Gå til innhold

"Far for n-te gang", et språkuttrykk jeg misliker


debattklovn

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/a/10259349/

 

Et språkuttrykk som mediene og folk bruker hele tiden. Jeg synes det er helt bak mål, og irriterer meg. Her er grunnen: 

 

Når en mann har ett barn, er han far. Om da han får sitt andre barn, tredje, fjerde også videre spiller det ingen rolle, han ville fortsatt vært far uavhengig av om han fikk flere barn.

 

Hvordan kan man bli noe man allerede er, og ville vært uavhengig av hendelsen som omtales?

 

Det er for eksempel ingen som har seg en hyggestund med en partner, og sier "der mistet jeg jomfrudommen for hundrede gang..". Det gir lite mening, og jeg mener det er samme logikk i uttrykket med å bli far. 

 

Noen som er uenige/enige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det nyheitsverdige her er jo at det er uvanlig å få 10 barn, kanskje særlig for ein kjendis.

 

Antalet har betydning for interessen rundt saka.

For å dra samleieeksempelet så er det ein tilsvarande nyheitsinteresse for antall seksualpartnarar ein person har hatt, særleg når talet er høgt og personen er ein kjendis.

 

Alle fedre er far uavhengig av antall barn ein har, men berre ein fembarnsfar har minst fem barn.

Antall barn ein person har seier ein del om kor ansvarleg eller uansvarleg han her, alt etter kva du personleg meiner om store familier.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt noen bruke det i et slikt tilfelle.

 Det står heller ikke i artikkelen du linker til.

 

http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=4440

 

"n-te gang" er et kjent språklig uttrykk som brukes der n erstattes av et tall, i artikkelens tilfelle er n lik ti. Det kunne fint vært andre tall, for eksempel tre eller fem. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Det nyheitsverdige her er jo at det er uvanlig å få 10 barn, kanskje særlig for ein kjendis.

 

Antalet har betydning for interessen rundt saka.

For å dra samleieeksempelet så er det ein tilsvarande nyheitsinteresse for antall seksualpartnarar ein person har hatt, særleg når talet er høgt og personen er ein kjendis.

 

Alle fedre er far uavhengig av antall barn ein har, men berre ein fembarnsfar har minst fem barn.

Antall barn ein person har seier ein del om kor ansvarleg eller uansvarleg han her, alt etter kva du personleg meiner om store familier.

Denne tråden er under språk, det er det språklige uttrykket jeg er interessert i. Jeg vet at antall barn en har spiller en stor rolle, og jeg har ikke noe i mot ord som fembarnsfar eller trebarnsfar.

 

Jeg har noe i mot det språklige uttrykket "ble far for tiende gang", og mener det er dårlig og ulogisk bruk av språket. Jeg har ingen problemer med at denne personen har ti barn, jeg har noe i mot den språklige formuleringen. 

 

Eksempel:

 

en ny sauebonde har fått 10 sauer han har på gården sin. En uke etterpå får han 10 sauer til. Ville man da si "han ble sauebonde for andre gang"? Høres det ut som en dum språklig formulering? I så tilfelle, hvorfor er det bedre når en far får et nytt barn å si "ble far for andre gang"?

Lenke til kommentar

Vel.. Han var jo ikke far til det nye barnet før det kom. Dermed blir det jo ikke akkurat feil å si at han ble far igjen?

 

Men i det øyeblikket hans nye barn blir født, er han jo fortsatt far til sine egne barn. Han er far, og når hans nye barn blir født er han fortsatt far, riktignok som du sier til et barn han har ikke vært far til tidligere. 

 

Jeg mener en bedre måte å si det på ville vært "han ble far til sitt tredje barn", eller "han ble far til navn"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...