Gå til innhold

Spørsmål angående aksjer og skatt


Hallandsen

Anbefalte innlegg

Hei. Har et spørsmål angående aksjer og skatt.

 

Ser på skattekortet mitt nå at det er ført opp verdi av aksjer i utland. Verdien som står der er den totale summen jeg har gått inn med, men aksjene er verdt en del mindre nå. Er det da riktig av meg å nedjustere til nåværende verdi? Siden verdiene er i utlandet så vil det jo ikke bli rapportert inn riktig verdi automatisk, som for eksempel hvis du har aksjer hos, si, netfonds.

 

Jeg er klar over at skattekortet ikke har noe med skattemelding og rapportering av skatt å gjøre, og ikke kommer til å påvirke skattekortet mitt(i alle fall ikke med denne summen), men jeg vil gjerne at ting skal være riktig. Også er det kjekt å vite til den gang skattemeldingen kommer. 

 

Håper det er noen kyndige her med et godt svar! :)

 

God Jul til alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skatter da vel ikke av aksjer man har tapt penger på? I alle fall ikke normal "aksjeskatt" som er på (rundt 30%?).

Jo i teorien kan man måtte gjøre det om man har gevinst ved nyttår, men er negativt fortjeneste når man betaler skatten for gevinsten...

 

Man kan derav godskrive tapet året etter ved neste selvangivelse... Og få tilbakebetalt beløpet...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jo i teorien kan man måtte gjøre det om man har gevinst ved nyttår, men er negativt fortjeneste når man betaler skatten for gevinsten...

 

Man kan derav godskrive tapet året etter ved neste selvangivelse... Og få tilbakebetalt beløpet...

 

Vet ikke helt om jeg forstår.. Scenario: Jeg kjøper aksjer til 10 000 kr i år. Ved nyttår er de kun verdt 5000 kr. Altså ingen gevinst, kun et urealisert tap på 5000 kr. Skatter jeg fortsatt normal aksjeskatt av verdien som gjenstår? Selv om jeg har null gevinst og er nede 50% i forhold til hva jeg kjøpte for?

Lenke til kommentar

Siden den skattemessige verdien av aksjer som skal legges til grunn for skattefastsettingen for 2019 (som er det du har fått skattekort for nå) er aksjenes verdi per 1.1.2020 har det i utgangspunktet lite for seg å sette ned verdien nå med mindre du regner med at verdien vil være så lav hele neste år.

Normalt er det vel verdien 1.1.2019 som kan brukes ved skatteberegningen for 2019 også for utenlanske selskap, jf skatteloven §4-12(3), likt som for norske AS?

Lenke til kommentar

Etter skatteloven § 4-12 første ledd er det 1. januar 2020 for børsnoterte aksjer, etter kursverdi. Etter annet ledd er det 1. januar 2019 for norske ikke-børsnoterte aksjer, etter forholdsmessig andel av selskapets skattemessige formuesverdi. Etter tredje ledd er det 1. januar 2020 for utenlandske ikke-børsnoterte aksjer, etter antatt salgsverdi.

 

Man kan kreve at utenlandsk aksje verdsettes som norsk aksje, men bare hvis man kan sannsynliggjøre selskapets skattemessige formuesverdi. Slik verdsetting skal skje etter norske skatteregler. I praksis er ikke dette et tilgjengelig alternativ med mindre man er majoritetseier eller selskapet av andre årsaker følger norske regnskaps- og skatteprinsipper.

Lenke til kommentar

Man kan kreve at utenlandsk aksje verdsettes som norsk aksje, men bare hvis man kan sannsynliggjøre selskapets skattemessige formuesverdi. Slik verdsetting skal skje etter norske skatteregler. I praksis er ikke dette et tilgjengelig alternativ med mindre man er majoritetseier eller selskapet av andre årsaker følger norske regnskaps- og skatteprinsipper.

 

 

 

Nåja, jeg har da en rekke ganger krevd, og fått gjennomslag for, at utenlandske aksjer formuesbeskattes etter verdsettelse som norsk aksje. Tar da bare utgangspunkt i finansregnskapet, og korrigerer for de "vanlige" postene (utsatt skatt, goodwill, utbytte, beregnet ikke ilignet skatt osv). Har aldri blitt utfordret på dette (har lagt vedlegg hvor beregningen fremkommer).

 

Mener også at dette er i samsvar med forarbeider/lovkommentarer. Se for eksempel Stovelands kommentar: 

 

"Etter forarbeidene er det selskapets antatte skattemessige formuesverdi etter norske skatteregler som skal ligge til grunn for verdsettelsen. Dette må gjelde både mht. verdsettingstidspunkt og mht. verdsettingsmetode. Det vil innebære en betydelig grad av skjønn å komme frem til et slikt forslag med utgangspunkt i det utenlandske selskapets finansregnskap. Etter sktfvl. § 9-1 er det skattyteren som i utgangspunktet må foreta beregningen. Skattyteren har i den forbindelse plikt til å innhente opplysninger om selskapet, slik at verdsettelsen kan baseres på et korrekt grunnlag, og må ev. gi opplysninger om verdsettingen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...