Gå til innhold

Webutvikling eller interaksjonsdesign? NTNU


Ninjimi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å søke på enten webutvikling eller interaksjonsdesign på NTNU i Gjøvik, men lurer litt på hvordan det er med arbeidsmuligheter og om noen har erfaringer. Er blitt 26 så ønsker en bachelor som sikrer meg en jobb etterpå med grei lønn Synes begge studiene virker veldig spennende da, har vært en del borti Html og Css tidligere og liker å være kreativ. Synes forsåvidt webutvikling virker kjekkest da.

Endret av Ninjimi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmarkedet for utviklere er svært godt, og som en konsekvens er det også behov for interaksjonsdesignere. Hovedspørsmålet er egentlig hva du vil drive med: Vil du jobbe tett på brukerne med å kartlegge behov og designe hvordan nettsider skal se ut og fungere, eller vil du være den som bringer konseptene til liv? På mindre prosjekter er det også svært attraktivt med folk som kan gjøre begge deler. Markedet er som sagt godt, så du har en del frihet til å velge den veien som passer deg best.

Lenke til kommentar

Arbeidsmarkedet for utviklere er svært godt, og som en konsekvens er det også behov for interaksjonsdesignere. Hovedspørsmålet er egentlig hva du vil drive med: Vil du jobbe tett på brukerne med å kartlegge behov og designe hvordan nettsider skal se ut og fungere, eller vil du være den som bringer konseptene til liv? På mindre prosjekter er det også svært attraktivt med folk som kan gjøre begge deler. Markedet er som sagt godt, så du har en del frihet til å velge den veien som passer deg best.

Tror du arbeidsmarkedet er godt innen utvikling som ikke er den mest avanserte kodingen og? Ser ut som webutvikling studiet er mest HTML, CSS, Javascript. Spørs om det er nok? Vet jo at feks dataingeniørene gjerne kan dette, i tillegg til mye annet. Har bare fått inntrykk av at det gjerne ikke er teknisk nok, vet ikke helt hvor hard konkurransen er mellom jobbene  :huh:

Endret av Ninjimi
Lenke til kommentar

Ikke tro et sekund at programmeringen på dataingeniørstudiet er noe mer avansert enn den på webutvikling. Dataingeniørstudiet har fokus på objektorientert programmering for backend (C++ og Java), utviklingsmetodikk og matematikk. For webutvikling er det frontendspråk og design som gjelder, samtidig som man lærer PHP og databaser for backend. Det er få prosjekter i dag som ikke er webprosjekter i front, så webkompetansen er utrolig verdifull. Den får ikke ingeniørstudentene. Skal man jobbe backend på større prosjekter holder det neppe med PHP, men det er heller ikke backendutvikler du utdanner deg som.

 

Søker du etter «frontend» på Finn, ser du fort hvor ekstremt godt markedet er for tiden. Alt dette er jobber du kvalifiserer deg for med webutviklingsgraden. Får du gode karakterer i løpet av studiet og er flink til å bygge CV, er det null problem å gå rett ut i jobb etter tre år. I verste fall bygger du på med en master.

 

Konklusjon: Du trenger ikke å bekymre deg for jobbmulighetene.

Lenke til kommentar

De har ett anerkjent miljø der. I tillegg har arbeidsmarkedet stor etterspørsel etter interaksjonsdesignere, spesielt etter ulike forskrifter har begynt å gi bøter for å ikke ha brukervennlige brukergrensesnitt.

Er det større etterspørsel for interaksjonsdesignere enn webutviklere? Tenker endel på hva som er smartest valg i forhold til sikker jobb og grei lønn

Lenke til kommentar

Ja, ville jeg ha gått for interaksjonsdesignere.

Hva med webutvikling og interaksjonsdesign som valgfag eller evt master i det senere

? Jeg føler webutvikling passer meg bedre, men tror jeg ikke helt klarer å se for meg hva en interaksjonsdesigner faktisk gjør på en vanlig arbeidsdag. Og koding har jeg vært borti før

Lenke til kommentar

Ja, ville jeg ha gått for interaksjonsdesignere.

Hva med webutvikling og interaksjonsdesign som valgfag eller evt master i det senere

? Jeg føler webutvikling passer meg bedre, men tror jeg ikke helt klarer å se for meg hva en interaksjonsdesigner faktisk gjør på en vanlig arbeidsdag. Og koding har jeg vært borti før

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva du vil arbeide med, det er jobber nok for de som er gode i sitt felt uansett hva du velger.

Dersom du mener UX eller IxD er mer for deg, så går du for det, men dersom du er mest interessert i programmering, å ikke veldig opptatt av hverken design eller brukertilpasning, så velger du det.

I mindre byråer og selskaper så blir man som oftest som en potet, kan brukes til alt, og må kunne litt om alt uansett.

I større selskaper vil man få langt mer spesialisert arbeid, og for eksempel kun jobbe med IxD / UX.

 

Det er også en stor sannsynlighet for at du må lære deg det meste på nytt når du er ferdig med utdannelsen også, ettersom de som regel er temmelig utdatert på høyskolene, særlig innen web-ting hvor teknologien beveger seg raskt.

Grunnleggende kunnskap er likevel alltid viktig, uansett hva man velger, og det får man en del av under et slikt utdanningsløp.

Dersom du kun "har vært borti før", så bør du forsøke deg litt mer på egenhånd?
For de fleste er enten koding umåtelig interessant, eller forferdelig kjedelig,

Mange velger "utvikler" som yrke fordi det høres flott ut, og kan være bra betalt, men finner så ut at de synes det er grusomt kjedelig.

 

Som ansatt innen IxD (interaksjonsdesign) vil du generelt jobbe med MMI-løsninger, altså med interaksjon mellom menneske og maskin.

Målet er å lage løsninger som kan brukes av mennesker, som er lette å forstå, og som gir så god UX (brukeropplevelse) som mulig.

Utvikleren vil i stor grad lage de løsningene designeren kommer opp med, webdesignere lager et design for nettsider, interaksjonsdesignere lager et design for interaksjon med de nettsidene osv.

 

Og igjen, i mindre byråer vil du ofte ende opp som både utvikler, webdesigner, interaksjonsdesigner og sikkert en del andre tåpelige "titler".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...