Gå til innhold

Windows 10 får støtte for ny videokodek


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg installerte versjon 1809 (buid 17763) for en del uker siden uten problemer fordi jeg har flyttet kataloger som Documents, Pictures, Desktop osv til en egen partisjon og dermed umuliggjort at Windows sletter data ved reinstallasjon.

Jeg kan til og med formatere C-disken uten å miste data.

Det er helt utrolig at Microsoft ikke har gjort det mulig for brukerne å opprette ny partisjon og bestemme lagringssted for disse katalogene ved installasajon av Windows.

Å blande sammen OS og brukerdata på samme partisjon burde vært straffbart!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at Microsoft ikke har gjort det mulig for brukerne å opprette ny partisjon og bestemme lagringssted for disse katalogene ved installasajon av Windows.

Å blande sammen OS og brukerdata på samme partisjon burde vært straffbart!

 

Man kommer jo til veiviseren for partisjonering under installasjon. Hvilken straff mener du de som velger å legge alt på samme partisjon burde få? Hva som de synkroniserer alt til OneDrive, slik at de har tilgang til filene sine på alle enhetene sine? Burde det gi strafferabatt?
Lenke til kommentar

Man kommer jo til veiviseren for partisjonering under installasjon. Hvilken straff mener du de som velger å legge alt på samme partisjon burde få? Hva som de synkroniserer alt til OneDrive, slik at de har tilgang til filene sine på alle enhetene sine? Burde det gi strafferabatt?

 

Straffen er automatisk når noe skjærer seg skikkelig og data ligger på OS-disken. Hvor streng straffen er er ikke kjent på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg installerte versjon 1809 (buid 17763) for en del uker siden uten problemer fordi jeg har flyttet kataloger som Documents, Pictures, Desktop osv til en egen partisjon og dermed umuliggjort at Windows sletter data ved reinstallasjon.

 

Eneste måten du umuliggjør sletting av disse filene er om du enten unmounter partisjonen før du oppgraderer, gjør de readonly (ikke så praktisk for brukerdata og applikasjonsinstillinger), e.l.

 

Hvis jeg forstod buggen riktig så slettet den kun filer der brukeren hadde pekt Known Folders til andre steder, men fortsatt hadde data i originallokasjonene (det var disse som ble borte).

Således var risikoen høyere for de av oss som peker om Known Folders enn for gjennomsnittsbrukeren.

Kjekt å vite så du ikke brekker nakken når du faller av din høye hest.

Ellers så er det jo mest bare irriterende om data blir slettet, for vi har jo alle backup, ikke sant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg installerte versjon 1809 (buid 17763) for en del uker siden uten problemer fordi jeg har flyttet kataloger som Documents, Pictures, Desktop osv til en egen partisjon og dermed umuliggjort at Windows sletter data ved reinstallasjon.

Jeg kan til og med formatere C-disken uten å miste data.

Det er helt utrolig at Microsoft ikke har gjort det mulig for brukerne å opprette ny partisjon og bestemme lagringssted for disse katalogene ved installasajon av Windows.

Å blande sammen OS og brukerdata på samme partisjon burde vært straffbart!

 

Jeg har også flyttet plasseringen av disse mappene. Men når jge da oppgraderer (eller gjør in-place installasjon) så får jeg et nytt sett (som peker til standardplassering) i tillegg til de jeg har flyttet. Må da slette alle de nye (som peker til profilen min på C:). Hvorfor ser den ikke at alle disse finnes fra før?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg installerte versjon 1809 (buid 17763) for en del uker siden uten problemer fordi jeg har flyttet kataloger som Documents, Pictures, Desktop osv til en egen partisjon og dermed umuliggjort at Windows sletter data ved reinstallasjon.

Jeg kan til og med formatere C-disken uten å miste data.

Det er helt utrolig at Microsoft ikke har gjort det mulig for brukerne å opprette ny partisjon og bestemme lagringssted for disse katalogene ved installasajon av Windows.

Å blande sammen OS og brukerdata på samme partisjon burde vært straffbart!

Jeg tok også en clean install av v.1809 og etter en stund var alle dokumentene synkronisert med Onedrive og på sin rette plass.

Det å ikke ha brukerfiler på samme partisjon som systemet, gjaldt kun på operativsystemer som brukte Fat filsystem.

På tide å kommer seg tilbake fra fortiden og bruk skyen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har også flyttet plasseringen av disse mappene. Men når jge da oppgraderer (eller gjør in-place installasjon) så får jeg et nytt sett (som peker til standardplassering) i tillegg til de jeg har flyttet. Må da slette alle de nye (som peker til profilen min på C:). Hvorfor ser den ikke at alle disse finnes fra før?

Hvorfor ikke bare forholde seg til hva som er standard, så slipper du alle slike bekymringer om hvor er hva.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

av1_win10.300x169.jpg

Kan bli foretrukket «standard» for de fleste plattformer.

 

Windows 10 får støtte for ny videokodek

 

Først tirsdag denne uken begynte Microsoft ut rulle ut oppdateringen på nytt, denne gang i en forhåpentligvis bedre utgave. 

 

Det er den andre tirsdagen i hver måned slike oppdateringer rulles ut, så ordlyden "først tirsdag" er negativt ladet.

Du kunne heller skrevet at oppdateringer kom som vanlig til fast tid den andre tirsdagen i måneden.

Det er ikke bare Windows 10 som får oppdateringer, men absolutt alt av det Microsoft har i sin portefølje får oppdateringer den dagen.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare forholde seg til hva som er standard, så slipper du alle slike bekymringer om hvor er hva.

 

Det er ikke spesielt lurt å ha Bilde og Video mappene peke til din lokale profil å en liten SSD disk.

De er flyttet slik man skal (ved å gå inn å endre katalogen de peker til under "Egenskaper").

Spørsmålet er da fremdeles hvorfor Widnows opprettet nye kopier som peker til standard (Inne i profilen din) hver gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ikke spesielt lurt å ha Bilde og Video mappene peke til din lokale profil å en liten SSD disk.

De er flyttet slik man skal (ved å gå inn å endre katalogen de peker til under "Egenskaper").

Spørsmålet er da fremdeles hvorfor Widnows opprettet nye kopier som peker til standard (Inne i profilen din) hver gang.

Hvorfor er ikke det så lurt?

Jeg kan ikke svare på ditt nederste spørsmål, da jeg aldri forandrer hvor filene skal ligge.

Lenke til kommentar

Det å ikke ha brukerfiler på samme partisjon som systemet, gjaldt kun på operativsystemer som brukte Fat filsystem.

 

Hva er det du mener med dette? I 2013 kræsjet mitt hovedkort. Etter kræsjet fikk jeg ikke lest logisk disk C: Mine data overlevde fordi de lå på en annen partisjon. Begge partisjoner var formatert med NTFS. Slik det ser ut for meg, er det fortsatt nødvendig å ha data og operativsystem på forskjellige partisjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hva er det du mener med dette? I 2013 kræsjet mitt hovedkort. Etter kræsjet fikk jeg ikke lest logisk disk C: Mine data overlevde fordi de lå på en annen partisjon. Begge partisjoner var formatert med NTFS. Slik det ser ut for meg, er det fortsatt nødvendig å ha data og operativsystem på forskjellige partisjoner.

Så lenge disken ikke ryker, så har det ingenting å si hvilken partisjon den ligger på.

Det er ingen problemer med å hente ut filer fra en disk der hovedkortet ryker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...