Gå til innhold

Nettverk i *ekstremt* vanskelig hus


CasaNuovo

Anbefalte innlegg

Huset det er snakk om er en enebolig med to etasjer, der det er betong i etasjeskille, og enkelte murvegger her og der. I hver ende av u.etg er det to egne leiligheter, men en seksjon i midten som har adgang via et åpent trappeløp.

 

Internettkoblingen er via Get, og dessverre plassert i én ende av øverste etasje. En stund brukte jeg en wireless repeater for å forsterke/formidle signalet videre, men dette var dessverre både ustabilt og nådde ikke frem til de andre leilighetene i huset. Deretter har jeg brukt D-Link powerline i ca 3 år som har fungert omtrent utmerket, med 3 slaver som har hatt hver sin ruter koblet til med separate trådløse nettverk. Så, ukjent av hvilken årsak, begynte disse koblingene å droppe ut. Siden nett over strøm er relativt sårbart for forstyrrelser kan jeg bare anta at det er et eller annet som bruker strøm som forstyrrer forbindelsen (koblingene dropper av og til ut, særlig hvis man forsøker å stressteste det via f.eks speedtest).

 

Så det er altså bakgrunnen. Nå er jeg veldig i tvil på hvordan dette skal løses, og jeg skal få etablert et fullt fungerende trådløst nettverk i hele huset igjen (evt flere nettverk, da).

 

Et mesh-nettverk er vel da nærliggende å tenke på. Men, jeg tror fort at jeg vil trenge en hovedenhet pluss 4-5 satellitter, hvorav de siste nok må gå gjennom et mellomledd frem til hovedleddet. Det kan bli dyrt, og vil performance lide?

 

Er det noen andre idéer så tas de absolutt imot med takk. Forstår at det kanskje kan være nødvendig med et relativt raust budsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører mesh, og kan ha kablet backhaul på noen av enhetene, vil det trolig hjelpe godt. Spørsmålet er vel her: Hvor raskt nett trenger du og hvordan er muligheten for å få lagt kabler på noen av disse stedene?

 

Homeplug som backhaul til mesh-satellitter kan også være en løsning. Hvor god ytelse man får på homeplug varierer imidlertid ganske mye. Blandede erfaringer blant folk. Personlig har jeg gode erfaringer med Homeplug. Riktignok ikke mer enn ca. 100 Mbps på 500 Mbps-Homeplug-enhetene jeg kjørte med her inntil ganske nylig, men til formålet var 100 Mbps mer enn greit nok (men endte uansett opp med å legge kabler. Tildels har jeg lagt kablene på utsiden av huset.

 

Har du kabel-tv-nett i huset? MoCA kunne da vært et alternativ, men dessverre er MoCA-utstyr ganske dyrt i Norge (langt langt mer vanlig i USA, og kan i praksis godt gi 500 Mbps+ via kabel-tv-kablene innad i huset med MoCA 2.0).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...