides hastigheter, spesielt med 5G som er på vei.

Endret av Kron
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gir jo ikke mening dette. Skal da ingenting kunne markedsføres som fri data? Hva med en fiberlinje på 20/20. Ikke fri data fordi du ikke har ubegrenset hastighet? Dette vil redusere innovasjonsviljen i norsk mobilbransje og er en helt idiotisk beslutning av forbrukertilsynet.

 

 

Jo. Det gir absolutt mening. For med en fiberlinje på 20/20 så betaler du for akkurat det. Ikke for 20/20 frem til du har brukt 5Gb for så å få en 1/.5 linje resten av dagen. Betaler du for 20/20 eller 100/100 så forventer du jo fri bruk innenfor abonnementet ditt i forhold til hva du velger å betale for. 100/100 "fri bruk" betyr at linjen ikke strupes til 10/10 etter noen Gb. 20/20 betyr det samme. Men er garantert litt billigere.

 

Fri bruk er ikke det samme som at man skal kunne betale for 10/10 og få gigabitlinje inn/ut. Det betyr at man skal ha fri bruk innenfor abonnementets grenser. Så begrepet "fri bruk" i seg selv bør være bedre beskyttet- og *absolutt* ikke brukes på ett abonnement der faktisk er *begrenset bruk*.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Klarer meg fint med 5GB i mnd jeg. Jeg "klager" fordi operatørene lyver oss rett i trynet når de lanserer disse abonnementene som fri bruk. Så ja, jeg er glad når forbrukertilsynet tar tak i dette.

 

 

 

Hva skjer hvis du bruker opp dine 5 GB? Går du da over på 1 kr per MB? Eller blir hastigheten satt ned til 0,064 Mbit? 5 GB holder til 3 timer streaming i 1080p. Med Telia og chili sine abonnement fri bruk (les: 24 timer i 30 dager) kan du streame 1080p i 720 timer i løpet av en måned, dag og natt uten stopp. Du kan derimot ikke streame 720 timer med 1060p eller 4k med Telia og Chili sine abonnement på grunn av begrensingen av hastighet, da vil du oppleve avbrudd og en del venting. Du kan derimot bruke offline mode i nettflix og laste ned filmen i 4k eller hva du måtte ønske og se den senere når den er lastet ned.

 

Hvis du streamer med 100 mbps så ville dine 5 GB med data holde i 7 minutter. Vil du ønske å streame 4k 60 på mobilen din eller er det kanskje bedre å begrense videokvaliteten? Ikke alle skjønner hvordan de skal begrense streaming hastigheten. Som standard er youtube satt til å automatisk å velge best mulig kvalitet etter hvor høy hastighet du har på internett.

Ser hva du skriver, men hva vil du egentlig frem til? Skjønner egentlig ikke hva du skriver alt dette for, da jeg bare synes det er en bra ting at forbrukertilsynet har tatt en titt på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja da er det spikeren i kista for alle fanboys som proklamerer at Chilli kan forvalte avtaler med kunder som de selv vil. Veldig bra.

 

Så blir det nok klarere vilkår fremover. Og det er jo noe vi alle vil være tjent med.

 

At også Telia får pes er vel igrunnen greit nok, i det minste så vet aktørene at noen ser dem i kortene. Så gjenstår det å se om Telia blir tvunget å endre navnet eller om 40 GB fri fart og 960 GB @3Mb er innenfor eller utenfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser hva du skriver, men hva vil du egentlig frem til? Skjønner egentlig ikke hva du skriver alt dette for, da jeg bare synes det er en bra ting at forbrukertilsynet har tatt en titt på dette.

 

 

Ja. Og så kan de gjøre sånn med biler også! Kjøp en ny Volvo og få lov til å kjøre opp til fartsgrensen 10 ganger i måneden. Ellers så kan du jo bruke bilen fritt så lenge du holder deg under 20 km/t. Ideene er like idiotiske i begge eksemplene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...