Gå til innhold

Å bruke Windows 10


Anbefalte innlegg

Jeg kan bare si at jeg har problemer med å kunne bruke Windows 10.

 

Jeg har koblet til en DVD stasjon, men jeg finner den ikke. Jeg finner ikke harddisken på maskinen heller, men jeg har muligens vært inne på den engang.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan bare si at jeg har problemer med å kunne bruke Windows 10.

 

Jeg har koblet til en DVD stasjon, men jeg finner den ikke. Jeg finner ikke harddisken på maskinen heller, men jeg har muligens vært inne på den engang.

 

Windows 10 er lysår bak Windows XP i brukervennlighet. I XP velger jeg bare "min maskin", og der ser jeg alle stasjoner, og jeg kan åpne hvem jeg vil og kopiere eller flytte på filer så mye jeg vil. Vennligst fortell meg hvordan en tilsvarende operasjon utføres med Windows 10.

 

windows 10 fungerer veldig likt windows XP og man maneuvrerer tilsvarende til de forskjellige enhetene.

Via windows explorer trykker man på "this PC" eller "min datamaskin" på venstre side og da listes dine harddisker og andre drives i hovedvinduet.

 

Men for å brenne en CD trodde jeg fortsatt man brukte et brenneprogram som f.kes nero. Det skal sies at jeg har ikke brent en CD på mange, mange år.

 

Ellers kan man, som på alle tidligere windows versjoner, endre farget enten manuelt eller ved å installere et nytt tema (windows theme). Nye themes kan du finne ved å høyreklikke skrivebordet, velge personalize (eller hva enn den norske oversettelsen er) og derfra maneuvrere til farger eller tema på venstre side.

Jeg vil i utgangspunktet anbefale å bruke alle programmer på engelsk ettersom det da er langt enklere å finne steg for steg beskrivelser for hvordan man utfører forskjellige funksjoner man enda ikke kan.

 

Ellers har de fleste skjermer, såvidt meg bekjent, en "natt" innstillinger hvor alle farger blir mykere, men man kan uansett stille inn lysstyrken på skjermen manuelt ved bruk av skjermens knapper og menyer.

 

Her er en video som tilsynelatende viser hvordan man brenner en CD. Win10 har tydeligvis en innebygget måte å brenne slik som du ønsker.

Lenke til kommentar

windows 10 fungerer veldig likt windows XP og man maneuvrerer tilsvarende til de forskjellige enhetene.

Via windows explorer trykker man på "this PC" eller "min datamaskin" på venstre side og da listes dine harddisker og andre drives i hovedvinduet.

 

Men for å brenne en CD trodde jeg fortsatt man brukte et brenneprogram som f.kes nero. Det skal sies at jeg har ikke brent en CD på mange, mange år.

 

Ellers kan man, som på alle tidligere windows versjoner, endre farget enten manuelt eller ved å installere et nytt tema (windows theme). Nye themes kan du finne ved å høyreklikke skrivebordet, velge personalize (eller hva enn den norske oversettelsen er) og derfra maneuvrere til farger eller tema på venstre side.

Jeg vil i utgangspunktet anbefale å bruke alle programmer på engelsk ettersom det da er langt enklere å finne steg for steg beskrivelser for hvordan man utfører forskjellige funksjoner man enda ikke kan.

 

Ellers har de fleste skjermer, såvidt meg bekjent, en "natt" innstillinger hvor alle farger blir mykere, men man kan uansett stille inn lysstyrken på skjermen manuelt ved bruk av skjermens knapper og menyer.

 

Her er en video som tilsynelatende viser hvordan man brenner en CD. Win10 har tydeligvis en innebygget måte å brenne slik som du ønsker.

Jeg tror jeg har et lite problem, men skjønner ikke hvordan jeg kan løse det. Jeg vil overføre data mellom den interne disken og en ekstern DVD. En USB kabel skulle være alt jeg trenger, men mitt problem er at jeg ikke kan 'se' de to diskene, og der står jeg fast. Men jeg har da faktisk 'sett' den interne disken før - jeg må bare ha glemt hvordan jeg gjorde det og klarer ikke å finne ut av det igjen. Explorer får jeg ikke brukt, jeg får stadig melding om noe som har med sertifikater å gjøre, og der stopper det. Men jeg klarer meg vel med Firefox, uten Explorer.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har et lite problem, men skjønner ikke hvordan jeg kan løse det. Jeg vil overføre data mellom den interne disken og en ekstern DVD. En USB kabel skulle være alt jeg trenger, men mitt problem er at jeg ikke kan 'se' de to diskene, og der står jeg fast.

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

windows 10 fungerer veldig likt windows XP og man maneuvrerer tilsvarende til de forskjellige enhetene.

Via windows explorer trykker man på "this PC" eller "min datamaskin" på venstre side og da listes dine harddisker og andre drives i hovedvinduet.

 

Men for å brenne en CD trodde jeg fortsatt man brukte et brenneprogram som f.kes nero. Det skal sies at jeg har ikke brent en CD på mange, mange år.

 

Ellers kan man, som på alle tidligere windows versjoner, endre farget enten manuelt eller ved å installere et nytt tema (windows theme). Nye themes kan du finne ved å høyreklikke skrivebordet, velge personalize (eller hva enn den norske oversettelsen er) og derfra maneuvrere til farger eller tema på venstre side.

Jeg vil i utgangspunktet anbefale å bruke alle programmer på engelsk ettersom det da er langt enklere å finne steg for steg beskrivelser for hvordan man utfører forskjellige funksjoner man enda ikke kan.

 

Ellers har de fleste skjermer, såvidt meg bekjent, en "natt" innstillinger hvor alle farger blir mykere, men man kan uansett stille inn lysstyrken på skjermen manuelt ved bruk av skjermens knapper og menyer.

 

Her er en video som tilsynelatende viser hvordan man brenner en CD. Win10 har tydeligvis en innebygget måte å brenne slik som du ønsker.

 

Mitt problem er at jeg ikke kan 'se' interne disker disker og eksterne media, og da stopper det jo opp. Det verste at jeg har fått det til før. USB pinner kan jeg åpne og lese så mye jeg lyster, men hvordan åpner jeg den interne hard-disken? Jeg kan heller ikke se den tilkoblede DVD spilleren.  Problemet er Win 10, jeg har ikke slike problemer ellers.

Jeg kan heller ikke bruke Explorer . Når jeg prøver det får jeg noe respons som har med sertifikater å gjøre, og så kommer jeg ikke lenger.  Med XP kan jeg fra desktop klikke på "My Computer" og da får jeg liste over disker, både interne  og eksterne.  Så hva gjør jeg for å 'se' disker? Det kan da ikke være noe problem. Problemet er Windows 10 som krangler det til.  Hvorfor er det ikke like enkelt der?

Endret av rofl2
Lenke til kommentar

... Med XP kan jeg fra desktop klikke på "My Computer" og da får jeg liste over disker, både interne  og eksterne.  Så hva gjør jeg for å 'se' disker? Det kan da ikke være noe problem. Problemet er Windows 10 som krangler det til.  Hvorfor er det ikke like enkelt der?

Det er like enkelt i Win 10. Men i utgangspunktet har de valgt å skjule alle ikoner på Desktop, man må slå de på: 

https://support.microsoft.com/en-us/help/4027090/windows-10-show-desktop-icons

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...