Gå til innhold

Bygge stasjonær på budsjett (fotoredigering)


Anbefalte innlegg

Jeg er lei av min urgamle bærbare PC, og laptop blir fort dyrt hvis man skal ha greie specs - så hvorfor ikke bygge en stasjonær?

 

I utgangspunktet er jeg ute etter å gjøre det så billig som mulig, med unntak av skjermen (BenQ SW2700PT).

 

Det jeg har kjøpt hittil er:

 

Brukt Lian Li kabinett.

Brukt Corsair rm850x psu.

2stk Seagate 1.5TB snurredisker.

Samsung 850 512GB SSD

BenQ sw2700pt

 

Mangler med andre ord noen komponenter.

 

Neste spørsmål er prosessor, skjermkort og hovedkort. Her er jeg ute etter noe som gir grei ytelse for en OK penge. Jeg er villig til å legge litt i disse, for å være litt sikret mot framtidige oppgraderinger.

 

Sist jeg drev på med dette var tilbake i 2005, så vi kan jo bli enige om at det har skjedd litt siden da.. aaanyway.

 

CPU - hvordan vil en Intel i5 8400 gjøre seg for det oppsettet jeg er ute etter?

 

Hovedkort - er det Asus som gjelder her? Mulig å få en pekepinn til hvilket kort som duger? Jeg trenger ikke et som har alt av funksjoner, men gjerne en USB C port.

 

Skjermkort - her har jeg hørt/lest at quadro er veien å gå, hvis man vil utnytte skjermen jeg har kjøpt? (10 bit farger). Funker det å kjøpe noe som er brukt/et par år gammelt?

 

Jeg er veldig åpen for innspill, syns det er vanskelig å bli klok på hva som er et smart valg i dag..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg sånn veldig god greie, men utifra hva jeg har fått med meg så skal man få for i7 om man driver med slikt, ikke i5. Ellers er quadro veldig overvurdert (uten at jeg kjenner til skjermen din) men som hovedregel er quadro et dyrt skjermkort man overlater bedrifter til å kjøpe sånn at de kan bruke profitten til å utvikle billigere consumer kort.

 

Jeg bygget nylig en render maskin og alle instanser anbefalte gtx foran quadro. For min del er det 3d modellering og rendering det går i så vi har antagelig forskjellige behov men jeg regner med at mitt bruk krever større maskinvare enn ditt så med andre ord burde ikke du ha behov for quadro. Eneste fordelen med quadro, etter hva jeg har lest meg frem til, er at de fungerer bedre i modespace enn Gtx - dvs de takler flere vertexer enn gtx kort. Quadro skal visstnok være av høyere kvalitet, da, så i teorien vil man ikke trenge å bytte ut et quadro like raskt som gtx men innen den tid er antagelig kortet avleggs anyway.

 

Skjermkort til slikt bruk ville jeg personlig ikke kjøpt brukt da vi som bruker slike kort bruker det hardt. Det står ofte på bånn gass i flere døgn av gangen.

Lenke til kommentar

laptop blir fort dyrt hvis man skal ha greie specs - så hvorfor ikke bygge en stasjonær?

Mad truth.

 

Neste spørsmål er prosessor, skjermkort og hovedkort.

Mitt kontraspørsål er: hvilke formfaktorer støtter kabinettet? Lite vits å anbefale et ATX hovedkort hvis kabinettet ikke har plass til større enn mATX.

 

CPU - hvordan vil en Intel i5 8400 gjøre seg for det oppsettet jeg er ute etter?

 

Skjermkort - her har jeg hørt/lest at quadro er veien å gå, hvis man vil utnytte skjermen jeg har kjøpt? (10 bit farger). Funker det å kjøpe noe som er brukt/et par år gammelt?

Hva skal du bruke maskinen til? Om planen i hovedsak er å spille er Quadro langt fra det beste kjøpet du kan gjøre. Uff, jeg overså visst tittelen. For fotoredigering med 10 bit color space kan Quadro være et lurt valg (kilde - merk dato).

 

Du kan gjøre brukte skjermkortkupp forutsatt at du vet hva du trenger og kjenner gjengs pris for de ulike modellene.

 

Hovedkort - er det Asus som gjelder her? Mulig å få en pekepinn til hvilket kort som duger? Jeg trenger ikke et som har alt av funksjoner, men gjerne en USB C port.

I min bok er ikke produsent fullt så vesentlig som funksjonalitet. Gigabyte har en tendens til å gi gode garantier, og ofte har Gigabyte flere S-ATA-porter enn konkurrerende modeller. Og selv om du kanskje klarer deg med 4-6 porter per i dag, kan det være kjekt å ha et par ekstra om du velger å gjenbruke disse komponentene i en selvbygd hjemme-NAS ved neste oppgradering om noen år. Det bør for all del ikke være noe "make it or break it" argument for ett HK vs et annet, men kan være en ting å ha i bakhodet om det er dødt løp mellom to tilsvarende modeller i samme prisklasse.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Mitt kontraspørsål er: hvilke formfaktorer støtter kabinettet? Lite vits å anbefale et ATX hovedkort hvis kabinettet ikke har plass til større enn mATX.

 

 

I min bok er ikke produsent fullt så vesentlig som funksjonalitet. Gigabyte har en tendens til å gi gode garantier, og ofte har Gigabyte flere S-ATA-porter enn konkurrerende modeller. Og selv om du kanskje klarer deg med 4-6 porter per i dag, kan det være kjekt å ha et par ekstra om du velger å gjenbruke disse komponentene i en selvbygd hjemme-NAS ved neste oppgradering om noen år. Det bør for all del ikke være noe "make it or break it" argument for ett HK vs et annet, men kan være en ting å ha i bakhodet om det er dødt løp mellom to tilsvarende modeller i samme prisklasse.

Det er et Lian Li PC 61, atx mid tower om jeg ikke tar helt feil.

https://www.google.no/amp/s/m.newegg.com/amp/products/N82E16811112025

 

Jeg er veldig med på funksjon framfor merke/utseende osv.

Det er jo ikke såå tunge oppgaver jeg skal kjøre, så jeg trenger ingen toppmodell. Det blir som sagt bare for å få muligheten til å få det ekstra fargerommet, siden jeg nå har fått meg en skjerm som støtter det.

 

 

Nå har ikke jeg sånn veldig god greie, men utifra hva jeg har fått med meg så skal man få for i7 om man driver med slikt, ikke i5. Ellers er quadro veldig overvurdert (uten at jeg kjenner til skjermen din) men som hovedregel er quadro et dyrt skjermkort man overlater bedrifter til å kjøpe sånn at de kan bruke profitten til å utvikle billigere consumer kort.

 

Jeg bygget nylig en render maskin og alle instanser anbefalte gtx foran quadro. For min del er det 3d modellering og rendering det går i så vi har antagelig forskjellige behov men jeg regner med at mitt bruk krever større maskinvare enn ditt så med andre ord burde ikke du ha behov for quadro. Eneste fordelen med quadro, etter hva jeg har lest meg frem til, er at de fungerer bedre i modespace enn Gtx - dvs de takler flere vertexer enn gtx kort. Quadro skal visstnok være av høyere kvalitet, da, så i teorien vil man ikke trenge å bytte ut et quadro like raskt som gtx men innen den tid er antagelig kortet avleggs anyway.

 

Eneste grunnen til at quadro vurderes, er at jeg kan utnytte 10bit farger på skjermen min i bildebehandlingsprogrammer.

Men prisene der er noget stive ja, så mulig det må bli et gtx. Spørs litt hva som dukker opp her og på finn.

 

Så i5 er helt ubrukelig altså? Hvilken i7 var det du gikk for?

Lenke til kommentar

Det er et Lian Li PC 61, atx mid tower om jeg ikke tar helt feil.

https://www.google.no/amp/s/m.newegg.com/amp/products/N82E16811112025

 

Jeg er veldig med på funksjon framfor merke/utseende osv.

Det er jo ikke såå tunge oppgaver jeg skal kjøre, så jeg trenger ingen toppmodell. Det blir som sagt bare for å få muligheten til å få det ekstra fargerommet, siden jeg nå har fått meg en skjerm som støtter det.

 

 

 

Eneste grunnen til at quadro vurderes, er at jeg kan utnytte 10bit farger på skjermen min i bildebehandlingsprogrammer.

Men prisene der er noget stive ja, så mulig det må bli et gtx. Spørs litt hva som dukker opp her og på finn.

 

Så i5 er helt ubrukelig altså? Hvilken i7 var det du gikk for?

Jeg gikk for wn i7-7820x.

Den var over nivået jeg ble anbefalt (da jeg hovedsakelig bruker gpu kraft på maskinen)

 

Når det gjelder i5 vs i7 så baserer jeg meg bare på hva jeg ble rådet til av en habil pc bygger når jeg fortalte hva maskinen skulle brukes til (den maskinen bygde jeg for noen år siden). Begrunnelsen var at i7 takler bedre mange prosesser (som 3d modellering og ps) mens i5 er bedre på færre prosesser (som spill).

Når jeg leste på tema ifbm bygging av den nye maskinen så ser det ikke ut til å ha endret seg - men man må selvfølgelig tenke "bang for the buck" for ditt bruk og din lommebok og det er jeg helt sikkert ikke den rette for :) - men jeg tror ikke jeg har sett en workstation med i5.

Lenke til kommentar

Valgene blir veldig avhengig av pris. Her er et par forslag:

 

AMD:

Hovedkort: Asus TUF B450M Gaming-Plus 

Prosessor: AMD Ryzen 5 2600X

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB

 

intel:

Hovedkort: ASRock Z390 Pro4

Prosessor: i5-8400, i7-8700 eller i5-9600K

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Valgene blir veldig avhengig av pris. Her er et par forslag:

AMD:

Hovedkort: Asus TUF B450M Gaming-Plus

Prosessor: AMD Ryzen 5 2600X

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB

intel:

Hovedkort: ASRock Z390 Pro4

Prosessor: i5-8400, i7-8700 eller i5-9600K

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB

Takk for tips!

 

Kjapp googling tilsier at Ryzen 2600 takler CPU-tunge programmer litt bedre enn i5 8400 (?).

 

Kan jeg f.eks bruke et pny quadro kort på det første alternativet?

Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Kjapp googling tilsier at Ryzen 2600 takler CPU-tunge programmer litt bedre enn i5 8400 (?).

 

Kan jeg f.eks bruke et pny quadro kort på det første alternativet?

Grafikkort kan du bruke uavhengig av hvilken cpu og hovedkort du har.

 

Mest aktuelle Ryzen fra tregest til raskest:

2600 (6 kjerner, 12 tråder) ( raskere enn intel i5-8400)

2600X (6 kjerner, 12 tråder) (denne er lignende som intel i7-8700, men litt lavere klokke og dermed litt tregere.)

2700 (8 kjerner, 16 tråder)

2700X (8 kjerner, 16 tråder)

 

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-2600X-vs-AMD-Ryzen-7-2700X-vs-Intel-i7-8700/3235vs3238vs3099

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Grafikkort kan du bruke uavhengig av hvilken cpu og hovedkort du har.

 

Mest aktuelle Ryzen fra tregest til raskest:

2600 (6 kjerner, 12 tråder) ( raskere enn intel i5-8400)

2600X (6 kjerner, 12 tråder) (denne er lignende som intel i7-8700, men litt lavere klokke og dermed litt tregere.)

2700 (8 kjerner, 16 tråder)

2700X (8 kjerner, 16 tråder)

 

https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-2600X-vs-AMD-Ryzen-7-2700X-vs-Intel-i7-8700/3235vs3238vs3099

Er Ryzen 2700 verdt ~1000kr sammenliknet med 2600? Vi snakker bildebehandling og lett CAD, fusion 360.

 

Og hva er forskjellen på gaming hk og vanilla hk? :p

 

Dette er det jeg bruker i dag, og det funker forsåvidt ok.. men laptopen går snart i oppløsning.

https://www.komplett.no/product/761541#technical-details

Lenke til kommentar

Quadro skjermkort for fotoredigering er fullstendig overkill. "Noen" profesjonelle fotografer bruker Quadro kort, men de driver gjerne med reproduksjon som krever museumskvalitet og annet hvor det er ekstremt kritisk å få 100% nøyaktig likhet i opptak. Selv blant de som driver med denslags er det mange som mener det ikke gir noen synbar forskjell, det er så mye annet som spiller inn.

 

For Photoshop/Lightroom, gå for en 8-core Ryzen prosessor og en middelklasse GPU, da har du i lange baner. Ville brukt 32GB RAM.

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Ryzen 2600, eller helst 2600X som har litt høyere frekvens og enda bedre cpu kjøler inkludert.

"Gaming" hovedkort har ofte led-lys, ikke noe forskjell ellers som jeg kan komme på.

 

Er Ryzen 2700 verdt ~1000kr sammenliknet med 2600? Vi snakker bildebehandling og lett CAD, fusion 360.

Og hva er forskjellen på gaming hk og vanilla hk? :p

Dette er det jeg bruker i dag, og det funker forsåvidt ok.. men laptopen går snart i oppløsning.
https://www.komplett.no/product/761541#technical-details

Lenke til kommentar

Quadro skjermkort for fotoredigering er fullstendig overkill. "Noen" profesjonelle fotografer bruker Quadro kort, men de driver gjerne med reproduksjon som krever museumskvalitet og annet hvor det er ekstremt kritisk å få 100% nøyaktig likhet i opptak. Selv blant de som driver med denslags er det mange som mener det ikke gir noen synbar forskjell, det er så mye annet som spiller inn.

 

For Photoshop/Lightroom, gå for en 8-core Ryzen prosessor og en middelklasse GPU, da har du i lange baner. Ville brukt 32GB RAM.

Joda, men når jeg først har en skjerm som støtter 10bit farger, så kunne det vært artig å ha den funksjonen. Såvidt jeg vet, så er det bare quadro som støtter dette i open gl?

Ellers er jeg enig i det du sier:)

Lenke til kommentar

Ingenting galt med å ville ha ting best mulig når man har råd til det. Er litt slik selv. :-) Synes bare quadro er mye penger på å bruke for en maskin med en relativt rimelig skjerm (for fotoredigering) og noe som du kun kan ha nytte av i Photoshop i enkelte sjeldne tilfeller. Lightroom støtter det f.eks ikke. 99% av oss klarer ikke å se all fargene i 10 bits.

Lenke til kommentar

Ingenting galt med å ville ha ting best mulig når man har råd til det. Er litt slik selv. :-) Synes bare quadro er mye penger på å bruke for en maskin med en relativt rimelig skjerm (for fotoredigering) og noe som du kun kan ha nytte av i Photoshop i enkelte sjeldne tilfeller. Lightroom støtter det f.eks ikke. 99% av oss klarer ikke å se all fargene i 10 bits.

 

Det er vel mindre banding og noe bedre DR på monitor man oppnår med farger i 10bit? Forskjellen var i hvert fall gigantisk fra laptop til BenQ skjermen, så om jeg kan utnytte funksjonene som fulgte med skjermen, så hvorfor ikke.. Spørsmålet er om det bare er tull å gå for low-end quadro, da de største gutta er godt utenfor budsjett. 

Lenke til kommentar

Her er sammenligning mellom 

Quadro (støtter 10 bit openGL også i Adobe Photoshop)

Radeon RX560

Geforce GTX 1050

Radeon Pro WX 2100 (støtter 10 bit openGL også i Adobe Photoshop)

 

 

https://www.prisjakt.no/product.php?j=4192095,4509116,3967348,4402806

 

Ps: Ut fra det jeg har lest så har ikke 10bit noe for seg når det gjelder foto editering.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hvis du printer med profesjonell fotoprinter og bruker AdobeRGB eller ProphotoRGB hele veien, så er det ok. Også forutsatt at du har hardwarekalibrert monitoren.

 

Hvis bildet skal deles med andre må du gjøre det om til 8 bits uansett og da er hele vitsen borte.

 

Du ser ikke banding på en 8 bits skjerm hvis preprosesseringen av bildet er gjort ordentlig i et wide gamut fargerom med et bra kamera og med gode RAW format bilder. Er ikke alt det gjort riktig, så ser du banding uansett hvor mange bits monitoren har.

 

Den bandingen som vises i reklamemateriellet for skjermen er bare tullete. Du vil aldri se det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...