Gå til innhold

Huaweis nye mobil strekker skjermen helt ut til kantene ved hjelp av «hull» i hjørnet – og den har 48 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

48 Mpix. Er vi tilbake til kvantitet foran kvalitet?

Sånn har det vel alltid vært med telefoner med innebygget kameramodul.

 

Så vidt jeg vet finnes to stk 48 Mp sensorer for mobiltelefoner i dag: Sony IMX586 og Samsung Isocell GM1. Begge har rekordsmå piksler (0,8 mikrometer) og er relativt store i utstrekning (6,4x4,8 mm) til telefon å være. Dette formatet kalles også (1/2" av historiske/idiotiske grunner). Størrelsen betyr at kvaliteten sannsynligvis er relativt bra til telefon å være. Begge brikkene er nok ganske raske selv om jeg ikke har data på Samsungs. Sony sin kan ta opp 4K video i 90 fps og klarer hele 30 fps i full oppløsning. Sonys har et uvanlig bayerfilter som gjør at man kan slå sammen 2x2 piksler til å bli en større. Den støtter også HDR, men sier ikke noe om antall bit. Den topper uansett ut med 4500e- "full well saturation" så det er meningsløst med noe mer enn 12 bit. Antagelig er det snakk om 10 bit HDR. Samsung sin sensor har jeg ikke funnet like detaljert info om, men den er nok konkurransedyktig mot Sonys selv om den sikkert fokuserer på andre egenskaper.

 

For å summere opp så blir det nok bra, til telefon å være. Bedre enn tidligere. Akkurat som teknologi og kvalitet også går fremover for store systemkamera. Dvs. at kvalitetsgapet mellom skikkelige kamera og telefoner består. Så det er ingen grunn til å selge speilrefleksen og tro du kan gjenskape det samme med en dyr telefon selv om markedsføringa prøver så godt de klarer å overbevise deg om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...