Gå til innhold

Blir det enklere å komme inn på medisin i UIO fra og med neste år? (Drøm for mange)


Anonymouss11

Anbefalte innlegg

Det kommer til å være delte meninger.

 

Det er ikke helt sikkert om dette vil bli tatt videre, men hittil er det bare et forslag som er i høring. Vil dette være gode nyheter for noen? Eller blir det vanskeligere å konkurere om de mindre plassene? Opptakskravene til medisinstudiet er jo skyhøye. Derfor vil de tilrettelegge en test (UniTest) som kun vil være kvalifisert for 20% av søkerne med over 5,0 karaktersnitt fra videregående. 

 

Høres ut som at drømmer kan gå i oppfyllelse for mange.  :w00t:

Hva er deres meninger?

 

Status: På høring

Høringsfrist: 14.11.2018

 

Universitetet i Oslo ønskjer å forsøke opptak basert på ein test (UniTest). Universitetet har foreslått at testen skal danne grunnlag for rangering av søkjarane i ein eigen kvote. Universitetet meiner at søkjarane i kvoten må ha ein karakterpoengsum på minimum 50, det vil si eit karaktergjennomsnitt på 5,0 frå vidaregåande opplæring. Kunnskapsdepartementet foreslår eit andre ledd i § 4-2, første punkt:

(...)

For opptak til profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Oslo er det for studieåra 2019 – 2020, 2020 – 2021, 2021 – 2022, 2022 – 2023 og 2023 – 2024 fastsett ei forsøksordning med ein kvote på 20 prosent av studieplassane til søkjarar som består ein test administrert av Universitetet i Oslo.

 

Universitetet i Oslo ønskjer eit slikt forsøk fordi dei meiner at poenggrensene for å få tilbod om studieplass på medisin er så høge at ei "rekke høgt motiverte og kvalifiserte søkjarar ikkje får opptak. Erfaring tilseier at utveljing gjennom karakterar aleine ikkje speglar det samla bildet av dei nødvendige eigenskapane ein person treng for å bli ein god lege,…" Universitetet har også vist til at dei fleste land i Europa har innført alternative opptakskriterium, og at alternative opptaksmetodar antakeleg kan føre til eit større mangfald "både demografisk, geografisk og kjønnsmessig".

 

( Kilde : https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horingsbrev---om-endringer-i-forskrift-om-opptak-til-hogre-utdanning-for-opptak-til-studiearet-2019-2020/id2612970/ )

Endret av Anonymouss11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2018/09/20/hva-er-en-godt-egnet-soker/ + Dette vil jo bare forverre situasjonen for de resterende 80 % som skal søke med karakterene fra VGS (høyere snitt). Eller har jeg misforstått? Altså vil ikke poenggrensene generelt gå opp, pga at man nå skal konkurrere om mindre plasser? 

Ser perspektivet ditt. Det vil forverre situasjonen. 

Det er slik at 50% søker med førstegangsvitnemål, mens de 50% søker i ordinær kvote (folk som har tatt opp fag).

 

Men de skriver at det kun er 20% fra videregående. 

Det vil si at 30% av de fra videregående søker med snittet sitt, og 20% vil gjennomføre testen (og ha et snitt over 5.0). 

> Som et resultat av det, tror jeg også snittet vil øke, da det er veldig mange søkere som konkurerer om de 30%. Men snittet er jo allerede skyhøyt (ligger på rundt 60 skolepoeng, dvs et snitt på omtrent 6.0)

 

Alt i alt påstår enkelte at testen er nødvendig, for idag er det mangel på det som kalles for gode leger. Hva en god lege er definert som, er ulikt fra de ulike spesialiseringene, men dere forstår hva jeg mener.

Hva synes dere om hele opplegget? Vil vi få bedre leger i fremtiden på grunn av denne testen?

Endret av Anonymouss11
Lenke til kommentar

Jeg har ingen mening om hvilke opptakskriterier medisinstudiet bør legge til grunn. Generelt er jeg positiv til karakterer, siden opptak på bakgrunn av karakterer på tross av sine svakheter kanskje er det mest rettferdige og det er transparent og etterprøvbart.

 

Men hvis du spør om det blir enklere å komme inn på medisinstudiet hvis opptakssystemet endres, vil det bli enklere for noen, kanskje spesielt de som under dagens system ikke klarer opptak kun med en liten margin, mens det for andre vil bli vanskeligere. Siden antall studieplasser og antall mennesker som kunne tenke seg å studere medisin antakelig ikke påvirkes nevneverdig av opptakssystemet, må det i sum forbli like vanskelig å komme inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser perspektivet ditt. Det vil forverre situasjonen. 

Det er slik at 50% søker med førstegangsvitnemål, mens de 50% søker i ordinær kvote (folk som har tatt opp fag).

 

Men de skriver at det kun er 20% fra videregående. 

Det vil si at 30% av de fra videregående søker med snittet sitt, og 20% vil gjennomføre testen (og ha et snitt over 5.0). 

> Som et resultat av det, tror jeg også snittet vil øke, da det er veldig mange søkere som konkurerer om de 30%. Men snittet er jo allerede skyhøyt (ligger på rundt 60 skolepoeng, dvs et snitt på omtrent 6.0)

 

Alt i alt påstår enkelte at testen er nødvendig, for idag er det mangel på det som kalles for gode leger. Hva en god lege er definert som, er ulikt fra de ulike spesialiseringene, men dere forstår hva jeg mener.

Hva synes dere om hele opplegget? Vil vi få bedre leger i fremtiden på grunn av denne testen?

 

Meh, tror ikke en test er en særlig god løsning på å få gode leger. Har man over 5 i snitt så vil jeg påstå at man allerede er "smart" nok til å bli lege. Problemet man møter på med "dårlige" leger er som regel: hvordan du blir behandlet, om du føler deg hørt, medmenneskelighet. Det leger gjør nå til dags er å søke opp symptomene og deretter gi en resept. Er jo for all del mer til jobben enn det, men det er en stor del av det. Det trenger man trenger ikke 160 IQ for å få til, heller sosiale antenner enn noe annet ting.

Endret av fapmonsta
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Meh, tror ikke en test er en særlig god løsning på å få gode leger. Har man over 5 i snitt så vil jeg påstå at man allerede er "smart" nok til å bli lege. Problemet man møter på med "dårlige" leger er som regel: hvordan du blir behandlet, om du føler deg hørt, medmenneskelighet. Det leger gjør nå til dags er å søke opp symptomene og deretter gi en resept. Er jo for all del mer til jobben enn det, men det er en stor del av det. Det trenger man trenger ikke 160 IQ for å få til, heller sosiale antenner enn noe annet ting.

Kunne ikke vært mer enig!! ???? har ikke noe mer å si om det heller, leger nå til dags gjør jo ikke noe særlig. Jeg tenker at den testen kan ha noe si ettersom hva den spørr om.
Lenke til kommentar

Da er ikke dette en god nyhet for meg dessverre. Har allerede tatt opp fag etter vgs og kommet i ordinærkvoten...

Vet ikke om det er positivt eller negativt for deg. Det gjelder bare førstegangskvoten, så ta det med ro. Det blir fortsatt like stor konkurranse ved ordinærkvoten, men lettere å komme inn i førstegangskvoten tenker jeg da. 

Lenke til kommentar

Da er ikke dette en god nyhet for meg dessverre. Har allerede tatt opp fag etter vgs og kommet i ordinærkvoten...

Jeg er i akkurat i samme situasjon som deg og har tatt opp fag i ett år og holder fortsatt på. Men er ikke spesielt bekymret for at dette vil ha noen betydning for ordinærkvoten.

Lenke til kommentar

Det vil bli en utrolig stor konkurranse om de 20% plassene som blir tilbudt alle med 5,0 i snitt som ønsker å studere medisin. Så jeg tror at dette vil være den vanskeligste inngangen til studiet. 

det er jeg enig i?

 

Dessuten, vet dere om forslaget fortsatt er i høring eller i vurdering? Kan hende at dette ikke vil skje. 

Lenke til kommentar

Så dette på khrono.no:

 

— Hvem er det dere håper å fange opp med slik testing?

 

— Vi ser for oss at kvoten fra testingen kan øke mangfoldet på studiet, og kanskje gi en sjanse til såkalte «late bloomers», de som lenge har hatt et sterkt ønske om medisinstudier, men opplever karaktersnittet som uoppnåelig, sier Os.

 

Er dere sikre på at det er snakk om førstegangsvitnemål? For meg høres dette forvirrende ut for å være helt ærlig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så dette på khrono.no:

 

— Hvem er det dere håper å fange opp med slik testing?

 

— Vi ser for oss at kvoten fra testingen kan øke mangfoldet på studiet, og kanskje gi en sjanse til såkalte «late bloomers», de som lenge har hatt et sterkt ønske om medisinstudier, men opplever karaktersnittet som uoppnåelig, sier Os.

 

Er dere sikre på at det er snakk om førstegangsvitnemål? For meg høres dette forvirrende ut for å være helt ærlig

Ja helt enig i at det vil bli mangfold på studiet som igjen vil føre til mangfold av leger i fremtiden. De fremtidige legene vil da reflektere vårt mangfoldige samfunn.

 

Jeg var ganske sikker på at det kun var førstegangsvitnemål, helt til jeg leste et sted at det vil være lettere for folk som har prøvd å ta opp fag lenge. Dette vil da sikkert også gjelde andregangsvitnemål da?

Lenke til kommentar

Leste du det også på Khrono? Hvis ikke, har du kanskje link til hvor du leste det?

Tror det var på universtas eller noe sånt som snakket om at det er en egen kvote i seg selv.

 

«De som søker på kvoten for alternativt opptakskrav må i tillegg til å ha bestått testen, ha et karaktersnitt på minimum 5,0 fra videregående skole for å komme inn.»

 

Så dette blir en egen kvote for folk fra VGS, det vil si at det kun gjelder førstegangsvitnemål :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...