Gå til innhold

Visma har 100 ansatte i sving for å lage ferdig et forsinket IT-system: – Etter flere års utvikling ble løsningen forkastet [Ekstra]


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en timeplan vesentlig annerledes enn en kalender? Kan man ikke bruke kontorverktøy fra feks Microsoft eller Google i bunn og bygge løsninger rundt dem heller enn finne opp alt selv?

 

Den har nok mer funksjonalitet enn som så. Ganske typisk når 50 ikke it-kyndige småsjefer sine ønsker og drømmer får bidra til kravspesifikasjonen slik det gjerne er i det offentlige. Da passer plutselig ikke hylleløsninger lengre, kravspesifikasjonen blir vag med tanke på det tekniske, og som i alle 'lag fra bunnen av' - prosjekter dukker det opp små og store problemstillinger underveis som kunden eller leverandøren ikke har tenkt på. Til slutt blir det hele fryyyktelig tidkrevende og dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er en timeplan vesentlig annerledes enn en kalender? Kan man ikke bruke kontorverktøy fra feks Microsoft eller Google i bunn og bygge løsninger rundt dem heller enn finne opp alt selv?

 

Den har nok mer funksjonalitet enn som så. Ganske typisk når 50 ikke it-kyndige småsjefer sine ønsker og drømmer får bidra til kravspesifikasjonen slik det gjerne er i det offentlige. Da passer plutselig ikke hylleløsninger lengre, kravspesifikasjonen blir vag med tanke på det tekniske, og som i alle 'lag fra bunnen av' - prosjekter dukker det opp små og store problemstillinger underveis som kunden eller leverandøren ikke har tenkt på. Til slutt blir det hele fryyyktelig tidkrevende og dyrt.

Bruker du en komite for å designe en hest så får du en kamel.

Lenke til kommentar

Er en timeplan vesentlig annerledes enn en kalender? Kan man ikke bruke kontorverktøy fra feks Microsoft eller Google i bunn og bygge løsninger rundt dem heller enn finne opp alt selv?

Skoleadministrasjonprogramvare tror jeg i all vesentlighet handler om statistikk, ikke timeplaner. Jeg har sett skjermskudd av en slik programvare, og det handler om å presentere informasjon som gjør rektor i stand til å ta gode avgjørelser om driften. Å sette opp timeplaner, er bare en liten brikke av det.

Lenke til kommentar

Den har nok mer funksjonalitet enn som så. Ganske typisk når 50 ikke it-kyndige småsjefer sine ønsker og drømmer får bidra til kravspesifikasjonen slik det gjerne er i det offentlige. Da passer plutselig ikke hylleløsninger lengre, kravspesifikasjonen blir vag med tanke på det tekniske, og som i alle 'lag fra bunnen av' - prosjekter dukker det opp små og store problemstillinger underveis som kunden eller leverandøren ikke har tenkt på. Til slutt blir det hele fryyyktelig tidkrevende og dyrt.

 

Moderne kalendersystemer av hyllevaretypen har ganske mye funskjonalitet, da. De kan i stadig større grad brukes som basis for blant annet møter, tildeling av ressurser og prosjektgjennomføring/måloppnåelse. 

Lenke til kommentar

Skoleadministrasjonprogramvare tror jeg i all vesentlighet handler om statistikk, ikke timeplaner. Jeg har sett skjermskudd av en slik programvare, og det handler om å presentere informasjon som gjør rektor i stand til å ta gode avgjørelser om driften. Å sette opp timeplaner, er bare en liten brikke av det.

 

Artikkelen la veldig vekt på timeplanmodulen. Derfor  spurte jeg om den. Det virket av artikkelen som om det i hovedsak var modulen for timeplan som hadde kræsjet prosjektet. 

Lenke til kommentar

Moderne kalendersystemer av hyllevaretypen har ganske mye funskjonalitet, da. De kan i stadig større grad brukes som basis for blant annet møter, tildeling av ressurser og prosjektgjennomføring/måloppnåelse. 

 

Jeg har absolutt ikke tenkt å motsi deg på det, jeg bare nevner at hyllevare som regel ikke 'duger' for slike offentlige prosjekter pga mer eller mindre godt begrunnede og intelligente funksjonskrav fra brukerne eller deres sjefer. Derav de store prosjektene som går på trynet hver gang...

Lenke til kommentar

Bruker du en komite for å designe en hest så får du en kamel.

 

Ja, men med en offentlig ansatt komité får du en dysfunksjonell kamel, siden de ikke klarer å forholde seg til realitetenes verden. 5 bein for ekstra sikkerhet, innebygget barnesete og to ekstra pukler på siden siden kjørelengden ikke tilfredsstiller kravene.

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har absolutt ikke tenkt å motsi deg på det, jeg bare nevner at hyllevare som regel ikke 'duger' for slike offentlige prosjekter pga mer eller mindre godt begrunnede og intelligente funksjonskrav fra brukerne eller deres sjefer. Derav de store prosjektene som går på trynet hver gang...

En av de største feilene som blir gjort under utarbeidelse av kravspesisfikasjon er å imøtekomme for mange "nødvendige" brukerkrav. En del brukere bør absolutt tilpasse egne vaner til systemet istedenfor motsatt. Det hender ofte at metodene som følger systemet kan gjøre ting smartere.

Men lett er det ikke, ting blir gjerne særlig utfordrende når oppgaver må byttes mellom stillinger. Gammel kultur om hvem som skal gjøre hva må endres, slikt er krevende.

 

Dette da mer generelt og ikke spesielt knyttet til artikkelen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Er en timeplan vesentlig annerledes enn en kalender? Kan man ikke bruke kontorverktøy fra feks Microsoft eller Google i bunn og bygge løsninger rundt dem heller enn finne opp alt selv?

 

Ja, det kan den være: F.eks på bakgrunn av lovpålagte krav - blant annet knyttet til dokumentasjon. Husk at det å ta videregående er en rettighet, og når man snakker om rettigheter blir dokumentasjon særdeles viktig.

 

Det kan også ligge personvernhensyn som gjør det vanskelig om ikke umulig å bruke standardløsninger som Outlook 365 og Gmail.

 

Et siste element er hvordan timeplanmodulen skal samhandle med annen funksjonalitet i løsningen, f.eks som nevnt alt statistikk og rapportering.

 

Men uten å ha sett kravspesifikasjonen på dette området, hatt mulighet til å vurdere om kravspesifikasjonen er fornuftig - er det faktisk umulig å svare ja eller nei på spørsmålet.

 

Ellers så er Visma i utgangspunktet et såpass Microsoft-basert selskap - at jeg tror de faktisk har vurdert dett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig, timeplanlegging er noe helt annet enn en kalender. Timeplanleggeren skal samordne informasjon om læreres arbeidstid og fag, alle rom på skolen og deres beskaffenhet, alle elevene og deres fag, alle fagene med romtype, osv, og automatisk generere optimale løsninger for timeplaner (for hver eneste elev) og romallokasjon. Det har ingenting å gjøre med å plotte inn avtalene sine i google calendar.

 

Men jeg har fortsatt ikke lest artikkelen, så det er mulig den handler om noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øvrig, timeplanlegging er noe helt annet enn en kalender. Timeplanleggeren skal samordne informasjon om læreres arbeidstid og fag, alle rom på skolen og deres beskaffenhet, alle elevene og deres fag, alle fagene med romtype, osv, og automatisk generere optimale løsninger for timeplaner (for hver eneste elev) og romallokasjon. Det har ingenting å gjøre med å plotte inn avtalene sine i google calendar.

 

Men jeg har fortsatt ikke lest artikkelen, så det er mulig den handler om noe annet.

 

Det høres veldig ut som hva moderne kontor, ressurs og kalendersystemer som Office 365 forsøker å få til...

 

Det artikkelen bruker mye tid på er at norsk skole er mer tilpasset hver enkelt elev, og at løsningen Visma opprinnelig valgte, ikke lot seg utvikle til en timeplanmodul som oppfylte kravene i den norske skolen. 

Endret av serpaul
Lenke til kommentar

Ja, det kan den være: F.eks på bakgrunn av lovpålagte krav - blant annet knyttet til dokumentasjon. Husk at det å ta videregående er en rettighet, og når man snakker om rettigheter blir dokumentasjon særdeles viktig.

 

Det kan også ligge personvernhensyn som gjør det vanskelig om ikke umulig å bruke standardløsninger som Outlook 365 og Gmail.

 

Et siste element er hvordan timeplanmodulen skal samhandle med annen funksjonalitet i løsningen, f.eks som nevnt alt statistikk og rapportering.

 

Men uten å ha sett kravspesifikasjonen på dette området, hatt mulighet til å vurdere om kravspesifikasjonen er fornuftig - er det faktisk umulig å svare ja eller nei på spørsmålet.

 

Ellers så er Visma i utgangspunktet et såpass Microsoft-basert selskap - at jeg tror de faktisk har vurdert dett.

 

Personvern og andre hensyn kan veie tungt. Trondheim Kommune er over på G-suite, men jeg ser jo at blant annet vaktbok og timeregistering ikke lar seg samordne med Googles kalenderløsning nettopp av slike hensyn. 

 

Samtidig sitter lærere og lager timeplan i word og docs rundt om i dag. Så jeg tenker at det må da gå an å finne en løsning mellom det som i bunn og grunn er det samme som mine lærere gjorde på 80-tallet og en best tenkelig optimal løsning? Særlig hvis den optimale løsningen fører til at felles plattform for utdanning stadig må skyves ut i tid...

Lenke til kommentar

Er en timeplan vesentlig annerledes enn en kalender? Kan man ikke bruke kontorverktøy fra feks Microsoft eller Google i bunn og bygge løsninger rundt dem heller enn finne opp alt selv?

 

Dette er ikke bare en timeplan, men en timeplanlegger. Da inngår det planlegging av lærerressurser blant annet.

Lenke til kommentar

Avtalen som ble inngått i 2013 er en rammeavtale. Varighet på rammeavtaler er de eneste med begrensninger i lovverket, 4 år. I utlysningen ble det beskrevet en mulig forlengelse med 2 år. Da er vi i 2019. "Slik det ligger an nå vil produktet være ferdig til bruk i alle fylkene først en gang i løpet av 2020." Skal da fylkene gjøre ulovlige avrop på en utdatert avtale? Den pågående forvaltningsrevisjonen av Vigo IKS, som samtlige fylkeskommuner/Oslo kommune deltar i, vil kanskje gi svar på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...