Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hjelp, får ikke vann opp i huset lenger. Gammel brønn og pumpe.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en utfordring jeg har prøvd å gjøre noe med mens jeg venter på rørlegger. Men jeg har ikke klart å finne ut av det. 

Vi har brønn. Slangen i brønnen er høyere enn pumpen i kjelleren i huset. 

Det går en slange fra brønnen med returventil montert i enden. 

Denne går direkte inn i kjelleren og går rett inn på pumpen, med bare en kule ventil i mellom. Ut av pumpen går det en slange til øverst på veggen i kjelleren. Der deles slangen i to ved bruk av et t stykke. Til høyre går til hageslangen, og til venstre går opp i huset. 

Pumpen er av gamle slaget. Ganske stor pumpe faktisk. Typisk to mann for å løfte den grunnet uhamslig. Den har stor tank i bunnen, og øverst et firkantet hus som vannet kommer inn. Videre har den et reimhjul med gummireim på. 

Dette systemet har funket fint i mange mange år. Sikkert lengre enn min levetid. Men her i sommer kjørte vi brønnen helt tom for vann. Vi var tom for vann i over en uke, og jeg fikk slått av pumpen. Da vi fikk vann i brønnen igjen startet jeg pumpen, og vi fikk vann. Det var mye misfarging av vannet, og jeg måtte av med batteriet i dusjen noen ganger, fordi sand Etc hadde stengt for vannet. ( kom bare varmt vann ) Etter en tid ble trykket bra, og alt virket som det skulle bortsett fra at vannet var rustbrtnt. 

Etter dette har vi ikke drukket vannet, men brukt det til dusj vask koking og kaffetrakter. Noen måneder senere mistet vi plutselig trykket. Det kom nesten ingen vann ut i kranene oppe. uansett hvor lenge de sto på så kom det en tynn tynn stråle. hageslangen som får av samme slange hadde vann. Ikke det trykket det pleier å ha, men det kom da vann. Plutselig så var alt i orden igjen. Dette virket da fint fram til sist torsdag. 

Da skrudde svigerfar på hageslangen, som da tar vannet som skal gå opp ( t stykke ) og når han var ferdig kom det ikke mer vann opp bortsett fra denne lille strålen. Jeg ringte rørlegger, og han skulle komme, men det ser ut som at det kan ta sin tid. Vi har bare en rørlegger her jeg bor. 

Jeg har sjekket brønnen. Den er helt full. Jeg har hatt oppe slangen med returventil, den virker. Jeg åpner for hageslangen nede, og den har en god del vann, selv om den ikke har det trykket som pleier å være. Jeg stenger denne og åpner kran oppe, men det kommer kun en tynn stråle. Samme om det er på kjøkken eller bad. 

Jeg ser et måleinstrument på pumpen, men vet ikke om det virker. Pumpen er gammel. Trykket står på 0,7 bar. Jeg har prøvd å stoppe pumpen, og stenge for vann inn, tømt via hageslange. startet på nytt, jeg har prøvd å la pumpen fylles mens den er av Etc Etc Etc prøvd alt mulig rart, men jeg får bare ikke vann opp. 

Jeg har prøvd å se etter den ventilen som jeg har lest her inne mange snakker om. Den man skal fylle luft i ? Finner ingenting slikt på denne pumpen. Jeg finner en stor skrue jeg kan løsne på trykktanken, type 24 mm eller noe. Ikke turd å røre den. Har lurt på om det kan hjelpe å åpne der, se om noe vann skal ut? Har funnet en skrue på toppen av pumpen, mellom vann inn og ut, tenkte det kanskje er en lufte skrue. ikke turd å skru på den. 

I og med at dette ordnet seg selv sist gang jeg hadde samme feil, for noen med siden, håpte jeg å kunne finne ut noe som ordnet dette. Men den gang ei. 

Nå har jeg slått av pumpen, selv om det går litt vann igjennom den ( sisternen på do har fylt seg opp over lang tid slik at vi har kunnet gå på do ) Men nå var det så lite vann som kommer at jeg er redd pumpen ikke liker det. Den går hele tiden. hver gang jeg har kommet ned i kjelleren så har den gått, og det er ikke få ganger siden torsdag :) 

Noen som har en ide ? 
Kanskje hjelpe meg litt på vei ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først en avklaring: Er brønnen og eller vannivået der høyere enn pumpa og hageslangen?

 

Hvis JA: Høres ut som pumpa har tatt kvelden og at det lave trykket bare kommer av fallet fra brønnen ..

 

Hvis NEI: Jeg vil gjette at det kom inn (masse) rusk/sand/møkk når brønnen var tom, og at dette har gjort rørene i huset nesten tette.

 

(Jeg er kun amatørrørlegger så kan godt hende jeg tar feil.)

Lenke til kommentar

Først en avklaring: Er brønnen og eller vannivået der høyere enn pumpa og hageslangen?

 

Hvis JA: Høres ut som pumpa har tatt kvelden og at det lave trykket bare kommer av fallet fra brønnen ..

 

Hvis NEI: Jeg vil gjette at det kom inn (masse) rusk/sand/møkk når brønnen var tom, og at dette har gjort rørene i huset nesten tette.

 

(Jeg er kun amatørrørlegger så kan godt hende jeg tar feil.)

 

 

Takk for svar. Røret som suger fra brønnen er høyere enn pumpen og hageslangen ja. Så teorien din ang ødelagt pumpe er en mulighet. Det er ingenting som tyder på at pumpen er ødelagt, og magefølelsen sier at den virker hehe :)

 

Jeg har en sånn eldre stor brynepumpe, og de fungere på litt annen måte tror jeg enn mange nyere gjør.

Ser slik ut: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=26709903

 

Ps hvis det var rørene i huset som var tett så burde det vel kommet litt gradvis, og ikke sånn med en gang svigers brukte hageslangen ...

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

På de sugepumpene jeg har vært borti (2 stk. av nyere type  :)) har man alltid måtte åpne en skrue på toppen for å slippe ut luft, eventuelt helle nedpå vann for å fylle de opp. Gjør man ikke dette vil pumpa ryke rimelig fort, men jeg vet ikke hvordan dette er med Bryne-pumper, og eventuelt hvor mye juling disse tåler.
 
Siden vannivået er høyere enn pumpa burde trykket på trykktanken øke rimelig raskt når pumpa går, før den så slår seg av igjen. (Så lenge det ikke er mye? innestengt luft der.) Uavhengig av om det er noe feil med rørene i huset eller hageslangen. Og sugeslangen er vel f.eks. 32 mm Ø så tviler på at det er der problemet ligger. Hmm.
 

Ps hvis det var rørene i huset som var tett så burde det vel kommet litt gradvis, og ikke sånn med en gang svigers brukte hageslangen ...

 

Eller så ble det trykkendringer som forårsaket at noe av massene i rørene flyttet på seg litt. Nei, jeg vet ikke.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
Kjenner Bryne-pumpene, er vokst opp med slike i minst halve nabolaget. .

 

Her må du av med pluggen øverst på pumpen (der jeg har markert med rødt), fylle på vann til kammeret er fullt og så kjøre pumpen mens du - jevnt og stabilt - fyller vann på for hånd  - jevnt og stabilt - mens pumpen arbeider helt til pumpen “trekker” vann igjen og trykkmåleren starter økning fra 0,7. Da skrur du raskt til igjen pluggen HELT TIL DET BLIR TETT og så venter du til trykkmåleren når innstilt maksium (typisk 3-3,5, i hvert fall i nabolaget jeg vokste opp i) - og når den det ikke var du enten for sen med å skru til eller pumpen “trakk” ikke vann (falsk alarm, altså). Straks pumpen kobler ut tapper du tomt i rørene  (regn med at vannet “skyter” i kranene pga masse innarbeidet “trykkluft” blandet med vannet) til vanntrykket igjen er nede på 0,7 og pumpen derfor slår inn igjen.  Følg da med pumpen. Stiger ikke trykket suger pumpen luft og prosessen må gjentas (regn med det noen ganger, så ha vann nok i beredskap), straks trykket igjen stiger som normalt er pumpen i orden fratrukket evt rens for grums etc. 

post-487997-0-20581800-1539607370_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjenner Bryne-pumpene, er vokst opp med slike i minst halve nabolaget. .
 
Her må du av med pluggen øverst på pumpen (der jeg har markert med rødt), fylle på vann til kammeret er fullt og så kjøre pumpen mens du - jevnt og stabilt - fyller vann på for hånd  - jevnt og stabilt - mens pumpen arbeider helt til pumpen “trekker” vann igjen og trykkmåleren starter økning fra 0,7. Da skrur du raskt til igjen pluggen HELT TIL DET BLIR TETT og så venter du til trykkmåleren når innstilt maksium (typisk 3-3,5, i hvert fall i nabolaget jeg vokste opp i) - og når den det ikke var du enten for sen med å skru til eller pumpen “trakk” ikke vann (falsk alarm, altså). Straks pumpen kobler ut tapper du tomt i rørene  (regn med at vannet “skyter” i kranene pga masse innarbeidet “trykkluft” blandet med vannet) til vanntrykket igjen er nede på 0,7 og pumpen derfor slår inn igjen.  Følg da med pumpen. Stiger ikke trykket suger pumpen luft og prosessen må gjentas (regn med det noen ganger, så ha vann nok i beredskap), straks trykket igjen stiger som normalt er pumpen i orden fratrukket evt rens for grums etc. 

 

 

Tusen takk for svar. Jeg trenger nok litt mer hjelp av deg,

Jeg fant en tappekran helt nederst på trykktanken, jeg slo pumpen av og stengte vannet inn til pumpen. Jeg åpnet denne og lot det renne til det var tomt ( rørleggeren sa jeg skulle gjøre dette ) så lukket jeg den kranen. Så åpnet jeg for vann inn på pumpen, ventet litt og slo pumpen på. Så åpnet jeg det hullet du viser på toppen, og vannet fosser ut, ja ikke bare fosser ut, det spruter oppover. Så der er det helt fullt. Den tappen har nok ikke vært åpnet på mange mange år, så pakningen var så morken at den falt fra hverandre. Jeg har funnet noen o ringer, og håper disse kan funke midlertidig som pakning. Jeg lot pumpen gå med vann på, mens jeg stengte for vann ut av pumpen. Jeg kunne ikke se at det bygget seg noe trykk. Men når pakningen røk, så har jeg slått den av og må vente til jeg er ferdig på jobb med å prøve videre.

Lenke til kommentar
Dersom pumpen har rikelig vanntilgang og likevel ikke klarer å bygge opp trykk har enten pakningen mot trykktanken din sagt takk for seg eller  en pakning i selve pumpen røket pga overarbeid dersom pumpen har gått en uke uten trykk. Det siste er mest sannsynlig, for Bryne-pumpene er nok robuste så det holder, men det får være grenser - de moderne og små pumper i dag hadde vært svidd til det kassable lenge før uken var over om de  ble kjørt på samme måte. Er en pakning eller tre i selve pumpen (stemplet) røket og stemplet kanskje også trukket ørlite skjevt pga manglende vannsmøring (metall gnidd mot metall har det med å gi skader i mekanikk) kreves en aksjon av en rørlegger som kan slike pumper, enten on-site eller ved at pumpen demonteres og leveres inn for overhaling. Avhengig av innvendig pumpetilstand koster det to-tre-fire Henrik Ibsen (+ oppmøtet) - men da holder den også neste 30-40 år om arbeidet er fagmessig gjort og pumpen ikke tørrkjøres i dagevis. Er pakningen mot trykktanken lekk og slipper ut trykket kreves enten ny pakning der eller ny trykkbryter. Den siste er byttet på et kvarter, men koster en del Camilla Colletter som delenummer, den første krever en del lengre innsatstid av rørleggeren, men fås for en Collett i delepris. . 

 

Dersom kammeret står så fullt av vann det spruter ut selv om pumpen ikke arbeider trekker ellers ikke pumpen vann OPP fra brønnen hos deg, den forsterker et naturlig syltynt trykk (og det forklarer meg veldig godt hva du mener med “slangen i brønnen er høyere enn pumpen i kjelleren i huset” i første innlegget ditt). Vet disse pumpene til dels ble brukt til dette, men presis slik bruk var altdri aktuelt i nabolaget i oppveksten min. 

Lenke til kommentar

 

Dersom pumpen har rikelig vanntilgang og likevel ikke klarer å bygge opp trykk har enten pakningen mot trykktanken din sagt takk for seg eller  en pakning i selve pumpen røket pga overarbeid dersom pumpen har gått en uke uten trykk. Det siste er mest sannsynlig, for Bryne-pumpene er nok robuste så det holder, men det får være grenser - de moderne og små pumper i dag hadde vært svidd til det kassable lenge før uken var over om de  ble kjørt på samme måte. Er en pakning eller tre i selve pumpen (stemplet) røket og stemplet kanskje også trukket ørlite skjevt pga manglende vannsmøring (metall gnidd mot metall har det med å gi skader i mekanikk) kreves en aksjon av en rørlegger som kan slike pumper, enten on-site eller ved at pumpen demonteres og leveres inn for overhaling. Avhengig av innvendig pumpetilstand koster det to-tre-fire Henrik Ibsen (+ oppmøtet) - men da holder den også neste 30-40 år om arbeidet er fagmessig gjort og pumpen ikke tørrkjøres i dagevis. Er pakningen mot trykktanken lekk og slipper ut trykket kreves enten ny pakning der eller ny trykkbryter. Den siste er byttet på et kvarter, men koster en del Camilla Colletter som delenummer, den første krever en del lengre innsatstid av rørleggeren, men fås for en Collett i delepris. . 
 
Dersom kammeret står så fullt av vann det spruter ut selv om pumpen ikke arbeider trekker ellers ikke pumpen vann OPP fra brønnen hos deg, den forsterker et naturlig syltynt trykk (og det forklarer meg veldig godt hva du mener med “slangen i brønnen er høyere enn pumpen i kjelleren i huset” i første innlegget ditt). Vet disse pumpene til dels ble brukt til dette, men presis slik bruk var altdri aktuelt i nabolaget i oppveksten min. 

 

 

 

Steike for en kunnskap du sitter med. Jeg lærer mye her. Takk for at du deler. 

 

Tror nok det meste du skriver stemmer. 

 

Jeg har en brønn ca 50 meter fra huset. Slangen i brønnen har en tilbakeslagsventil montert. Kjelleren hvor pumpen er ligger lavere enn brønnen, så tror det vanntrykket jeg får er det naturlige trykket som kommer fra brønnen. 

 

En slange inn i kjelleren, igjennom en kuleventil og rett inn på på pumpen. 

En slange ut fra pumpen opp til taket i kjeller, og deler seg i et T stykke. høyre side er hageslange. Der kommer det ok vann, men ikke med det trykket som skal komme. Venstre er videre opp til kjøkken og bad. Der kommer det en gjevn tynn stråle, med minimalt med trykk. 

 

Som sagt, jeg stengte vannet inn og ut av pumpen, og åpnet bunnventil på trykktank. Jeg lot det renne helt til det var tomt. Så lukket jeg bunnventil, og åpnet opp for vann inn på pumpen. Lot det renne til, og startet pumpen. Åpnet forsiktig den skruen du nevnte, og slapp ut den lille luften som var der, helt til det fløt ut bare vann. Stengte den ventilen. 

 

Lot så pumpen gå i 20 minutter med vann inn på pumpe, men stengt for vann ut av pumpe. Trykket sted fra 0,7 bar til rett over 0,8 bar. 

Pumpen vil ikke lage mer trykk, og vil da selvfølgelig ikke stoppe. Jeg åpner for vann ut av pumpe, og løper opp for å åpne spring på badet. Hører noe svake luft lyder i noen sekunder, og så kommer den tynne strålen uten trykk om jeg er heldig. 

 

Dette er noe herk. Vi har oppvaskmaskin vaskemaskin som står, dusjing bading etc ... Rørlegger har sagt nå etter purring fra meg om at han kanskje kan kome på onsdag. 

 

så noen spørsmål på tampen ... 

 

Hvorfor tømmer jeg trykktanken for vann? Den store blanke. Når jeg åpner for vann inn igjen, så fyller den seg jo bare opp igjen? Det er sikkert noe her jeg ikke forstår. 

 

kan det være den får for lite vanntrykk fra brønnen? ikke at jeg tror det siden det regelrett spruter vann opp lufthullet ca 20 cm i en pulserende bølge. 

 

Det som er litt merkelig er at vi kan bruke doen som vanlig VI trekker ikke ned ved urinering, men ved bommelomm. Da er doen klar med full av vann. kan kanskje høre at den sildrer bittelitt når den er full. Men veldig minimalt. Dette er så lite at det kan vel aldri i verden kunne stoppe trykket i vasken. Jeg stengte for vann inn på do, og skjedde ikke noe annerledes da. Stengte jo også for vann ut på pumpen, og fikk ikke trykk da heller. 

 

Eneste som er litt rart, er at jeg fikk jo dette problemet, for noen med siden. Helt ut av det blå så kom trykket igjen, og alt virket som det skulle. Altså helt til svogers slo over til hageslange. Jeg drømmer jo om at det er likt som sist, at det plutselig kommer tilbake. Spesielt siden rørleggeren enda er minimum to dager unna. Hva kan ha gjort at det plutselig virket sist gang? Kanskje det er noe mer jeg kan prøve som ikke er for innviklet? 

Lenke til kommentar

 

Dersom pumpen har rikelig vanntilgang og likevel ikke klarer å bygge opp trykk har enten pakningen mot trykktanken din sagt takk for seg eller  en pakning i selve pumpen røket pga overarbeid dersom pumpen har gått en uke uten trykk. Det siste er mest sannsynlig, for Bryne-pumpene er nok robuste så det holder, men det får være grenser - de moderne og små pumper i dag hadde vært svidd til det kassable lenge før uken var over om de  ble kjørt på samme måte. Er en pakning eller tre i selve pumpen (stemplet) røket og stemplet kanskje også trukket ørlite skjevt pga manglende vannsmøring (metall gnidd mot metall har det med å gi skader i mekanikk) kreves en aksjon av en rørlegger som kan slike pumper, enten on-site eller ved at pumpen demonteres og leveres inn for overhaling. Avhengig av innvendig pumpetilstand koster det to-tre-fire Henrik Ibsen (+ oppmøtet) - men da holder den også neste 30-40 år om arbeidet er fagmessig gjort og pumpen ikke tørrkjøres i dagevis. Er pakningen mot trykktanken lekk og slipper ut trykket kreves enten ny pakning der eller ny trykkbryter. Den siste er byttet på et kvarter, men koster en del Camilla Colletter som delenummer, den første krever en del lengre innsatstid av rørleggeren, men fås for en Collett i delepris. . 
 
Dersom kammeret står så fullt av vann det spruter ut selv om pumpen ikke arbeider trekker ellers ikke pumpen vann OPP fra brønnen hos deg, den forsterker et naturlig syltynt trykk (og det forklarer meg veldig godt hva du mener med “slangen i brønnen er høyere enn pumpen i kjelleren i huset” i første innlegget ditt). Vet disse pumpene til dels ble brukt til dette, men presis slik bruk var altdri aktuelt i nabolaget i oppveksten min. 

 

 

 

Nå har det skjedd en forandring som virker positiv. 

 

Jeg fant en skrue som det tydeligvis kom luft ut eller inn av. Jeg skrudde den til og startet pumpen. Da skjedde det noe som ikke har skjedd siden jeg begynte å prøve å fikse dette siden torsdag !!! Jeg hører det sildrer vann i slangen fra brønnen og inn på pumpen, og pumpen virker å jobbe. Den står på gummi mellom pumpe og tank, og her vibrerer pumpen. Det som er litt rart er at slangen fra brønnen og inn på pumpen dunker litt i veggen i takt med pumpen. Sånn at det kommer en slaglyd opp i huset på fast rolig intervall. ca hvert  sekund. Trykket i tanken økte til 1 bar, altså gått opp 0,3 og jeg har nok trykk i vaskene i huset til at vi kan vaske hender. For også varmt vann. 

 

Jeg stopper pumpen etter ti minutter og lufter ut bittelitt luft fra skruen på toppen av inntaket av vann, og lukker når det kun kommer vann ut. Så starter jeg pumpen og lar den gå, og gjentar dette 5 6 ganger, og da er jeg oppe i 1 bar. Men jeg får den ikke videre opp. 

 

Jeg ligger ved et bilde av den skruen som jeg skrudde helt til. Det virker som en justeringskrue så kanskje den ikke skal helt igjen? 

Nå sitter jeg i stuen og hører på slangen som dunker i veggen nede, og håper på at pumpen lager mer trykk nå. Jeg skal ned å sjekke etterpå, og eit slå den av for natten. 

 

Er det noe mer jeg kan gjøre her nå, siden jeg har klart for første gang å få den til å øke trykket? 

 

76006xedcb7.jpg

 

her er den skruen jeg skrudde helt inn som det gikk luft ut eller inn. Den er rett under inn og ut for vann. ca 20 cm.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...