Gå til innhold

Skatt med ENK og lønnsjobb


oglabar

Anbefalte innlegg

Jeg både frilanser og har en vanlig lønnsjobb på timebasis. Har sett på skattekalkulator at sistnevnte ville hatt dobbelt så lav skatt ca hvis jeg tjente samme sum på den som det jeg tjener totalt med begge deler. Lønnen er ikke god, så med høy skatteprosent er det meningsløst nesten, vil trolig bare frilanse. Kan det virkelig stemme at en person med enk skal betale så mye mer i skatt enn lønnsmottakere, når vi må leve med så mye usikkerhet i tillegg? Eller er det noe jeg misforstår? Har det noe for seg å endre skatteprosenten på de ulike postene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde denne komboen for ca. 10 år siden, og ble skattlagt ALTFOR høyt. Med summer oppgitt som var sånn noenlunde riktige i forhold til det jeg faktisk tjente på ENKet ble forskuddsskatten mistenkelig høy, men jeg visste ikke helt hvordan dette fungerte og betalte det jeg ble avkrevd.

 

Året etter fikk jeg igjen over 50000, så det må være noe i beregningene som gjøres som er riv ruskende gale.

Lenke til kommentar

Jeg hadde denne komboen for ca. 10 år siden, og ble skattlagt ALTFOR høyt. Med summer oppgitt som var sånn noenlunde riktige i forhold til det jeg faktisk tjente på ENKet ble forskuddsskatten mistenkelig høy, men jeg visste ikke helt hvordan dette fungerte og betalte det jeg ble avkrevd.

 

Året etter fikk jeg igjen over 50000, så det må være noe i beregningene som gjøres som er riv ruskende gale.

 

Hmm...ja, jeg synes også det er veldig høyt. Jeg vurderer å droppe lønnsjobben, for sitter igjen med så lite nå. Men dumt at en eventuell feil skal være avgjørende i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...