Gå til innhold

Hvordan få kredittkort? (Blir avvist)


Anbefalte innlegg

Kort oppsummering av min økonomiske situasjon: 

 

Får inn ca 8000 i studielån + 10 000 i lønn i mnd. 

I fjor tjente jeg totalt ca 125 000, mottok studielån på ca 100 000, og mottok forskudd på arv på ca 90 000 (50 000 etter hussalg farmor, 10 000 fra min mormor, 30 000 fra mine foreldre).

Totalt var realinntekt 325 000. 

 

Har vært i arbeid med kontrakt siden jeg var 18 år gammel, er nå 23. Har aldri hatt noen betalingsanmerkninger, utenom en regning jeg fikk purring på for noen år siden. 

 

Av oppsparte midler har jeg:

BSU: ca 133 000kr.

BSU 2.0: 50 700kr.
Høyrentekonto: 145 000 kr.
Bufferkonto: ca 15 000kr.

I tillegg til brukskonto med rundt 10 000 disponibelt på.

 

Gjeld:
Boliglån: 3 000 000.
Studielån: 240 000

_________________________

 

Så over til saken: jeg lever ganske nøkternt. Sparer flittig, og benytter meg av alle mulige bonusprogram (Coop, Trumf, ViaTrumf etc), og tjener en del på dette i året. Ønsker et par kredittkort til dette formål.

 

Jeg får stadig avslag på kredittkort (søkte nå i januar, søkte vel sist på samme tid i fjor). Dette pga de bare tar utgangspunkt i min inntekt (125 000kr) og min samlede gjeld (3 240 000kr). Med andre ord regner de meg som ikke betjeningsdyktig.

 

Mitt boliglån er et privatlån til mine foreldre. Dette står også oppgitt i min selvangivelse (Privatgjeld på 3 000 000 til min mor), og har stått der de siste 3 årene. Summen har ikke endret seg. Avtalen mellom mine foreldre og meg er at jeg kan bo her avdrags- og rentefritt ut studietiden (altså frem til juni), og deretter begynne å betale på lånet - også dette rentefritt. Dette kan dokumenteres. 

 

Er det noen måte å komme rundt dette på?

 

Min samboer, til sammenligning, eier ikke nåla i veggen og er ganske ukritisk til pengebruk. Han får kredittkort slengt etter seg... 

 

 

 



Anonymous poster hash: 2b0d6...6e5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det føres slik fordi det er jeg som står som eier av leiligheten, og det er jeg som har kjøpt den. Hvis jeg husker riktig så ble det blant annet ført slik fordi de måttet skattet av overskuddet ved salg, ettersom de ikke bor der selv. I tillegg hadde jeg ikke fått studielån+stipend hvis jeg sto med formue for hele boligen - altså bare hadde fått hele sulamitten som forskudd på arv. Det har vært snakk om å overføre leiligheten som forskudd på arv ved et senere tidspunkt. 

 

Jeg er klar over at "på papiret" så har jeg sprengt gjeldsgrensen så til de grader, men det er jo ikke realiteten i praksis. 

Lenke til kommentar

Det føres slik fordi det er jeg som står som eier av leiligheten, og det er jeg som har kjøpt den. Hvis jeg husker riktig så ble det blant annet ført slik fordi de måttet skattet av overskuddet ved salg, ettersom de ikke bor der selv. I tillegg hadde jeg ikke fått studielån+stipend hvis jeg sto med formue for hele boligen - altså bare hadde fått hele sulamitten som forskudd på arv. Det har vært snakk om å overføre leiligheten som forskudd på arv ved et senere tidspunkt.

 

Jeg er klar over at "på papiret" så har jeg sprengt gjeldsgrensen så til de grader, men det er jo ikke realiteten i praksis.

Jo det er jo akkurat det som er realiteten siden dere fører dette for å komme unna avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fått kredittkort selv hos banknorwegian (som er de som gir mest f i betjeningsevne av alle) så er det bare én (enkel) løsning på dette. Du må få kredittkort via foreldrene dine. Enten som at de søker om et kredittkort i sitt navn som du disponerer (egentlig ikke lov, kan gi deg problemer) eller at de søker om et kort og søker om et ekstrakort til deg som de får regningen på (det er helt lov).

 

Dette medfører at du får faktura og at de egentlig er "ansvarlig" for ditt forbruk. En mulig løsning da er at dere gjør det, og ene forelderen din sender deg efakturaen som du betaler (foreldres bruk vil da stå som 0 og din bruk er hva enn du har brukt). Da betaler du det fra din nettbank (ved å manuelt taste inn kid og kontonr). Evt må de betale fra sin nettbank for deg og du overføre penger til dem.

 

Vet en del banker har grense på rundt 150k i inntekt for i det hele tatt å få kredittkort. Men med bakgrunn i din "store" gjeld (på papiret) skal du øke inntekten sabla mye før du får kort, tror jeg.

 

Jeg har en 10+ kredittkort jeg driver og sjonglerer. Ser at du har anlegg for det samme, og på sikt anbefales det (bruke kortet som gir mest rabatt på hvert enkelt sted osv), men vil ikke anbefale det mtp at dette skaper unødvendig merarbeid for dine foreldre (10+ fakturaer å forholde seg til blir fort litt strevsomt). Vil derfor anbefale deg å få foreldre til å søke om Shell Mastercard. veldig allsidig kort, som gir bonus på alle butikker (1% trumf av kjøp). Med vanlig trumfkort får du den vanlige prosenten altså 1+1 = 2% bonus hos Norgesgruppen. Coop sitt kort og Trumfvisa gir ikke bonus i konkurrerende dagligvarebutikker - det gjør Shell MC. Da kan du velge om du vil ta pengene (trumfen ut i EB-poeng, penger, rabatt på handel eller NCC-poeng). Enkleste og mest fleksible løsningen i din situasjon per nå, vil jeg tro.

PS: Usikker på om det finnes ekstrakort til Shell Mc, så mulig du der må gå for option 1). Vet hvertfall at det finnes til TrumfVisa.

PPS: Sånne som oss vil få utfordringer når gjeldsregisteret kommer. Du har allerede lån, så vil ikke bli rammet av innskrenket låneramme, men vil nok slite veldig med å få flere kort. Jeg beholder derfor alle mine kort, og må i verste fall redusere kredittramme på flere fra 10-20k til 2k.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fått kredittkort selv hos banknorwegian (som er de som gir mest f i betjeningsevne av alle) så er det bare én (enkel) løsning på dette. Du må få kredittkort via foreldrene dine. Enten som at de søker om et kredittkort i sitt navn som du disponerer (egentlig ikke lov, kan gi deg problemer) eller at de søker om et kort og søker om et ekstrakort til deg som de får regningen på (det er helt lov).

 

Dette medfører at du får faktura og at de egentlig er "ansvarlig" for ditt forbruk. En mulig løsning da er at dere gjør det, og ene forelderen din sender deg efakturaen som du betaler (foreldres bruk vil da stå som 0 og din bruk er hva enn du har brukt). Da betaler du det fra din nettbank (ved å manuelt taste inn kid og kontonr). Evt må de betale fra sin nettbank for deg og du overføre penger til dem.

 

Vet en del banker har grense på rundt 150k i inntekt for i det hele tatt å få kredittkort. Men med bakgrunn i din "store" gjeld (på papiret) skal du øke inntekten sabla mye før du får kort, tror jeg.

 

Jeg har en 10+ kredittkort jeg driver og sjonglerer. Ser at du har anlegg for det samme, og på sikt anbefales det (bruke kortet som gir mest rabatt på hvert enkelt sted osv), men vil ikke anbefale det mtp at dette skaper unødvendig merarbeid for dine foreldre (10+ fakturaer å forholde seg til blir fort litt strevsomt). Vil derfor anbefale deg å få foreldre til å søke om Shell Mastercard. veldig allsidig kort, som gir bonus på alle butikker (1% trumf av kjøp). Med vanlig trumfkort får du den vanlige prosenten altså 1+1 = 2% bonus hos Norgesgruppen. Coop sitt kort og Trumfvisa gir ikke bonus i konkurrerende dagligvarebutikker - det gjør Shell MC. Da kan du velge om du vil ta pengene (trumfen ut i EB-poeng, penger, rabatt på handel eller NCC-poeng). Enkleste og mest fleksible løsningen i din situasjon per nå, vil jeg tro.

PS: Usikker på om det finnes ekstrakort til Shell Mc, så mulig du der må gå for option 1). Vet hvertfall at det finnes til TrumfVisa.

PPS: Sånne som oss vil få utfordringer når gjeldsregisteret kommer. Du har allerede lån, så vil ikke bli rammet av innskrenket låneramme, men vil nok slite veldig med å få flere kort. Jeg beholder derfor alle mine kort, og må i verste fall redusere kredittramme på flere fra 10-20k til 2k.

 

Flott svar. Har man mulighet til å ta ut i kontanter/overføre til konto fra BankNorwegian - eller blir det bare Norwegia-poeng? For øyeblikket så reiser jeg ikke så mye, så ser heller nytten i å ta det ut i kontanter.

 

Vi forsøkte den løsningen tidligere, med Trumf Visa og Re:member. Det var utrolig tungvindt. 1) Hun fikk faktura i posten med fakturagebyr (...?). 2) Jeg hadde ikke selv mulighet til å logge inn og sjekke f.eks transaksjonslogg. I tillegg er ikke min mor særlig datakyndig, slik at hun hverken forsto hvordan å logge inn på deres nettsider (med kodebrikke og det hele), hvordan legge inn på faktura i nettbanken e.l. Forsøkte å gjøre dette for henne, men ble bare surr. Vi avsluttet disse kortene etter 6mnd, da det var mer styr enn det ble valuta.

 

Jeg går opp i inntekt etter sommeren, så det ordner seg nok da. Det er bare fryktelig irriterende :) Blir nok å gjøre slik du gjør etter hvert.

 

Det gjeldsregisteret ja... Det jeg tenker er at det kan jo umulig ha så mye å si.. Litt som at mange banker velger å se bort fra studielån opp mot EK ved utstedelse av finansieringsbevis, og heller regner det som en månedlig utgift? 

Lenke til kommentar

Lesson 1 i kredittkortenes verden:Du tar ALDRI ut kontanter eller betaler regninger med kredittkort. Det koster et gebyr (ofte på 30-60 kr) + en prosentandel av summen (som regel 3-4%). Så en regning på 1000 kr betalt slik vil da ende opp med å koste deg 1070 kr. (30 kr gebyr, 40 kroner i %-andel). Du kan ta ut valuta i utlandet med Norwegian kortet gratis og uten gebyr. Det er det som er så bra med det kortet, men ikke NOK i Norge (da er det de ovennevnte gebyrer). Brenner det, kan du bruke tjenesten Payr (helt fantastisk) til å omgå dette. Da vil regningen bli registrert som varekjøp og du slipper nevnte gebyrer.

 

Lesson 2: Alltid når man bestiller et nytt kort - sign up for efaktura. Dette kan du få hjelp til av bankenes kundeservice (trumfvisa er f eks dnb - de har fin chat). Da skal du ikke få fakturagebyr. Alle har fakturagebyr for faktura på papir (som regel 30-45kr). Dette er også miljøsvineri og unødvendig når det finnes digitalt. Står også på nettsiden. Evt ville jeg tatt en tur bort til din mor og hjulpet henne.

 

Jeg har ikke boliglån enda (får det nok ila året) og faller derfor innenfor denne bestemmelsen. Banken har visstnok fått krav om at de skal anse kredittrammen som gjeld (og ikke den faktiske gjelden, altså det du har brukt av den). Si du har 100k i kredittramme i 2018. Du har brukt 10k til et kjøp. Da har du en gjeld på 10k, fordi du bare har brukt 10k. I 2019 har du en gjeld på 100k - uansett hva du har brukt. Et tips i denne anledning er American Express (blir nok flere banker som går over til denne løsningen). De har lansert betalingskort for å omgå dette (les om ulike korttyper - debit, kreditt osv).

 

Hvilket vanlig bankaxept kort har du? Husk å få deg hvitt DNB-kort nå mens du ennå er student. Det er gratis. Så sparer du årsavgift på visa på ca 275 kr hvis du har annen bank, helt frem til du fyller 34 år. Jeg glemte å si opp mitt visa electron da jeg ble over 17, og betalte derfor unødvendig årsavgift på 2 kort frem til jeg var 24, så det var vel i grunn 2750 kr ut av vinduet.

 

Du kan også "snylte" på samboer med samme metodikk som foreldre (mtp ekstrakort). Kan det være et alternativ? Du har ikke nevnt far i det hele tatt oppi dette, så regner med det ikke er aktuelt, heller.

 

EDIT: Leste litt for fort ja og ser at jeg misforstod. Nei - norwegian har ikke mulighet til annen måte å bruke poengene enn til å fly. Derfor jeg anbefalte Shell Mc - det mest fleksible. Men også et vanskelig kort å få (de er veldig rigide). Vet om folk med millioninntekt som har søkt om 50k i kredittgrense og fått avslag (og ved avslag gis det karantene på 6 mnd før man kan søke på nytt), så lurt å ha lav grense når man søker.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan fint betale regninger med kredittkort gjennom appen til Payr uten å betale en krone i rente eller gebyr.

Der legger man inn hvilket kredittkort man ønsker bruke og transaksjonen går som varekjøp og ikke kontantuttak eller regningsbetaling direkte fra konto.

Når regningen på kredittkortet kommer på feks. e-faktura så betales denne i vanlig nettbank på samme måte som tidligere. Om man er blakk og disponerer et kredittkort til så kan man betale kredittkortregningen med et annet kredittkort helt gebyr og rentefritt.

Grensen hos Payr er kr. 30.000 pr. mnd. Deretter må man betale 1% transaksjonsgebyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...