Gå til innhold

Kvinne 24 år alene på tur. Hvor bør en dra? Galskap?


Mariss

Anbefalte innlegg

Jeg har det siste året fått mer og mer lyst til å reise ut i verden alene. Har en del reiseerfaring fra tidligere, både i og utenfor Europa, men har aldri reist helt alene. Har tenkt litt på Sørøst - Asia, og da spesielt Vietnam. Har også tenkt på Australia, men det blir fort veldig dyrt. Har bare noen få uker til rådighet, så ser for meg at jeg i utg. er alene men at jeg kan være med på mindre gruppeturer underveis. Min største bekymring er sikkerheten. Tenker på alle ubehagelige situasjoner jeg kan havne i. På den andre siden trives jeg veldig godt i eget selskap og tror en slik tur kunne gitt meg en enorm mestringsfølelse.

 

Er det noen kloke hoder eller erfarne alenereisende som kan komme med noen konstruktive råd mtp. om dette høres ok ut og evt. om land som er relativt trygge å reise til? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Japan? Mye å se, god mat, enormt utvalg butikker, enkelt å komme seg rundt med tog og tbane og siden du er opptatt av sikkerhet så finnes det få land som er tryggere enn Japan. Bakdelen er en del høyere priser enn i Sørøst-Asia. 

Takk for tips! Jeg skal faktisk til Japan i april, men da med en venninne.

Lenke til kommentar

Sørkorea er jo litt som Japan...

 

Man må være mer forsiktig når man reiser alene, men jeg i mange år reist etter filosofien at så lenge man ikke er det enkleste offeret så er man relativt trygg. Research hjelper mye. Wikivoyage som også har en bra offline app har for mange destinasjoner informasjon om kjente svindler og farer. Jeg ser ofte folk som går rett i fella.

 

Alle som er beruset blir lett et offer nesten over hele verden og spesielt om de er alene. Og for utesteder i det meste av verden er det høy sannsynlighet for at damer som er alene vil få noe i drinken, enten av andre gjester eller av ansatte. Når man reiser alene så er det faren ved utesteder som er mest forskjellig.

Lenke til kommentar

Tryggeste land ville jeg sagt var Singapore, Korea, Japan, Taiwan, Hong Kong. 

 

Under det ville jeg vel sagt Thailand, Vietnam, Malaysia med Kina mellom disse to kategoriene.

 

Laos, Kambodsja, Brunei, Papa New Guinea, Mongolia vet jeg ikke nok om. Litt usikker på Bhutan og Nepal, men jeg vil tro disse to er rimelig greie.

 

Indonesia er stort. Noen steder er direkte farlige, andre steder er ok.

 

India kan lett blir farlig, samme med Myanmar og Bangladesh. 

 

Kan anbefale denne nettsiden:

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/id2414273/?

 

Generelt utenom utviklede landene så ville jeg sagt Kina og Vietnam er gode reisemål for sikkerhet, men ikke så dyrt og annerledes enn disse utviklede landene. Det er begge godt kontrollerte land. Hainan i Kina er en fin ferieøy som og er nærme Vietnam. Så fult mulig å reise til begge land. 

 

Når jeg søkte på Google så fikk jeg mye resultater på folk som hadde reist alene som ung kvinne til Vietnam. Generelt er Sør-øst Asia rimelig trygt. Selv om det er land med en del konflikt og lite kontroll der og.

Lenke til kommentar

Hva med Japan? Mye å se, god mat, enormt utvalg butikker, enkelt å komme seg rundt med tog og tbane og siden du er opptatt av sikkerhet så finnes det få land som er tryggere enn Japan. Bakdelen er en del høyere priser enn i Sørøst-Asia. 

Japan er jo god generelt på kriminalitet, men for kvinner er ikke situasjonen like bra. Altså for seksuell kriminalitet. Generelt alt for oversett av samfunn, politi og rettsvesen. Fordelen er at dette skjer mest mellom kjente, og generelt vil turister være en god del mindre utsatt for slik kriminalitet. Altså hvis de engang regner det som kriminelt i Japan da... det er jo en del av problemet.

 

De har vogner for kun kvinner på t-banen i Japan da!

Lenke til kommentar

Tror det kvinner helst vil kunne bli utsatt for i Japan er nærgående menn i stappfulle vogner på t-banen.

Eller klubber. Hender som går der de ikke burde. Ikke unikt for Japan. Om du snakker med kvinner som har dratt på klubb i Japan eller Korea er ikke dette en uvanlig opplevelse. Både Korea og Japan har elendig likestilling mellom kjønn.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikkje galskap nei ?. Reis å nyt livet, berre bruk hode og tenk over kva du gjer.

Eg har reist mykje aleine, aldri hatt nokon problem. I morgon legger eg ut på ny tur, skal være vekke i ca 8 måneder?

Går veldig bra å reise aleine i Sør Øst Asia . Mange som gjer det,spesielt Thailand, Vietnam, Laos og Cambodia. Så du treffer garantert nokon du kan henge med. Laos er min favoritt, fantastisk land. Vietnam er fint og ?

Endret av amalia_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...