Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fildeling mellom PC-er


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sikkert et banalt spørsmål, men ikke for meg! For nå har jeg brukt adskillig tid på å ikke få det til. :cry:

Jeg har en Win2000 PC og en XP bærbar. Har koplet disse til ADSL via en router. Internett fungerer som det skal på begge.

Jeg ønsker å overføre filer fra PC-en til den bærbare via nettverket. Hvordan får jeg tilgang til filene. Har prøvd "alt". Får å vite at nettverksbanen ikke er kjent. Hvor definerer jeg nettverksbane slik at PC-ene kan snakke sammen.

(Har gitt begge samme arbeidsgruppenavn.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er begge maskinene koblet til et bredbåndsmodem? Det neppe noen nettverksfunksjon i et modem. (Har fire utganger på min Tiscali-boks, men det er kun for ADSL, ikke nettverk)

 

Om du kobler via en router (nettverk) og har tilgang til internett er det merkelig at du ikke får nettverket til å fungere.

 

En enkel løsning er å bruke MSN e.l. på begge maskinene og overføre filer der. Men da må en sende og en motta.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for nye innspill. Nå er jeg (nesten!) sikker på at alle innstillinger er riktige. Har kontrollert at nettverksegenskaper har de nødvendige elementer og at deling for disken er aktivert. Har prøvd både å bruke navn på PC og ip-adresse, har deaktivert alle brannmurer, får likevel meldingen "Finner ikke nettverksbanen". Kanskje feilen er banal. Men nå skal jeg lese manualen for routeren og prøve igjen i morgen. :devil:

 

Svar om router: Jeg har kjøpt en router, koplet den mellom ADSL-modem og PC-ene.

Nå spør jeg kanskje dumt, men kan en router kun gi et internett-nettverk, ikke deling av filer. Eller kan problemet være brannmuren i routeren?

Ellers vil jeg si: tusen takk for at dere gidder å hjelpe! Det er kjempehyggelig.

Lenke til kommentar

Takk for nye tips.

Jeg visste ikke at XP hadde innebygd brannmur. Prøvde å slå den av, men det hjalp ikke.

Men hvor mange brannmurer trenger man?? XP har brannmur, routeren har brannmur, og jeg har Norton med brannmur...

 

Nå drar jeg på juleferie, så jeg får prøve igjen etter jul

GOD JUL :xmas:

Lenke til kommentar

Det kan hende du har en litt asosial router som bare kobler de ulike kontaktene til internett, og ikke sammen på et internt nettverk, selv om jeg tviler på dette.

På den ene maskinen prøver du dette:

Start->Kjør(Run)->cmd, og skriver "ipconfig" i vinduet som kommer opp.

Resultatet vil se noenlunde ut som dette:

C:\>ipconfig

Windows 2000 IP Configuration

Ethernet adapter Local Area Connection:

       Connection-specific DNS Suffix  . : local
       IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.11
       Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
       Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1

 

Så merker du deg feltet "IP Address ... x.x.x.x", gå til den andre maskinen og skriv

"ping x.x.x.x" der x.x.x.x er nummeret som viser på den andre datamaskinen.

 

Nå får du opp 4 linjer som enten viser ( noe lignende )

Reply from 10.0.0.13: bytes=32 time<10ms TTL=128

eller

Request timed out. ( No: Forespørsel avbrutt. )

 

Hvis tilfellet er sistnevnte har ikke datamaskinene kontakt på et lavere nivå en det Windows' fildeling opererer på. Det kan da konkluderes med ( selvfølgelig ikke 100% ) at routeren din ikke har innebygget switch/hub funksjon, og at du må kjøpe dette utenom ( 100-500kr ).

 

Du kan godt poste resultatet fra de ovenstående kommandoer her.

Hvilken ADSL leverandør har du, og hvilken router?

 

Edit: God Jul, kos deg :xmas:

Endret av Micromus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen

 

Ved hjelp av tips fra dere har jeg nå fått det til. Først var arbeidsgruppe ikke definert likt, dernest var ikke alle brannmurer slått av. Bl.a. visste jeg ikke at XP har en egen brannmur. Men nå fungerer nettverket og jeg er svært fornøyd!! (og jeg har lært en god del om visning av ip-adresser osv..) Så takk for at dere har hjulpet meg.

 

Kanskje dere også kan hjelpe meg med brannmurer?

Jeg har Norton Firewall på begge maskiner. Men jeg har også installert Zone Alarm ettersom jeg leste i PC-World at det var lurt å ha 2 brannmurer. (Jeg er selvstendig og 100% avhengig av PC i jobb). Men i tillegg har både XP og ruteren en egen brannmur. Blir dette "smør på flesk"? Vil det være lurt f.eks. å slå av XP's egen brannmur?

 

(Forøvrig skjønner jeg nå at det finnes kvalitetsforskjell på routere... Jeg har en Jensen Broadband Router- den ble anbefalt i telebutikken.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...