Gå til innhold

Endelig får vi noe så sjeldent som et ekte høyhus – en skyskraper – i Norge


Anbefalte innlegg

Flott initiativ fra Aker/Røkke med etablering av et høyhus på Fornebu, men savner en helhetlig plan for området. De fleste hovedstadsområder i Europa ville vært henrykt over å få tilgang til et område med Fornebu sine gode kvaliteter (nærhet til hovedstaden, størrelse, m.m.) og planlagt tilsvarende.

 

Metroen burde vært på plass først, med høyhus rundt stoppestedene, og med lavere boligbebyggelse ut mot sjøsidene.  Dette ville avhjulpet trafikkavviklingen og kunne også bidratt til et mer levende lokalmiljø, samt lagt grunnlag for et mer sosialt miljø for de som jobber i området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvorfor så mange er negative. Har Røkke et enormt ego og behov for et fallos symbol? Ser ikke helt dette, heller at Janteloven lever i beste velgående enda. Han Røkke skal ikke tro han er noe.

At det ligger en strategi bak bygget og ansvarlig for prosjektet, helt utvilsomt. Kjenner ikke Røkke, men han har i motsetning til mange av våre andre milliardærer fremstått som veldig grundig og analytisk.

At det står masse tomme lokaler på Fornebu...Et slikt hus ville øke attraktiviteten til hele området. Nei, Røkke ønsker ikke å benytte de lokalene. Men det vil andre bedrifter som ikke kommer seg inne i eller driver forretninger med selskaper som er i høyhuset sannsynligvis benytte seg av. Synes dette ser spennende ut, that's it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette blir bra. Et høyhus alene mener jeg kan bli visult bra når det er høyt og slankt. Det får form av et tårn i motsetning til et middels høyt bygg med stort bakkeavtrykk som blir bastant når det står alene. Bygget, som omtales, vil også ha en lavblokk-del som på en måte stiger opp i tårnet. Håper endelig det blir noe av. I et demokrati hvor alle skal uttale seg vil flesteparten være skeptiske til det ukjente og ikke ønske noe nytt. Men her håper jeg politikkere, som skal avgjøre dette, gir dette sin godkjennelse.

 

Bygget vil huse mange mennesker som kan reise på jobben via T-banestasjonen som delvis er anlagt allerede under Fornebuporten. Ingen økning i biltrafikken og bygging av nye veier vil bli nødvendig. Da bygget blir et slankt bygg vil det ikke skape noen stor skygge for boliger da denne vil flytte seg raskt over kontorbygg og veier. 

 

I tillegg vil kanskje Røkke gi et ytterligere beløp til Fornebubanen slik at den kan bli bygget før hele Fornebu får trafikkinfarkt.

Lenke til kommentar

Fordi ...?

Nei, humm, la meg se.

Jeg skal ikke påstå at jeg forstår psykologien bak hva som gjør et område attraktivt eller ikke. Derimot virker det som at dersom man klarer å trekke nok selskaper fra et fagmiljø sammen, skaper det en selvforsterkende effekt. F.eks som shipping miljøet i Singapore.

Jeg regner med at Røkke og co har en plan for egne selskaper og andre selskaper som skal rykke inn i disse lokalene. Sikkert ikke fulltegnet, men såpass at de har tro på å klare å trekke inn nok til at det blir økonomi i bygget. Og det bør få en ringvirkningseffekt på selskaper som leverer tjenester igjen til disse selskapene.

Vi bør har gode forutsetninger for å bygge et slikt miljø i Norge, og dessverre er det mest logisk å legge det til Oslo-området pga infrastruktur og tilgang på mennesker.

 

Men nå kjenner jeg ikke økonomien i prosjektet. Skal Røkke gå inn med en stor andel av kapitalen her, eller har han bare satt navnet sitt på prosjektet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig dustete argumentasjon å måtte samle alle forskere på ett sted for å redde klimaet, når vi vet at transport av mennesker med fly er en stor del av problemet her. Kan de ikke sitte distribuert i forskjellige land og kommunisere via videokonferanse ? Da redder de klimaet.  Det er ganske tragikomisk at det er de som skriker høyest om klimakrise som flyr mest. Når de blir konfrontert med det mumler de beskjemmet om elektriske fly og miljødrivstoff :)  

Endret av Junkers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Derimot virker det som at dersom man klarer å trekke nok selskaper fra et fagmiljø sammen, skaper det en selvforsterkende effekt. F.eks som shipping miljøet i Singapore.

Jeg regner med at Røkke og co har en plan for egne selskaper og andre selskaper som skal rykke inn i disse lokalene. Sikkert ikke fulltegnet, men såpass at de har tro på å klare å trekke inn nok til at det blir økonomi i bygget. Og det bør få en ringvirkningseffekt på selskaper som leverer tjenester igjen til disse selskapene.

Vi bør har gode forutsetninger for å bygge et slikt miljø i Norge, og dessverre er det mest logisk å legge det til Oslo-området pga infrastruktur og tilgang på mennesker.

 

 

Utrolig dustete argumentasjon å måtte samle alle forskere på ett sted for å redde klimaet, når vi vet at transport av mennesker med fly er en stor del av problemet her. Kan de ikke sitte distribuert i forskjellige land og kommunisere via videokonferanse ? Da redder de klimaet.  Det er ganske tragikomisk at det er de som skriker høyest om klimakrise som flyr mest. Når de blir konfrontert med det mumler de beskjemmet om elektriske fly og miljødrivstoff :)  

 

Hvis vi har ett sted i Norge hvor man har forsøkt å "trekke nok selskaper fra et fagmiljø sammen", så er det Fornebu. All IKT-industri skulle jo flytte ditt i slutten av 1990-tallet etter at flyplassen var lagt ned. Og hva ble det? Telenor og litt tilbehør.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utrolig dustete argumentasjon å måtte samle alle forskere på ett sted for å redde klimaet...

Det kalles markedsføring. En tar produktet og smører det inn i noe moteriktig vissvass som presenteres utad. Bland gjerne inn noen kjendisfjes folk liker å se. Så blir ting stas og alle er velvillige nesten uansett hvor realitetsfjern greia er.

 

Kommunepolitikere, som her skal overbevises, er neppe en spesielt vanskelig gruppe å lokke ved bruk av svulstige begrep.

Lenke til kommentar

Helt greit for meg at det heter røkke-tower. Fint blir det. Problemet med skygge/sol er overdrevent. Er stort sett bare i Norge at folk kan klage så mye som vi gjør her og sette kjepper i hjulet for ting.

 

Ja fordi:

Energi effektivt

Miljøvennlig.

Plass-effektivt

Nytenkende

Estetisk vakkert

Skaper veldig lite skygge for gretne naboer som bor flere hundre meter unna

Noe nytt i Norge

 

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er flere høyhus i Oslo-området. Hvorfor er nordmenn så misunnelige på rike folk? Vet man ikke at rike folk skaper velstand gjennom investeringer og arbeidsplasser? Uten noen styrtrike vil vi miste noen ting. La de rike få meske seg litt! Vi trenger ikke å skatte dem i hjel heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...