Gå til innhold

IPS skjerm til PS4 og grafisk arbeid?


andypandy

Anbefalte innlegg

Hei! Har de 4 siste ukene forsøkt å finne en skjerm som kan dekke behovet mitt. Primært skal den brukes til PS4, men av og ril også til grafisk arbeid / foto. Det jeg har funnet ut til nå, er at det åpenbart er umulig å finne en monitor som har alt jeg vil ha.

 

De tingene jeg søker etter er en skjerm som er god til spilling, lav responstid, ips skjerm, 24 tommer, 1080p og bra farge rom.

 

Har googlet litt og sett at Asus har kommet med en VG279Q IPS skjerm, men 27 tommer og 1080p gir vel ikke noe spesielt bra bilde? Ellers har jeg sett på Dell U2419HC, men denne «sliter» kanskje med ghosting i spill?

 

Dette med ghosting, er dette noe som er typisk for alle IPS skjermer?

 

TN panel er uaktuelt.

 

Er det noen som kan hjelpe meg på riktig vei, eller bruker en monitor til samme formålet som har noen anbefalinger?

 

 

På forhånd takk! :)

Endret av andypandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Jeg var kanskje ikke så konkret på selve bruksområdet! :)

 

Budsjettet er under 4000, men dersom en eller annen skjerm bikker det med 500 kroner, og akkurat der det jeg ser etter, så er jeg selvsagt åpen for det!

 

På PS4 går det for det meste i Fortnite/PUBG/Overwatch/Battlefield og singelplayer spill. Jeg har både en PS4 og en PS4 Pro, den vanlige Ps4’en kan levere 1080p, mens Pro leverer vel opptil 4K. Planen var å bruke den ordinære Ps4’en med en ekstern skjerm, men hvis 4K er så vilt mye bedre, så kan jeg vurdere det også. Så vidt meg bekjent så støtter ikke PS4 FreeSync og leverer kun opp til 60Hz.

 

Maskinen som blir koblet til er en MacBook Pro, så både DP og HDMI fungerer!

 

Jeg er egentlig ikke på utkikk etter Google søk på skjermer som passer mitt kriterie, heller skjermer som folk kjenner til og vet at fungerer bra med de oppgavene jeg beskriver :)

Lenke til kommentar

For å få 1:1 pixel mapping må du nødvendigvis ha enten 1080 eller 4k-skjerm. (4k går opp i 1080).

 

Ellers er det ikke nødvendigvis responstid som skaper blur/ghosting men selve LCD-teknologien (sample-and-hold). Noen skjermer (gaming-skjermer) prøver å emulere CRT og har dermed mye skarpere bilde ved bevegelse.  For å gjøre det enda vanskeligere så er det en del av disse skjermene som krever NVidia-kort.

 

Og så må du tenke på input response/input lag. Pleier ikke å være noe problem på monitorer men er noe du bør sjekke i det minste.

Lenke til kommentar

Ja, er primært 1080p jeg har tenkt til å gå for.

 

Takk for svar angående ghosting! Synd det ikke finnes noen «measurements» man kan gå etter, for å unngå en IPS skjerm med dette.

 

Har sett på dette med input/response lag, men av alt jeg har lest så blir jeg ikke mye klokere, føler produsentene oppgir en teoretisk ytelse som ikke nødvendigvis representerer panelet i praksis.

 

Mulig jeg legger for mye i dette her, men vil gjerne ha en skjerm som dekker disse behovene godt.

 

Hva tenker folk om Dell? Vil egentlig aller helst ha en ASUS skjerm med IPS, 24 tommer, lav inputlag og 1080p, men det eksisterer ikke ser det ut som :/

Lenke til kommentar

Nøyaktig hvilken modell har du av MacBook Pro? Det er ikke sikkert at den støtter 4K@60 over HDMI, men forhåpentligvis går det fint med DP.

 

1080p på 27" har en DPI på under 82 som er altfor lavt synes jeg. Mellom 20" og 24" passer mye bedre med DPI på henholdsvis rundt 92 og 110.

 

1080p gir et ganske lite område å gjøre arbeid på som i hvert fall jeg ville blitt irritert over spesielt hvis det er til grafisk arbeid. Jeg ville gått for minimum 1440p, og synes 27" passer fint med 109 DPI. Med 4K må du gå for høyere DPI for å unngå at blir skjermen fryktelig stor.

 

120 Hz og høyere kan være mer behagelig enn 60 Hz men man blir ikke plutselig en bedre spiller med det. Det er ikke alle som merker forskjellen heller (utrolig nok). PS4 tegner ikke mer enn 60 bilder i sekundet uansett på vanlig skjerm.

 

IPS er et godt valg mtp. korrekte farger. VA bør du nok styre unna hvis du bryr deg om ghosting. Et lite problem med IPS kan være innbrenning, men det er midlertidig.

 

Jeg ville gått for en skjerm med 10-bit farger siden det også er til grafisk arbeid, helst ordentlig 10-bit og ikke 8-bit med FRC, men heller 8-bit med FRC enn bare 8-bit.

 

Ghosting og input lag/responstid trenger bare å være lav nok til at du ikke merker noe til det eller ikke plager deg. Til arbeid og PS4 er ikke lavest mulig input lag/responstid nødvendigvis like viktig som når man spiller med mus med raske bevegelser.

 

Jeg har brukt iiyama ProLite XB2779QS siden år 2013 til arbeid, vanlig bruk, spilling på PC og konsoller. Har ikke hatt problemer med å spille bedre enn gjennomsnittet selv om det føles ut som at skjermen tegner 45-50 bilder i sekundet i stedet for 60. Merker ingen input lag. Ghosting merkes bare når jeg leter etter det. Betalte rett under 5000 kr den gang. Jeg vil ikke anbefale den nå men jeg blir svært overrasket dersom du ikke finner noe som er mye bedre nå til samme pris eller rundt 4000 kr.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...