Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ritalin oppstart - Observert urintest, wtf?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er en mann i 30 årene som fikk diagnosen ADHD for ca 1 år siden, og skal om ca 3 uker prøve ut Ritalin.

I løpet av disse 3 ukene så må jeg da ta urintester for å utelukke rusmisbruk.
Det er forsåvidt greit å ta slike tester, men det jeg reagerer kraftig på, er at dette må gjøres under observasjon. Det kommer da altså en sykepleier som skal være med inn på do. Jeg har gjennomført en test allerede, og dette var egentlig litt fornærmende, å naturligvis svært ubehagelig. Føles som jeg blir behandlet som narkoman.

Fastlege og flere andre professjonelle er fullt klar over at jeg er ekstremt forsiktig med medisiner, og har aldri vært i nærheten av rusmidler. Jeg bruker ikke alkohol eller røyk engang, å har aldri gjort det, så de har overhodet ingen grunn til å mistenke misbruk.
En sykepleier jeg spurte på vei ut sa noe om at fastlegen kunne kanskje velge bort dette, men hun hørtes ikke sikker ut.
Jeg kjenner og en psykiatrisk sykepleier som blandt annet jobber med rusavhengige. Han synes også det hørtes merkelig ut at de krever dette.

Hvordan er reglene her? Er dette noe man er nødt til og følge? Er det strenge regler som står i loven?
Eller er det bare tull å kreve observert testing fra noen uten noe historie med rus?
 


Anonymous poster hash: f352e...310



Anonymous poster hash: f352e...310
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg vet noe om regelverket rundt dette syns jeg at dette høres veldig rart ut. Jeg går dessverre selv på et A-preparat som er svært vanedannende, men det har aldri vært snakk om dopingtest verken før eller etter jeg ble forskrevet det. Jeg får mine resepter fra fastlegen.

 

Skal du få ritalin via fastlegen, eller er det via spesislhelsetjenesten?

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet noe om regelverket rundt dette syns jeg at dette høres veldig rart ut. Jeg går dessverre selv på et A-preparat som er svært vanedannende, men det har aldri vært snakk om dopingtest verken før eller etter jeg ble forskrevet det. Jeg får mine resepter fra fastlegen.

 

Skal du få ritalin via fastlegen, eller er det via spesislhelsetjenesten?

 

Hm.. det er jeg faktisk ikke sikker på. Har blitt sendt fram og tilbake mellom mange forskjellige plasser, så jeg blir aldri helt sikker på hvem som gjør hva.. Snakket med en dame på psykiatrisk poliklinikk på sykehuset, og det ble sent hendvisning til fastlegen for å ta diverse prøver. Vekt,ekg,puls,blodprøver og "urin misbruksdiagnostikk 3 påfølgende mandager "basispakken" i hendhold til rekvisisjonsskjemaet til avdeling for klinisk farmakologi St. Olavs Hospital" Resultatet av dette skal sendes tilbake til sykehuset. Om dette er spesialisthelsetjenesten eller ikke er jeg ikke sikker på. Vet ikke hvem som skal drive oppfølging heller.

Lenke til kommentar

Standard prosedyre ved oppstart sentralstimulerende med rustester over 3 uker. Dette fordi det er stort misbruks- og salgspotensiale blant medikamenter som Ritalin. Prøvene skal gjøres "observert" i større eller mindre grad for å forhindre juks. Det er alskens muligheter for dette. Mange har med seg en pose med urin på kroppen (som da vil holde kroppstemperatur) og lar denne gå i koppen. Andre bruker penisetterlikninger i tillegg til en slik oppvarmet pose. Derfor er det, om man skal være helt sikker, anbefalt med observert prøve.

Lenke til kommentar

Standard prosedyre ved oppstart sentralstimulerende med rustester over 3 uker. Dette fordi det er stort misbruks- og salgspotensiale blant medikamenter som Ritalin. Prøvene skal gjøres "observert" i større eller mindre grad for å forhindre juks. Det er alskens muligheter for dette. Mange har med seg en pose med urin på kroppen (som da vil holde kroppstemperatur) og lar denne gå i koppen. Andre bruker penisetterlikninger i tillegg til en slik oppvarmet pose. Derfor er det, om man skal være helt sikker, anbefalt med observert prøve.

 

Antok det var noe slikt ja, men mener fortsatt det er unødvendig for min del som har blitt såpass tett oppfulgt. Høres ut som det er lokale variasjoner på dette, så det virker ikke som det er faste regler som alle skal følge. Hørt noen trenger bare å levere prøvene. Jeg sendte epost til pasientombudet igår for å høre om dette er nødvendig.

 

Høres ut som det hadde vært mer effektivt å sjekke pasienter om de har noe på seg før testing, altså en lett ransaking, men det er kanskje ulovlig. Jeg hadde værtfall valgt det, om mulig. Jeg tok testen med tykk jakke på, så det hadde ikke vært vanskelig å gjøre det du beskriver, bortsett fra at jeg hadde fått panikk bare ved tanken på å prøve lure til seg dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...