Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get ipv6 - noen som får det til å fungere?


Anbefalte innlegg

Hei,

Kaller ut her siden Get.no nå for tiden har NULL informasjon om ipv6-opplegget deres og påstår de har null dokumentasjon når man spør på chatten. Bare at "det skal virke".

Jeg får det altså _ikke_ til å virke, selv ved å koble en klient rett i GetBox II

Så om noen i det hele tatt kan si at de får det til å fungere er det første jeg lurer på :)

Jeg får forsåvidt routeren min til å få en /128 adresse og den kan pinge ipv6. Eneste lyspunkt. Men kun når det er skrudd på bridge.

Men prefix delegeringen er det verre med. Får utdelt /56 dersom bridg og får /60 dersom ikke bridge. Forsovidt greit, men det vil ikke virke. Delegerer de ut som bare det til klienter men ingen trafikk routes videre for en eller annen grunn. Jeg kjører Linux router og har enabled routing i sysctl for begge stackene. Ikke noe firewall på ipv6 stacken. IPv4 routingen fungerer uten problem gjennom samme boks.

Edit:
Har prøvd fremgangsmåtene til disse:
https://jodal.no/2012/09/16/get-ipv6-setup/
https://www.ipcalypse.ca/?p=204

Men begge er noen år gamle, så

Endret av atlemag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, ser du svarer på nf biten. Gjelder det på klientene også?

 

Har fått det til før, men da med kun modem fra get og har siden byttet leverandør, så har ikke noe referanse oppsett. Dynamisk /56 er det jeg fikk da.

Ja klienten har også blankt oppsett på ip6tables. Begge to er forøvrig rpi3 med Raspbian Stretch Lite for minst mulig annet fuzz.

 

ip -6 neigh på routeren:

fe80::1a0f:76ff:fe01:d70 dev eth1 lladdr 18:0f:76:01:0d:70 router STALE
fe80::7285:c6ff:fe9c:704b dev eth0 lladdr 70:85:c6:9c:70:4b router REACHABLE
fe80::4af8:b3ff:fef1:d94f dev eth1 lladdr 48:f8:b3:f1:d9:4f STALE
fe80::ba27:ebff:fe1a:540a dev eth1 lladdr b8:27:eb:1a:54:0a REACHABLE

 

ip -6 neigh på client:

fe80::1a0f:76ff:fe01:d70 dev eth0 lladdr 18:0f:76:01:0d:70 router STALE

 

 

Jeg er ikke noen nettverksmann, mrn STALE høres ikke er helt bra nei hehe.... er det noe routing som må settes opp manuelt her kanskje?

 

 

Bruker akkurat nå wide-dhcp6-client for å hente og tildele prefixet og radvd som står å sender ut. Hvis du vil se på mer debug-info så skal jeg gjerne kompilere hele "blekka" :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Nei, de stale rutene er ikke riktig. Var noe slikt jeg mistenkte å se :)

 

Det er ikke nødvendig med noe ekstra ruting, men de skal ikke bli stale. Et feilsøkings steg til er ping6 på fe80 adressene, men det går nok ikke på stale ruter. Stusser litt på at det er en router på begge interface her, ville forventet det kun på upstream.

 

I utgangspunktet ikke nettverksmann selv og er kun på mobil for øyeblikket, så det er det jeg får hjulpet med i farta :)

Lenke til kommentar

Nei, de stale rutene er ikke riktig. Var noe slikt jeg mistenkte å se :)

 

Det er ikke nødvendig med noe ekstra ruting, men de skal ikke bli stale. Et feilsøkings steg til er ping6 på fe80 adressene, men det går nok ikke på stale ruter. Stusser litt på at det er en router på begge interface her, ville forventet det kun på upstream.

 

I utgangspunktet ikke nettverksmann selv og er kun på mobil for øyeblikket, så det er det jeg får hjulpet med i farta :)

Takk, da har jeg noe å gripe tak i iallfall :)

router på begge ja, høres noe rart ut, jeg har disse settingene i sysctl.conf:

 

net.ipv6.conf.all.forwarding=1
net.ipv6.conf.eth0.accept_ra=2

 

Såvidt jeg har lest så er dette nok for at routing skal være oppe å gå.

client pinger router på link-local uten problem:

PING fe80::1a0f:76ff:fe01:d70(fe80::1a0f:76ff:fe01:d70) from fe80::ba27:ebff:fe1a:540a%eth0 eth0: 56 data bytes
64 bytes from fe80::1a0f:76ff:fe01:d70%eth0: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.681 ms

og da ble den visst plutselig reachable, morsomt:

fe80::1a0f:76ff:fe01:d70 dev eth0 lladdr 18:0f:76:01:0d:70 router REACHABLE

 

motsatt er også OK:

PING fe80::ba27:ebff:fe1a:540a(fe80::ba27:ebff:fe1a:540a) from fe80::1a0f:76ff:fe01:d70%eth1 eth1: 56 data bytes
64 bytes from fe80::ba27:ebff:fe1a:540a%eth1: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.699 ms

 

Så kommunikasjon mellom min router og klient burde være ok, men at noe er galt mellom WAN-LAN på router eller videre fra WAN til ISP, selv om det altså funker å pinge rett fra WAN og ut i verden.

 

Får grave litt mer her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...