Gå til innhold

Beste sparekonto


IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ser etter beste sparekonto (har ikke mulighet til BSU iom. at jeg allerede har brukt denne). Min bank er DNB og den beste renten de kan gi meg er 1,60 på en sparekonto med binding. Dvs. fremdeles under inflasjon. Jeg er villig til å binde meg over flere år, men vil jo likevel tape penge-verdi iom. at den beste renten de kan tilby er under inflasjon og skatt.

 

Og så har jeg sett på andre banker, men det virkers om de med bedre rente har et krav om at du er bosatt i distrikt-Norge. Selv bor jeg i Oslo...

 

Og så kom jeg over denne https://easybank.no/sparing/?trackingId=105

2, 5 % rente er jo langt over det Oslo-bankene kan tilby meg. Er dette for godt til å være sant? Altså, er dette "legit"? Jeg er villig til å binde meg i 5 år. Er det bare å kjøre på eller ser dere noen problemer her som jeg ikke ser?

 

Har også vurdert fond og aksjer, men orker ikke alt papirarbeidet og skatteberegninger osv. som det medfører. Og heller ikke risikoen... Så har derfor kommet til at sparekonto er det beste for meg.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du? Er du under 34 kan du sette pengene i Nordea Boligsparekonto (dette er ikke en bsu-konto, men den må brukes til bolig). Her kan du sette inn maksbeløpet på 300k i én fei og f eks bruke som trekskonto for lån og få 3.2% rente frem til du blir 34. Hvor mye penger har du å spare og hva skal de brukes til?

 

Å binde nå til 2.5% vil jeg si er særdeles dumt. Renten er jo varslet at skal opp en del ila de neste årene, minst én gang i mars 2019, mener jeg det er. Iom at utlånsrenten for de fleste ligger på 2.24-25%, så er det ikke lenge før den kryper nærmere 2.5% også på sparerenten tror jeg.

 

Du kommer langt med google.

 

https://www.smartepenger.no/markedsoversikter/1028-hoyrentekalkulator

 

Vil anbefale deg å holde deg unna TF og BB bank. Drittbanker. Komplett er fin. Jeg har selv Nordax og liker deres nettbankløsning. Om du ikke har tenkt å røre pengene eller gjør få uttak er ikke begrensningen på 6 uttak i året noe stress. Har du store sparebeløp må du tenke litt annerledes, så du får melde hvor mye du har, så skal jeg gi råd utifra det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Vet det er mye å finne på Google, men mye av informasjonen er motstridende. Og så er jeg ikke så flink til å lese meg opp på økonomi, så det blir bare masse hodepine ut av dette. Den Nordea-kontoen du nevner er det f.eks ingen av sidene jeg har lest som nevner... Derfor setter jeg virkelig pris på at du er villig til å hjelpe meg :)

 

Jeg er 27 år og sparer til bolig. Så den Nordea-kontoen du nevner er absolutt aktuelt for meg!Jeg har 100 000 kroner i første omgang. Men så vil jeg spare litt hver måned også iom. at jeg har fast inntekt nå.

 

Har dog et spørmål til. Jeg ønsker jo å ta ferierer osv. + noen ganger kan man ha litt ekstra utgifter. Hvis jeg tenker meg at jeg vil legge de 100 000 jeg nå har + månedlig 5000 kroner i en sparekonto (bolig) jeg ikke trenger å gjøre uttak i OG i tillegg ønsker en "bufferkonto" (ferie, uforutsette utgifter) som jeg faktisk må gjøre uttak i. Hva anbefaler du da? Står fortsatt på at Nordeas boligkonto er best for det førstnevnte formålet? Hvilken bank vil gi meg best uttelling på "feriekontoen"? Denne sistnevnte tenker jeg det kun blir 2000 kr i hver måned. Er det i det hele tatt noe å vinne på å finne best sparekonto til dette formålet når det er snakk om så lite beløper?

 

På forhånd tusen takk!!

Lenke til kommentar

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/bsustart.html?WT.mc_id=EID_bsu_start_DNB-feed

 

Nei, den er for alle under 34 og krever heller ikke vanlig BSU i dnb, så denne kan og bør du åpne. Den er bedre for ditt sparemønster.

 

Da ville jeg åpnet BSU start. Fyll den med 25k i år så fort som mulig og fortsett med det hvert år (innskudd 4. januar, da får du god rente for hele året). Da har du 75k til overs. Du trenger ikke mer enn 30k i buffer akkurat nå tror jeg. Disse resterende 45k kan du sette inn når du vil i nordea. Denne bør du egentlig ta sikte på å fylle så fort som mulig, men det du virkelig trenger kan du sette på en bufferkonto i Nordax (til 2% rente) med 6 gratis uttak i året. Googler du beste høyrente får du et par som gir noen ørsmå promille mer, men vil fraråde en del av disse spesielt TF og BB bank. Jeg liker nettbanken til nordax, ellers vil jeg anbefale komplettbank. Da har du bedre bufferkonto enn de andre.

Lenke til kommentar

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/sparekonto/bsustart.html?WT.mc_id=EID_bsu_start_DNB-feed

 

Nei, den er for alle under 34 og krever heller ikke vanlig BSU i dnb, så denne kan og bør du åpne. Den er bedre for ditt sparemønster.

 

Da ville jeg åpnet BSU start. Fyll den med 25k i år så fort som mulig og fortsett med det hvert år (innskudd 4. januar, da får du god rente for hele året). Da har du 75k til overs. Du trenger ikke mer enn 30k i buffer akkurat nå tror jeg. Disse resterende 45k kan du sette inn når du vil i nordea. Denne bør du egentlig ta sikte på å fylle så fort som mulig, men det du virkelig trenger kan du sette på en bufferkonto i Nordax (til 2% rente) med 6 gratis uttak i året. Googler du beste høyrente får du et par som gir noen ørsmå promille mer, men vil fraråde en del av disse spesielt TF og BB bank. Jeg liker nettbanken til nordax, ellers vil jeg anbefale komplettbank. Da har du bedre bufferkonto enn de andre.

 

Hvorfor fraråder du disse bankene? Jeg har selv tenkt å opprette konto hos dem. Derfor er jeg interessert hvorfor du vil fråråde disse.

Lenke til kommentar

Fordi du må notifye dem via brevblankett (som du må printe ut og signere manuelt, for så å scanne digitalt evt poste via brev) for å gjøre uttak hos dem. De slo seg til og med sammen og jeg fikk da (som loven sier) beskjed om at jeg vederlagsfritt kunne si opp konto hos dem og alt jeg hadde innestående ville bli utbetalt. De prøvde å tvinge meg til å bruke uttaksblankett for å gjøre det enda det ikke stod noen steder ifbm overflyttelsen at det var nødvendig. Rett og slett en knotete bank med kundefiendtlige løsninger. Ingen nettbankløsning da jeg hadde dem hvertfall. Fikk månedlige eposter med saldo.

 

@OP - leste litt fort. Sent på kvelden. Skyt 25k/100 i bsu start asap. Skyt resterende 75k/100 inn i nordea boligsparekonto (Evt så mye du ønsker). Opprett høyrente/bufferkonto i avida, komplettbank eller nordax. Det er ALLTID verdt å bruke LITT tid for å få god rente. Det tar ikke mange minuttene å åpne en konto de fleste steder.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Fordi du må notifye dem via brevblankett (som du må printe ut og signere manuelt, for så å scanne digitalt evt poste via brev) for å gjøre uttak hos dem. De slo seg til og med sammen og jeg fikk da (som loven sier) beskjed om at jeg vederlagsfritt kunne si opp konto hos dem og alt jeg hadde innestående ville bli utbetalt. De prøvde å tvinge meg til å bruke uttaksblankett for å gjøre det enda det ikke stod noen steder ifbm overflyttelsen at det var nødvendig. Rett og slett en knotete bank med kundefiendtlige løsninger. Ingen nettbankløsning da jeg hadde dem hvertfall. Fikk månedlige eposter med saldo.

 

@OP - leste litt fort. Sent på kvelden. Skyt 25k/100 i bsu start asap. Skyt resterende 75k/100 inn i nordea boligsparekonto (Evt så mye du ønsker). Opprett høyrente/bufferkonto i avida, komplettbank eller nordax. Det er ALLTID verdt å bruke LITT tid for å få god rente. Det tar ikke mange minuttene å åpne en konto de fleste steder.

 

Takk for informasjonen :)

Lenke til kommentar

Takk for svar! BSU er ikke lenger aktuelt for meg - jeg hadde det tidligere men måtte gjøre uttak og løse opp kontoen.

 

Så det med å sette 25000 i BSU er dessverre ikke mulig.

 

Men den boligkonto som du linket til i Nordea - både den og den dnb-kontoen som permanent jobb snakker om: disse er jo ikke BSU, så da kan jeg benytte meg av disse? Bør jeg likeså godt opprette den i DNB iom. at jeg er kunde der? Den gir jo samme rente som Nordea-kontoen...

Lenke til kommentar

Takk for svar! BSU er ikke lenger aktuelt for meg - jeg hadde det tidligere men måtte gjøre uttak og løse opp kontoen.

 

Så det med å sette 25000 i BSU er dessverre ikke mulig.

 

Men den boligkonto som du linket til i Nordea - både den og den dnb-kontoen som permanent jobb snakker om: disse er jo ikke BSU, så da kan jeg benytte meg av disse? Bør jeg likeså godt opprette den i DNB iom. at jeg er kunde der? Den gir jo samme rente som Nordea-kontoen...

 

Den hos DnB gir 3,35 % i følge denne lenken.

Lenke til kommentar

BSU Start er ikke en bsu. Du får bsu rente, men du kan ha den uavhengig av vanlig bsu. Så lenge du ikke har hatt en BSU-start-konto før, så kan du ha den. Derfor greit å fordele sparingen. Spare litt i den hvert år fremover, og så skyte inn store innskudd når du får bedre lønn eller blir flinkere til å spare etc på Nordea-kontoen.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Nordea sitt produkt er jo ganske enkelt genialt. Vil man ikke bruke pengene til bolig kan man få de ut gebyrfritt så lenge man bytter bank. Dumt å gjøre dette for småbeløp, men greit å ha muligheten hvis man virkelig trenger pengene til noe annet. Er jo ingen grunn til å ha pengene på vanlig sparekonto når man kan ha det der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fordi du må notifye dem via brevblankett (som du må printe ut og signere manuelt, for så å scanne digitalt evt poste via brev) for å gjøre uttak hos dem. De slo seg til og med sammen og jeg fikk da (som loven sier) beskjed om at jeg vederlagsfritt kunne si opp konto hos dem og alt jeg hadde innestående ville bli utbetalt. De prøvde å tvinge meg til å bruke uttaksblankett for å gjøre det enda det ikke stod noen steder ifbm overflyttelsen at det var nødvendig. Rett og slett en knotete bank med kundefiendtlige løsninger. Ingen nettbankløsning da jeg hadde dem hvertfall. Fikk månedlige eposter med saldo.

 

@OP - leste litt fort. Sent på kvelden. Skyt 25k/100 i bsu start asap. Skyt resterende 75k/100 inn i nordea boligsparekonto (Evt så mye du ønsker). Opprett høyrente/bufferkonto i avida, komplettbank eller nordax. Det er ALLTID verdt å bruke LITT tid for å få god rente. Det tar ikke mange minuttene å åpne en konto de fleste steder.

Det å ta ut penger gjøres i nettbank. Men for å opprette konto hos Bank2 har de en litt tung prosess som gjør at man må fylle ut skjema for hånd. Men altså, det tar fem minutter.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, alle sammen!!!

 

Da forstår jeg det slik at jeg bør

- DNB BSU Start - 25000 hvert år, 3,35 % rente

- Nordea Boligsparekonto - så mye jeg vil per år og opp til 300 000 totalt, 3,2% rente

- Feriesparing/bufferkonto: Avida, Komplettbank eller Nordax - 2,00 % rente på alle. Tenker jeg går for enten Avida eller Komplettbank iom. at de ikke har begrensninger på antall uttak og samme rente som Nordax som faktisk har begrensinger på uttak.

 

Har jeg da forstått dere riktig?

 

Mange takk for super hjelp!

Lenke til kommentar

Har ikke så mye med tråden å gjøre men DnB er en drittbank (hilsen en som har hatt bsu og bsu start/2.0 der i snart 7 år). Hvem var første banken til å sette opp renten? Hvem var første bank til å innføre konvertering til sparekonto rente for BSU ved fylte 34? De tjener også svingodt på late eldre som ikke gidd å flytte fra banken. Jeg burde selv flyttet bsu1en min, men har ikke giddet enda. Har ikke inntrykk av at de gjør noe som er bra for kundene sine (med unntak av eliteprogrammene Saga og PB - og selv der varierer det veldig. Noen jeg vet om har fått dritt og noen har fått veldig god hjelp og ærlige rådgivere).

 

Men ja, oppsummeringen din stemmer fint. Husk 25k på bsu start i år óg 4. januar (ca). Om du har norsk snittinntekt, så bør du fint klare å spare 400k på 7 år (med mindre du får 3 unger innen den tid :) ).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...