Gå til innhold

Historiens største IT-oppkjøp: IBM punger ut 284 milliarder kroner


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Moralpreken: Vi som er disipler klarer ikke å overbevise andre om å prøve Linux når vi krangler om småting som lisenser og vi alle skal skryte av at vi har "peiling". Det er gøy å få det til å funke, men hvis det blir til en religion så blir ingen tent.

 

Linux er gratis (hvordan kan CentOS være mulig ellers?) Man har lov å tjene penger ved support etc. og å lage proprietære applikasjoner for Linux. Ikke noe problem. Linux sitt problem er eliten av eksperter som mobber "newbies" i stedet for å støtte opp om hvem som helst som vil nyte av det gode.

Og gjengangeren om kua som har glemt at hun var kalv.

 

Fikk en kompis som har nådelune peiling på data på hjemmenivå, han vet hva som er et nettverksshare og han vet å pinge adresser samt finne default gateway og konfigurere router via webgrensesnitt. Ja han vet også hvis jeg spør hvilket browser han bruker, så kan han svare på det. Ja han er mye bedre enn gjennomsnittlige brukere av data.

 

Men å stille høye krav til brukeren, er fallgruve nr. 1.

 

Jeg gav han muligheten til å installere Ubuntu og deretter å koble seg til en NAS han hadde.

Det tok 2.5 timer og da måtte jeg hjelpe den siste timen.

Vi fikk ikke koblet til sharet på nas'en hans og hjelpen vi fikk på nettet var slik om at man som sulterammet fikk se en video av noen som spiste, altså ikke i nærheten av å stille sulten.

 

Det viste seg at den versjonen av ubuntu så var sambaklienten ikke aktivert og få den aktivert var ikke bare bare, med den hjelpen vi fikk. De fleste som prøvde å hjelpe kunne ikke, noe som beviser at man kan ikke sakene godt nok, før du kan hjelpe de som ingenting kan.

 

Denne manglende brukervennligheten både fra miljøet og fra selve operativsystemet er en av grunnene til at Linux aldri kommer i nærheten av Windows.

 

Mangel på standarder er også en grunn til å rett og slett gi pokkern i å lære seg Linux, da det finnes utrolig mange måter å lære seg på, men få av de er intuitiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Dårleg samanlikning, eg brukte 5 timer på å få ein printer å fungere i Windows som funka out of the box i Linux.

 

Og eg tar 2000kr timen.

Du er så opplagt ikke verdt de pengene.

Lenke til kommentar

Og gjengangeren om kua som har glemt at hun var kalv.

 

Fikk en kompis som har nådelune peiling på data på hjemmenivå, han vet hva som er et nettverksshare og han vet å pinge adresser samt finne default gateway og konfigurere router via webgrensesnitt. Ja han vet også hvis jeg spør hvilket browser han bruker, så kan han svare på det. Ja han er mye bedre enn gjennomsnittlige brukere av data.

 

Men å stille høye krav til brukeren, er fallgruve nr. 1.

 

Jeg gav han muligheten til å installere Ubuntu og deretter å koble seg til en NAS han hadde.

...

Denne manglende brukervennligheten både fra miljøet og fra selve operativsystemet er en av grunnene til at Linux aldri kommer i nærheten av Windows.

 

Og å koble Windows til et nfs-share fikser de fleste på null komma nix, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og å koble Windows til et nfs-share fikser de fleste på null komma nix, eller?

Windows støtter nfs ja og må aktiveres.

Og man får hjelp til å gjøre det ganske så enkelt.

 

 

nfs_windows_share_3.png?w=620&ssl=1

Lenke til kommentar

Windows støtter nfs ja og må aktiveres.

Og man får hjelp til å gjøre det ganske så enkelt.

 

 

 

Og bare du klikker på den der mounter Windows riktig share fra riktig host med riktige rettigheter helt av seg selv. Intet mindre enn imponerende. Det må jeg si! Og hvor klikker du for å aktivere NFS-sharingen i Windows da, ikke bare klienten? 

 

Du har rett i at Linux aldri kommer i nærheten av Windows. Linux har forbigått Windows for lenge siden og avstanden blir bare større og større. Det er bare skrivebordet igjen til Windows og også der er Windows på vikende front ettersom flere og flere applikasjoner flyttes ut i skyen, som f.eks. Microsoft Office.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Og bare du klikker på den der mounter Windows riktig share fra riktig host med riktige rettigheter helt av seg selv. Intet mindre enn imponerende. Det må jeg si! Og hvor klikker du for å aktivere NFS-sharingen i Windows da, ikke bare klienten? 

 

Du har rett i at Linux aldri kommer i nærheten av Windows. Linux har forbigått Windows for lenge siden og avstanden blir bare større og større. Det er bare skrivebordet igjen til Windows og også der er Windows på vikende front ettersom flere og flere applikasjoner flyttes ut i skyen, som f.eks. Microsoft Office.

HA HA HA HA HA!

Lenke til kommentar

HA HA HA HA HA!

 

Hysteriker? Vel, du trenger ikke klikke totalt, det er nok ikke helt slik at Windows desktop blir borte med det første, men det er et faktum at Android er det mest utbredte OS'et i dag. Microsoft jobber på spreng med å flytte sine produkter vekk fra det synkende skipet, MS SQL er portet til Linux, .Net er nå multiplattform, Office til skyen, har jo vært på Mac i årevis allerede, og når du ser på den kvaliteten de leverer til skrivebordet for tiden er det ganske tydelig at fokuset ligger et annet sted. 

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hysteriker? Vel, du trenger ikke klikke totalt, det er nok ikke helt slik at Windows desktop blir borte med det første, men det er et faktum at Android er det mest utbredte OS'et i dag. Microsoft jobber på spreng med å flytte sine produkter vekk fra det synkende skipet, MS SQL er portet til Linux, .Net er nå multiplattform, Office til skyen, har jo vært på Mac i årevis allerede, og når du ser på den kvaliteten de leverer til skrivebordet for tiden er det ganske tydelig at fokuset ligger et annet sted. 

attan

HA HA HA HA HA!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Denne manglende brukervennligheten både fra miljøet og fra selve operativsystemet er en av grunnene til at Linux aldri kommer i nærheten av Windows.

 

Mangel på standarder er også en grunn til å rett og slett gi pokkern i å lære seg Linux, da det finnes utrolig mange måter å lære seg på, men få av de er intuitiv.

Linux er like brukervennlig som Windows og MacOS, faktisk bedre. Det er masse standarder i UNIX verden også men det hjelper ikke. Det er lett å bruke Linux, men du må gjøre det selv i stedet for å betale masse for support. Derfor er det ikke mindre intuitivt, selv om Microsoft og Apple prøver å gjøre det lett å bruke. Det er masse Linux folk som vil hjelpe til, bare du finner dem.

Endret av odysseus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Linux er like brukervennlig som Windows og MacOS, faktisk bedre. Det er masse standarder i UNIX verden også men det hjelper ikke. Det er lett å bruke Linux, men du må gjøre det selv i stedet for å betale masse for support. Derfor er det ikke mindre intuitivt, selv om Microsoft og Apple prøver å gjøre det lett å bruke. Det er masse Linux folk som vil hjelpe til, bare du finner dem.

Ha ha ha. Har du sjekket tråden, så er det en linux dude som tar 2000 kr. timen, på support.

Windows support er mye billigere. Man kan faktisk spørre en unge og få hjelp.

 

Sist Linux og Windows var på likefot brukervennlig, var før Windows 95 kom. Etter det er det ikke lenger noen diskusjon om hva som er like brukervennlig.

Ja linux hadde ikke noe GUI da, men har hele tiden prøvd å etterligne brukervennligheten til Windows.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Ha ha ha. Har du sjekket tråden, så er det en linux dude som tar 2000 kr. timen, på support.

Windows support er mye billigere. Man kan faktisk spørre en unge og få hjelp.

 

Sist Linux og Windows var på likefot brukervennlig, var før Windows 95 kom. Etter det er det ikke lenger noen diskusjon om hva som er like brukervennlig.

Ja linux hadde ikke noe GUI da, men har hele tiden prøvd å etterligne brukervennligheten til Windows.

 

Eg jobber med å automatisere kundeservice, så roboten min kan fint ta 50% av trafikken inn til kundeservice. Den roboten køyre på Linux for den er altfor dyr i drift på Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...