Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rør til eltrekk ok`?


Anbefalte innlegg

Jeg fant nylig ut at en av funksjonene til rør og "boksene" som elektro-ledninger legges i, er for å holde fuktighet borte, og at boksene skal lede kondens ut av systemet, og at det derfor bør være fall fra rør til en slik boks, og at rørene ikke bør danne "vannlåser".

 

Se kabelen som ligger rett under vinduet. Der ligger jo kabelen strukket på laveste punktet.

Delevis også den som går over.

Hvor farlig er dette egentlig?

 

jgpkll.jpg

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det stemmer, det er på kjøkkenet  :) Røret går som du ser bare på innsiden av veggen.
Vet du hvor sansynlig det er at det kan bli problemer av noe sånnt?

Bare så det er sagt, så er det profesjonell elektriker fra utbygger som har utført arbeidet, ikke jeg.

Så det spørs om det er noe vits i å klage på det, og koste utbygger penger, og ødelegge kjøkkenet mitt, for noe som i realiteten kanskje ikke er så farlig?

Lenke til kommentar

Dette var mer et typisk tema før i tiden, og noe man i større grad tok hensyn til i dårlig isolerte bygg. Hadde eldre lærer på videregående som understreket dette, at bokser skulle plasseres lavt slik at eventuell fukt kan komme ut. I dag er det veldig lite fokus på dette, da bygga er godt isolerte, og kondensproblemer er mindre aktuelt. Selv hadde jeg ikke hatt noen bekymring om akkurat dette, men bilder du tar før vegger kles er gull verdt, og bare gi en notis til entreprenør om at du har sagt ifra, helst på epost eller noe skriftlig og ikke over telefon. Da blir det opp til de å sørge for at elektriker går god for løsningen og at de har vurdert det dithen at det er innafor. Da har du alt ditt på det tørre. Men som sagt, jeg hadde ikke bekymra meg over det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var mer et typisk tema før i tiden, og noe man i større grad tok hensyn til i dårlig isolerte bygg. Hadde eldre lærer på videregående som understreket dette, at bokser skulle plasseres lavt slik at eventuell fukt kan komme ut. I dag er det veldig lite fokus på dette, da bygga er godt isolerte, og kondensproblemer er mindre aktuelt. Selv hadde jeg ikke hatt noen bekymring om akkurat dette, men bilder du tar før vegger kles er gull verdt, og bare gi en notis til entreprenør om at du har sagt ifra, helst på epost eller noe skriftlig og ikke over telefon. Da blir det opp til de å sørge for at elektriker går god for løsningen og at de har vurdert det dithen at det er innafor. Da har du alt ditt på det tørre. Men som sagt, jeg hadde ikke bekymra meg over det.

Takk for info :)

Ja, selv om ingen av oss kan mye byggteknisk, så tok vi ihvertfall bilder av alt før de lukket veggene. Det har vært veldig praktisk - og av 14 hus her på feltet var visst vi de eneste som tenkte på å gjøre det.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...