Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til avstiving/sikring av kjøkkenbenkplate brukt som skrivebord


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å lage til nytt skrivebord. Planen er å bruke en kjøkkenbenkplate fra IKEA, med en stk. Alex-skap på hver side. I tillegg burde vel platen stives av/støttes på midten, ettersom den er ca. 246 bred (63 dyp, 3.8 tykk, i underkant av 40kg). Alex-produktene er 36cm brede, så dette betyr at det er 174cm igjen av platen. Vil helst unngå ekstra ben.

 

Den mest lettvinte løsningen er å henge opp 3-4 forsterkede hylleknekter, noe ala dette: https://m.clasohlson.com/no/Habo-hyllekonsoll/Pr311936000

 

Disse skal tåle rundt 100kg per par, så 4 burde i teorien holde lenge. Problemet her er at jeg har gipsvegger, så usikker på om jeg får festet alle i stendere, men iallefall to burde gå i stendere.

 

En annen løsning jeg har lest om er å sette opp en støttelist. Noen som har erfaringer med dette?

 

Tar imot alt av innspill fra noen med erfaring i dette, både i hva som er den beste løsningen og hvordan det burde gjennomføres!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags plate tenkte du å bruke? Heltre eller laminat? 

Kommer litt an på hva du planlegger å gjøre på det skrivebordet, men med moderat vektbelastning og forsiktig med sex på kontorplassen er det ikke så voldsomt med krefter som skal tas unna. En støttebjelke på undersiden kan være tilstrekkelig. 

4 stk hylleknekter på 170cm spenn høres ihvertfall passe overkill ut. Blir jo hver 35cm sånn ca, mens stendere er hver 60cm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags plate tenkte du å bruke? Heltre eller laminat? 

Kommer litt an på hva du planlegger å gjøre på det skrivebordet, men med moderat vektbelastning og forsiktig med sex på kontorplassen er det ikke så voldsomt med krefter som skal tas unna. En støttebjelke på undersiden kan være tilstrekkelig. 

4 stk hylleknekter på 170cm spenn høres ihvertfall passe overkill ut. Blir jo hver 35cm sånn ca, mens stendere er hver 60cm. 

 

Takk for svar! Topplag av valnøtt, kjerne av spon. Nei det blir ikke all verden av vekt, et par datamaskiner. Hva mener du med støttebjelke? 

Lenke til kommentar

Jeg må takke for svar her, tror jeg ender opp med å gå for Zanata sitt forslag, med små modifikasjoner: Ettersom skapene er av spon tror jeg ikke det blir tilstrekkelig hold i de, så jeg tenkte å heller skru bordet fast i veggen i stendere (muligens med en list utenpå for å få litt mer tykkelse). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...