Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektrisk feil?


Anbefalte innlegg

Har 0 peiling,Toyota corolla 2001 mod. Integrert radio/cd spiller. Montert dab. Funka godt i starten. Nå detter radioen ut, smeller i høytalerne. Vil ikke mates med CD. Dab virker, har testa. Radioen virker avogtil.også cd spiller. Når den er ute, smeller det også når jeg skrur på nærlys. Har testa batteri, normal lading, sto på 14,3. Har testa jording av batterier ( festa svart pol mot motorblokk) ikke bedring, så da er det ikke svak jording ?) Har fått tatt feilmelding, ikke noe utslag på koder. Noen som sa det kunne være forsterker i radioen? Orker ikke sette bilen på verksted for å fixe dette, hvis det da ikke er farlig å kjøre? Svak spenning på sikringer gjør vel at jeg ikke får støtte når jeg rører ledninger i sikringsboksene? Uten motor i gang selvfølgelig? Tror lys og radio går på samme sikringskurs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er en frustrert dame midt i livet, som gjerne vil prøve sjøl☺ Dab fikk jeg i julegave, antenne montert i frontvindu, strøm via sigarett-tenneren. Ikke jeg som gjorde dette☺ Montøren har gjort dette mange ganger tidligere, så at det er riktig stoler jeg på. Jeg synes det er intr med motor, men frustrert når jeg ikke finner ut av ting

Lenke til kommentar

Noe som er ekstremt viktig er god jording på både spiller og ettermontert DAB-adapter. Hvis én av de mangler eller har dårlig jord vil strømmen til minus gå via signalkabelen og da får man smelling i høyttalerne hver gang man skrur på noe som bruker mye strøm. F.eks. frontlys. Dette kan også ødelegge spiller og/eller dab-adapter.

 

Og du får ikke støt i en vanlig bil. Det er kun 12-14V og du må ha ca. 30V for å i det hele tatt kunne kjenne noe.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk. Da er det sikkert det som er feil. Regner med at det er den integrerte radioen som er synderen da. For lysa på bilen har hele tiden ( siden jeg kjøpte den) blitt svakere i noen sekunder for så lyse normalt, under kjøring. Og dab forsterker vel dette med mer strømforbruk? Hvordan finner jeg ut hvor det er feil? Ved sikringene?

 

Har oversikt over hvilke sikringer som er hvor.

 

Eller må jeg se på radioen...det er knølete å få den ut for å se bak, mange deksel å demontere.

 

Eller er radio ødelagt allerede

 

Trekke kabel fra radio til kontaktflate i motoren?Hmm. Overlate dette til noen som kan det der tror jeg. Men lettere å prøve det med jording på spiller enn å gå gjennom hele det elektriske

 

Til jeg får utbedret dette får jeg slå av hele anlegget, synge sjøl☺

 

Kan vel bruke måleinstrument på sikringsboksen først kanskje.

Endret av Hårek
Flettet 9 innlegg.
Lenke til kommentar

 For lysa på bilen har hele tiden ( siden jeg kjøpte den) blitt svakere i noen sekunder for så lyse normalt, under kjøring. 

 

Dette kan være et symptom på feilen. For å stille diagnose trenger man verktøy og her trenger du et multimeter. Slå på motor og lys. Sjekk for spenningsfall mellom:

  1. Minuspol på batteri og karosseri
  2. Minuspol på batteri og motor

Alt over 0,01 V er tegn er bad. 

 

https://www.youtube.com/results?search_query=locate+ground+faults+car

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da har bilen vært på verksted. Måtte skifte dynamoen, var høyere verdier enn normalt, hoppet opp mot 16..sa de.( derfor lysa dimmes?) Men smelling fortsatte. Så jeg fikk lirka ut panelet på dashbordet, tok ut spilleren. Såg en jordingsledning var løs ved sig tenner. Fikk tak i ny spiller hos bilopphugger, satte den inn, alle ledninger koblet på, og det ble slutt på smell. Så fikk e fixa radioen sjøl. Takk for alle gode råd her?

Lenke til kommentar

Verkstedet sa også at aircondition ikke slo seg av men gikk hele tiden. Og da ville de skifte den delen, for det kunne krasje hele motoren...men jeg må tenke litt på det...Ble tømt for luft i ene bakdekket, med såpe og vann så jeg lekkasje ventil. Verksted igjen. Sa det kostet 250 å skifte ventil ( som koster 10 kr). Bil ferdig, sum 499. Tre mannfolk mot lille meg. Siste besøk på det verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...