Gå til innhold

Knitring og smell fra Samsung Q7F


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte en Samsung 55" Q7F på Black Friday som jeg er relativt fornøyd med bildekvalitetsmessig (selv om innsynsvinkelen er noe nedgradering fra min gamle LG plasma), men jeg har oppdaget et irriterende problem, Det kommer små smell fra TVen med ujevne mellomrom, noe som kan være ganske distraherende i stille scener.

 

Da jeg først oppdaget det virket det ganske tilfeldig hvor ofte det kom, noen ganger et par ganger i minutter, andre ganger flere minutter mellom hver gang, men nå er jeg overbevist om at det har noe med hvitnivået å gjøre. Gjorde nettopp en test med Steep på PS4, som er omtrent så hvitt som man får det, og på 10 minutter talte jeg 39 sånne smell.

 

Gravde litt på nett, og fant diverse tråder på Samsung-fora, men fant ikke noe offisielt svar fra dem. Sendte en mail til support, og de ba meg oppdatere firmware (som allerede var gjort automagisk) og resette TVen, noe som åpenbart ikke hadde noen effekt. Må få formulert et svar til dem, men tenkte jeg skulle sjekke om det var noen her som har opplevd samme problem, eller eventuelt det motsatte: Har en helt stille Q7F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fant ganske mange resultater på dette når jeg nå søkte etter "Samsung Q7F cracking sounds": 

https://www.google.com/search?ei=KKdEXN7eKcSMmgXx-rmYCQ&q=Samsung+Q7F+cracking+sounds&oq=Samsung+Q7F+cracking+sounds&gs_l=psy-ab.3...1881.11105..11217...8.0..0.100.1695.21j1......0....1..gws-wiz.......0i71j0i67j0i203j0j33i160j33i21j33i10.JO9w4RN40LU

 

Tipset som kommer her er som du selv sier å oppgradere firmware: https://us.community.samsung.com/t5/TVs/Sound-pops-while-watching-tv/td-p/218148

 

Merkelige greier. Får håpe du finner ut av det. Det er vel over 60 dager siden black friday, så antar du ikke får pengene igjen, men siden det er en feil med akkurat denne skjermen kan det være du får pengene tilbake om du leverer den. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Fant ganske mange resultater på dette når jeg nå søkte etter "Samsung Q7F cracking sounds": 

https://www.google.com/search?ei=KKdEXN7eKcSMmgXx-rmYCQ&q=Samsung+Q7F+cracking+sounds&oq=Samsung+Q7F+cracking+sounds&gs_l=psy-ab.3...1881.11105..11217...8.0..0.100.1695.21j1......0....1..gws-wiz.......0i71j0i67j0i203j0j33i160j33i21j33i10.JO9w4RN40LU

 

Tipset som kommer her er som du selv sier å oppgradere firmware: https://us.community.samsung.com/t5/TVs/Sound-pops-while-watching-tv/td-p/218148

 

Merkelige greier. Får håpe du finner ut av det. Det er vel over 60 dager siden black friday, så antar du ikke får pengene igjen, men siden det er en feil med akkurat denne skjermen kan det være du får pengene tilbake om du leverer den. 

 

Er litt forskjellige problemstillinger i disse trådene. Noen beskriver smell fra høyttalerne, og hvordan dette påvirkes av bruk av forskjellige kilder. Mine høyttalere har ikke vært i bruk engang; jeg bruker et eksternt anlegg, og lydene kommer fra selve TVen. De kommer også dersom jeg kobler fra eksterne kilder og bare bruker f.eks. Youtube-appen på TVen.

 

Siden det påvirkes av hvitnivå vil jeg gjette på at det er elektronikken i LED-belysningen som bråker. Spørsmålet mitt er vel mest av alt om dette er noe som rammer alle Samsung TVer, alle QLED, bare Q7F, mesteparten, bare noen få, etc., og om det er et problem som tas alvorlig av forhandler/produsent. Er ikke veldig gira på å få besøk av en Samsung-tekniker som sier "beklager, dette må du bare leve med, her er faktura for service som ikke dekkes av garanti".

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Q7 har vel flere problemer også, spesielt med kantbelysningen. I den modellen er all belysning montert nederst under bildepanelet, også er det noen plastspeil som vinkler lysene til riktig sted. Så en ganske morsom video om hvordan man fikser brightness peak-problemet... Man dunker rett og slett tv'n i bakken og håper at plastspeilene hopper til riktig sted... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...