Gå til innhold

Rødt lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor kjøpte du en ata 100 harddisk?

når hovedkortet ditt kan ta s-ata 150?

og hovedkortet ditt tar ikke ata 100 men ata 133

du har (feil)harddisk ---du skal ha ata 133 eller s-ata 150 harddisk

100% irrelevant! Unødvendig innlegg.

 

Når du ikkje får POST (Power On Self Test) pipet, betyr det vanligvis at CPU eller hovedkort er defekt. Er det RAMen så vil det komme en spesiell pipekode, så det er utelukka.

 

Er du sikker på at CPU er intakt? I så tilfelle er det nok HK. Funker det med en anna CPU er det nok HK..

 

Og ja - det er en vanvittig ekkel følelse en får når en har ødelagt ny hardware ;)

 

- Arve

Lenke til kommentar
Hvis dere som vil hjelpe leser gjennom tråden FØRST har han lagt ut oppsettet, så skjermkortet er et Sapphire Radeon 9600PRO AIW 128MB DDR

AGP, ATI AIW 9600PRO, Full-Retail.

 

Skjermkortet har en egen strømkontakt hvis jeg ikke tar helt feil? Plugga i?

Tror ikke det har egen strømkontakt, viften på skjermkortet går rundt

Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp opp CPU-viften, og så at goopen mellom CPU-kjernen (core?) og vifte var borte, istedet lå det goop i en slags linje langs kanten av kjernen.

Kjernen er litt rosa, og har noen svarte eller gylne vanrette striper.

Rundt kjernen ligger det noen små goop flekker.

Desuten ser det ut som om det er et "plastikklag" rett utenfor kanten av kjernen, kanskje 1-2 mm bredt.

 

Vet ikke om dette er normalt, så jeg håper på tilbakemeldinger.

 

PS: Det satt på et lag med goop på CPU-viften da jeg fikk den

Lenke til kommentar

For å oppsummere litt og komme med litt nytt:

hvis maskina ikke piper eller lager noe stygge hyle lyder er det noe veldig feil, enten hovedkort, cpu eller powersupply (evt at noe kortslutter et eller annet)

Det du gjør da er å koble av alt som ikke er nødvendig for at maskina skal starte.

Det pc'n trenger er strøm, cpu, ram, skjermkort og selvfølgelig hovedkort. harddisk, cdrom diskettestasjon osv kobler du av.

 

ati skjermkort har som regel et eget strøminntak, du må sette i denne, men mangler denne og det får for lite strøm, hyler maskina og skrur seg av.

 

Dersom det ikke er noe bilde whatsoever og ingen lyder som i sitt tilfelle. Ville jeg tatt en titt på cpu som du har gjort, den skal ikke være gylden og se missfarget ut, det høres ut som den er brent. Hvis den ser ut som en metallplate som har fått for mye varme trenger du å få tak i en annen cpu og teste om det er cpu som har gått føyken. Bruker du amd så MÅ du bruke kjøling på den, ikke bare boot opp maskina uten kjøling av cpu, da kommer det en liten freselyd, en stygg lukt også blir maskina svart, da er cpu ødelagt. anbefaler ikke å boote opp med Intel heller, men Intel skal i teorien kutte strømmen om det blir for varmt.

 

ang det en eller snakket om harddisken din, ata100, dette er bare vrøvl. du har ata133 kontroller og denne tar alle bakover, det er ikke noen merkbar ytelsforandring på ata100 og ata133.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...