Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote med ram i slot 1 eller 2


Anbefalte innlegg

Hei,

Plutselig så ville ikke pcen boote og skjermkortet blinker hvitt. Først tenkte jeg at det var PSU som ga ujevn strøm, men så funket det å boote med 1 ram stick i slot 3 eller 4. Jeg har testet at begge ram brikkene fungere ved å boote med 1 brikke om gangen. Men det går ikke med begge fordi den feiler i slot 1 og 2. Har alltid brukt 2 og 4 og det har fungert i et år frem til nå. Det blinker også i dram led’ene på hovedkortet når jeg setter ram i 1 og 3 eller 2 og 4. Kort sagt: funker å boote med kun én brikke i enten slot 3 eller 4.

Noen forslag? Kan det være bad slot på hovedkortet? (Merkelig om både slot 1 og 2 blir ødelagt samtidig)

Specs:

Asus Geforce 1080 gtx strix

i7-7700k

MSI z270 gaming m3

G.skill ripjaws 3200mhz 2x8gb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem at memory controlleren sitter i cpu og feilen du opplever kan skyldes cpu også.

Hovedkortet har kun lanes som connecter cpu/mem-controller til slottene der du setter inn minnemodulene (enkelt forklart). I tillegg committer hovedkortet bios ulike settings og parametere til cpu/minnekontrolleren.

 

https://www.gamersnexus.net/guides/799-understanding-chipsets-what-is-a-chipset

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg finne ut om det er CPU? Den ble kjøpt for et år siden så den er ganske ny. Så en workaround er å kjøpe 1x 16gb brikke da?

Merkelig, har opplevd noe av det samme, men det var på ett x99 system, der bare tok jeg cpu inn og ut av socket, så virket alt igjen! 

Har du ikke en kompis som også har ddr 4 ram? så kunne du testet hans ram, og omvendt? :)

Lenke til kommentar

Ja det er veldig rart faktisk. Jo har det, men er 95% sikker på at det ikke har noe med brikkene å gjøre med tanke på at begge brikkene passer memtest hver for seg. Lurer på om det også kan være problem med PSU. Det er den eldste delen som sitter i pcen

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å feilsøke slikt om man ikke sitter med tilsvarende deler i et parallelt pc bygg.

MSI sier «Always insert memory modules in the DIMM A2 slot first»

Og med to moduler skal benytte A2 + B2

 

Prøv å resette hovedkortet (cmos) uten ram og cpu montert på det slik at dmidata også resettes.

Installer deretter kun 1 ram brikke i A2. Vent med neste til du har tatt en shutdown plus en ekstra restart slik at dmi data blir oppdatert lagret før du setter inn ram brikke 2 i B2.

Lenke til kommentar

Ja det er veldig rart faktisk. Jo har det, men er 95% sikker på at det ikke har noe med brikkene å gjøre med tanke på at begge brikkene passer memtest hver for seg. Lurer på om det også kan være problem med PSU. Det er den eldste delen som sitter i pcen

Virker dog noe rart at PSU kun skal gjøre så en minnekanal slutter å virke, ville sett for meg at du fikk ustabilitet andre steder først, som GPU!

men, man vet aldri når det kommer til PC`er, de kan være humørsyke!

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å feilsøke slikt om man ikke sitter med tilsvarende deler i et parallelt pc bygg.

MSI sier «Always insert memory modules in the DIMM A2 slot first»

Og med to moduler skal benytte A2 + B2

 

Prøv å resette hovedkortet (cmos) uten ram og cpu montert på det slik at dmidata også resettes.

Installer deretter kun 1 ram brikke i A2. Vent med neste til du har tatt en shutdown plus en ekstra restart slik at dmi data blir oppdatert lagret før du setter inn ram brikke 2 i B2.

 

Jeg prøvde å resette cmos, men hadde ingen effekt. Jeg skal prøve å ta ut alt og vente sånn som du sier, men hvorfor må man vente så lenge hvis ingenting er koblet til en strømkilde? :D

Endret av Rudz
Lenke til kommentar

For å være helt sikker på at kortet og kondesatorer er tømt/utladet og dermed også data i cmos.

Men det holder med 10 minutter.

Dmi data resett oppnår man kun ved clearet kort u/cpu og i etterkant re-install av prosessoren.

Med MSI kort er det også vesentlig å bruke «load optimized defaults» i bios etter du starter opp igjen kortet med alt tilkoplet for å sette rette grunndata (har moddet msi bioser tidligere).

Lenke til kommentar

Jeg også hadde dette problemet på et Strix hovedkort med (z270-f) med en i5 7600k CPU

Uansett hvilke brikker jeg benyttet så fungerte dem kun i slot 3 og 4
1-3 eller 2-4 fungerte aldri

 

Fant aldri ut av problemet.. byttet til et MSI hovedkort til slutt hvor alt fungerte fint

I mitt tilfelle må det ha vært hovedkortet.

Endret av MrMidget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...