Gå til innhold

Epson ET-7700, trøbbel med utskrift av bilder på fotoark


J@9

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde tidligere en Canon skriver, men denne ble for dyr i drift.. Kjøpte derfor en Epson EcoTank ET-7700, da denne skulle være grei også til bilder.

Men her sliter jeg for tida..

Har laget julekort vi skulle printe ut i 13x18.. Første forsøk resulterte i svarte striper fra ene sida på samme sted på alle utskrifter, men dette løste seg ved å snu bildet opp ned i photoshop.. Ikke spør meg om hvorfor, for det aner jeg ikke.

Men skulle ha ut flere kopier idag.. og nå skriver den bra på begynnelsen, mens på slutten ser det ut til at den flytter hele arket sidelengs, noe som resulterer i svarte striper og flekker, til og med på baksida av arket, og bildet blir helt uklart på slutten.

Man hører også at det skjer noe mot slutten av utskriften.

Skal riktig nok sies at jeg ikke har prøvd Epson papir på den, da jeg fra før har vært veldig fornøyd med Clas Ohlson sitt papir.

Forrige gang jeg hadde problemer med utskrift, så var det i 10x15, med Power sitt eget merke på arket.. Her var problemet at det kom en svart dråpe på samme sted på hver utskrift av et og samme bilde.
Dette løste seg ved å kjøpe Clas sitt papir, og alt ble bra.

 

Har prøvd både med og uten kantløs utskrift, dette har lite å si..

På canon skriveren så kunne man fint strekke et bilde helt ut i kantene på photoshop og sette på kantløs utskrift, og det ble bra.

På denne må man ha aktivert "forhåndsvisning" så man får en pekepinn på hvordan resultatet blir, da denne zoomer inn bildet litt selv, samme om man velger det eller ikke.

 

Prøvde igår å ta en dysesjekk som var fin, så en hoderens som ikke hjalp, og en høytrykk rens som resulterte i at jeg måtte bytte vedlikeholds tanken, da denne brått ble full.

 

Noen som har tips her? eller burde jeg bare dra til elkjøp med den og ta med bildene så dem ser hva jeg mener?

Det skal vel ikke være så j***ig vanskelig å skrive ut noen bilder i 10x15 og 13x18 format.

På simpelt A4 papir er det aldri noe problemer, hverken striper, flekker eller at arket vrir seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om det finnes noe firmware oppdateringer til printeren.
Hadde en del problemer med min egen(eldre xp-205) og etter oppdateringen så ble bildene bra.
Ang striper så måtte jeg kjøre dyserens 10-15 ganger på annet problem jeg hadde før det ble bra.


Viss ikke så er det nok et eller anna problem med printeren din, bruker du originale patroner? Ellers så kan de gjøre seg vanskelige..

Lenke til kommentar

Dette er av typen som ikke har patroner, man fyller på hele flasker i skriveren :)

Det fulgte med 2 sett med flasker når jeg kjøpte den ny, og jeg driver fremdeles på første settet.

FW søker den automatisk etter og gir beskjed når det er ny tilgjengelig, og denne ble oppdatert for kort tid siden, så det er dessverre ikke så enkelt :(

Men om jeg prøver å klage på den, eller levere den inn, så vil sikkert første spørsmål være om jeg har brukt epson papir?

Noe jeg ikke har prøvd enda.

 

Men virker ikke som feil med dyse eller noe sånt, da den skriver helt fint på vanlig A4 papir, det er kun på fotoark jeg opplever merkelige problemer, som dette med at den "rister" arket på slutten, så 1/4 del av arket blir uklart ca..

Men skal prøve en ting her nå, og bruke bak innmater, se om det har noe å si, tenkte ikke over at denne hadde det før jeg så en video på nett :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet forøvrig til den andre driveren som lå inne på pc'n nå, samt prøvde å mate inn ark bakfra, og nå ble det helt fint igjen..

Men brukte opp alle arkene på dette nå, så jeg fikk dessverre ikke testet med skuff mating igjen, for å se om det faktisk bare var driveren som var problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitat:

 

"Noen som har tips her? eller burde jeg bare dra til elkjøp med den og ta med bildene så dem ser hva jeg mener?

Det skal vel ikke være så j***ig vanskelig å skrive ut noen bilder i 10x15 og 13x18 format.

På simpelt A4 papir er det aldri noe problemer, hverken striper, flekker eller at arket vrir seg."

 

Har du vært på youtube og sjekket der? Du finner flere gode demo's der f. eks:

 

 

Staples har 10x15 fotopapir til en rimelig pris

 

https://www.staples.no/fotopapir/cbs/762811.html?Effort_Code=WW&Find_Number=762811&SearchEffort=76&PromoCode=400600999

 

 

Lenke til kommentar

Joa, har sett på youtube, og hvor "enkelt" det er :p
Men.. Kvaliteten varierer veldig fra hva jeg skriver ut fra, om det er windows sine egne programmer, photoshop, mobil..
Best resultat jeg har oppnådd er som sagt photoshop ;)

 

Har som sagt aldri hatt problemer med Clas sine ark på mine gamle skrivere, så jeg tipper det er denne som er litt kresen.

Kommer nok til å teste Epson papir neste gang vi skal ha ut noe hvor kvalitet spiller inn :)

Det funket forøvrig fint med HP papir, når jeg matet det inn bak, et og et ark.. La jeg inn arket for tidlig så dro den det inn og spyttet det ut igjen med en feilmelding om at arkmater måtte tømmes før bruk :p

Sitat:

 

"Noen som har tips her? eller burde jeg bare dra til elkjøp med den og ta med bildene så dem ser hva jeg mener?

Det skal vel ikke være så j***ig vanskelig å skrive ut noen bilder i 10x15 og 13x18 format.

På simpelt A4 papir er det aldri noe problemer, hverken striper, flekker eller at arket vrir seg."

 

Har du vært på youtube og sjekket der? Du finner flere gode demo's der f. eks:

 

 

Staples har 10x15 fotopapir til en rimelig pris

 

https://www.staples.no/fotopapir/cbs/762811.html?Effort_Code=WW&Find_Number=762811&SearchEffort=76&PromoCode=400600999

Lenke til kommentar

Jeg har en Epson L565 skirver på arbeid og hvordan i svarte h... firmaet kunne komme på den ideen og leie de skriverne er mer enn jeg skjønner, Største dritt skriver jeg har brukt på år og dag. Og ikke lett å skrive ut på fotoark som nevnt. Det gikk til slutt etter masse "finere ord" men ikke en type printere som anbefales til arbied og slikt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Joa, har sett på youtube, og hvor "enkelt" det er :p

Men.. Kvaliteten varierer veldig fra hva jeg skriver ut fra, om det er windows sine egne programmer, photoshop, mobil..

Best resultat jeg har oppnådd er som sagt photoshop ;)

 

Har som sagt aldri hatt problemer med Clas sine ark på mine gamle skrivere, så jeg tipper det er denne som er litt kresen.

Kommer nok til å teste Epson papir neste gang vi skal ha ut noe hvor kvalitet spiller inn :)

Det funket forøvrig fint med HP papir, når jeg matet det inn bak, et og et ark.. La jeg inn arket for tidlig så dro den det inn og spyttet det ut igjen med en feilmelding om at arkmater måtte tømmes før bruk :p

 

Har du utført installasjon som det vises til i den youtube demoen jeg linket til?

 

Har du installert programmet "Epson Easy Photo Print"?

 

Bilder jeg tar med telefonen kan jeg via appen "Epson iPrint" redigere og få skrevet ut på printeren i 10x15.

 

Fungerer svært bra.

 

Endret av Notatall
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...