Gå til innhold

Forslag til endring av oppsett. Gaming-PC


Anbefalte innlegg

Hei! 

Har fått hinsides god hjelp av Nizzen her på forumet og han har sprikret sammen en liste over komponenter til ny PC som i hovedsak skal brukes til spill. 

 

Men mens man venter på ny 9900 og HK lurer jeg på om noen ville endret på oppsettet, og evt. hvorfor? 

 

For ordens skyld: CPU og HK skal byttes i 9900 og z390 Code. 

post-489135-0-37086600-1538514572_thumb.png

post-489135-0-84962600-1538514584_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nettopp selv Lian Li's nye PC-O11 Air kabinett. I linken ser du andre O11 modeller som også kan være alternativer. Disse kabinettene er bredere enn vanlige, og delt vertikalt i to kammer, slik at man putter PSU i kammeret på siden i stedet for under hovedkortet. Bredden gir også et tonn med plass til kabelføring. Modellene med glass i front er nok mer for pynt, men en av dem kommer også med brakett for vifter i front. Air modellen som jeg valgte er kanskje ikke den peneste av dem, men den virker overlegen på luftkjøling. Man kan ha for eksempel 3 vifter i front som trekker kald luft inn i kabinettet, og så 360mm AIO kjøleren rett på siden til å trekke den kalde luften inn i radiatoren og ut av kabinettet. Mens man har 3 vifter i bunnen av kabinnettet til å trekke kald luft fra bunnen under kabinettet, og blåse den kalde luften rett opp i skjermkortet. Varmen fra skjermkortet kan man så trekke ut med 3 vifter i taket. Skjønt, med så langt skjermkort gir det kanskje mer mening å sette 360mm AIO i front, da varmer den riktignok opp luften på vei inn i kabinettet, men så setter man jo 3 vifter på siden til å trekke den varme luften ut, samt litt av varmen fra enden av skjermkortet.

 

Ellers vet jeg ikke om jeg skjønner helt valget av 860 Evo, 1TB SSD'er får man nå i M.2 format til ~samme pris, så med mindre planen er å bruke hovedkortets 2stk. M.2 slot'er til RAID (ikke at jeg vet om det er mulig en gang(men vil tro det)), så ville jeg nok heller gjort det umiddelbart med en 760p til, eller gått for en av disse rimeligere M.2 SSD'ene på 1TB. De er jo både vesentlig raskere enn 860 Evo, og kjekkere å montere. Det har for såvidt også kommet en 2TB disk ned i grei pris med respektabel fart.

 

Jeg er heller ikke sikker på valget av 760p som OS disk vil jeg anta? Den ble lansert i januar i år og utropt til testvinner, men Samsungs Evo 970 kom i mars - april og tok tilbake ytelses kronen, ihvertfall på de fleste testene Anandtech utførte. Samsung 970 Evo fikk kjeft kun for å være for dyr, og var på det tidspunktet vel rundt $100 dyrere enn 760p. I konklusjonen til Anandtech kalte de vel 760p for "fremdeles dugende" etter lanseringen av 970 Evo, så det var vel ikke noen kjempe seier. Men nå som man får 970 Evo til og med 250 Kr billigere, så ville jeg trodd den var å foretrekke. Ikke at jeg tror de fleste av oss vil merke forskjellen.

 

Ellers har jeg en Kraken AIO selv, og den yter veldig bra. Men den medfølgende programvaren har vært et mareritt til tider, jeg pleier derfor ikke anbefale den med mindre man skal ha andre NZXT produkter i tillegg, som kan/skal styre med samme programvare. Corsairs er et godt alternativ, men det finnes andre modeller også som gjør jobben minst like greit. Til O11 kabinettene vil det passe veldig bra med en slik 360mm AIO, men til andre kabinetter kan det være lurt å vurdere alternativene på 280mm. De yter omtrent likt da finne arealet bare er litt større på 360mm, de er jo 20mm smalere.

 

Ellers et tips om 9900K, den er mest sannsynlig en papir lansering. Det betyr du skal ha flaks for å få tak i en på lanserings dagen. Det er vel den 19.10? Sitt da klar med F5 på butikken du skal handle fra i 15:00 tiden (og sjekk tidligere på dagen også). Og ikke planlegg å kjøp hele PC'en på likt. Hiv CPU i handlevognen og LØP til kassen og få betalt. Hvis ikke er du ikke en gang sikret å få en på denne siden av året..

 

Om Z390 hovedkortet du har valgt deg ikke er tilgjengelig på lenge, så er det i realiteten få forskjeller fra Z370 versjonen. Wifi er integrert i Z390 chipset'et i tillegg til opp til 6 USB3.1 Gen 2, der Z370 versjonen har bare 3 stk, og også Wifi er ordnet gjennom en tredjeparts chip. I praksis går du nesten kun glipp av 3 USB porter, og siste versjon av ME UEFI, uten at jeg vet nøyaktig hva det innebærer er det vanskelig å se for seg at det er veldig mye å være redd for å gå glipp av. Men som sagt; bare i tilfelle du sitter med komplett maskin, og en 9900K, og må vente 2 måneder på HK, i så fall ville jeg bare tatt Z370 versjonen i stedet. :)

 

Når det gjelder skjermen ville jeg satset på denne i stedet i første omgang. 120Hz med G-Sync den også, ganske mye billigere, men med VA panel i stedet, som gir bedre sortnivå, høyere kontrast, garantert ingen IPS glow, og mindre sjanse for backlight bleed. 60 dagers angrerett på Komplett gjør det trygt å prøve den først, blir du ikke fornøyd er det jo bare å forsøke IPS'en i handlelisten din etterpå. Jeg har forrige modell av AOC'en, og er svært fornøyd. Det var jeg ikke med IPS skjermen jeg testet (en PG279Q), den var så dårlig at jeg ikke orket prøve igjen, da jeg har sett flere til og med utstilt i butikker som er fulle av IPS glow. Jeg mener VA er overlegent uansett, grunnet den mye høyere kontrasten, og sortnivået gjør den ganske mye bedre til film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da Gamers Nexus testet det kabinettet, så fant de ut at støvfilteret i front gir en del høyere temps. Synd egentlig, for jeg hadde tenkt meg å prøve det kabinettet selv.

 

Det vil nok bli annerledes med 360mm AIO montert der, slike har jo vifter med høyt statisk trykk. Jeg tror nok også, dersom man ikke vil ha AIO der, at man kan bytte kabinettviftene med vifter med høyt statisk trykk som vil fikse det problemet. Til nød kan man jo også fjerne filteret så lenge man har PC på bordet, og da yter jo kabinettet bedre enn noenting de har testet før. Gamers Nexus tester jo også bare kabinettene med medfølgende vifter, siden det er så mange å velge mellom, og alle har sine egne preferanser. Mens standard setup'et deres er med tårnkjøler i stedet for AIO. Å teste et kabinett med plass til 14 vifter, med 4 vifter, blir litt... Rart...

Lenke til kommentar

Det vil nok bli annerledes med 360mm AIO montert der, slike har jo vifter med høyt statisk trykk. Jeg tror nok også, dersom man ikke vil ha AIO der, at man kan bytte kabinettviftene med vifter med høyt statisk trykk som vil fikse det problemet. Til nød kan man jo også fjerne filteret så lenge man har PC på bordet, og da yter jo kabinettet bedre enn noenting de har testet før. Gamers Nexus tester jo også bare kabinettene med medfølgende vifter, siden det er så mange å velge mellom, og alle har sine egne preferanser. Mens standard setup'et deres er med tårnkjøler i stedet for AIO. Å teste et kabinett med plass til 14 vifter, med 4 vifter, blir litt... Rart...

 

Enig med deg der :)

Kabinettet støtter E-ATX hovedkort ikkesant?

Lenke til kommentar

Hei! Og takk for mange gode tips!

Spesielt Gabri3l for ekstremt utfyllende svar ?

Da er alt bestilt, og ifølge Komplett skal det ikke være mangel på 9900k cpu’er.

 

Endret fra 860 til 970 ssd, og 760p som OS-disk.

 

Endte opp med:

 

Asus Maximus Code z390

MSI 2080ti Trio

9900k

Intel 760p 1tb

970 EVO 1tb

X72

32gb 4266mhz

750D airflow

34» predator

 

Kudos til Nizzen for nerdehjelp jeg aldri har sett maken til!

Lenke til kommentar

Utrolig fint oppsett, men må stille meg på linje med Gabri3l og lurer på hvorfor du skal ha Intel 760p m2 disken? Denne er dyrere og treger enn Samsung sin. Ville slengt inn 2x 970 evo i steden, finner faktisk ingen fordeler med 760p :hm:

Samsung:3400/2500MB/s, 600TBW, 450k/500k IOPS kontra
Intel: 3230/1625MB/s, 576TBW, 340k/275k IOPS.

men igjen, ikke testet intel sine, og mulig noen funksjoner Nizzen vet om som jeg ikke vet om :)
ut over det, "want" hehe :D og lykke til med bygget :)

Lenke til kommentar

Bra produkter, men samlet så er jeg litt uenig. Skal du ha raskest mulig maskin, så må du ha minst mulig programmer kjørende i bakgrunnen.

 

Bare et forslag til endring, så du ser hva jeg mener.

 

Skjermkort: Asus 2080ti Strix oc

Cpu kjøler: Corsair h150i pro (følger med 3xML120 vifter)

Kabinett: Corsair crystal 570x black (psu cover må kjøpes separat tror jeg) eller Obsidian 500D.

Ram : Nyeste Corsair vengeance rgb pro.

Mus og tastatur =  Corsair. (Velger du ikke speed switches på tastaturet så er det som å kjøpe seg høyere ping)

Ekstra: Mouse bungee.

 

 

Med de endringene så har du fjernet MSI Mystic Light, Gskill RGB control, Nzxt hue, Steelseries engine, Logitec gaming software fra maskina. Du kan lese deg litt opp på Corsair iCue. Det er ikke perfekt  software, men du har alt corsair samlet på en plass og du kan slå av all rgb med en knapp.  Asus aura for hovedkortet og gpu. Kanskje ikke så relevant for posten men i cinebench r15 multi så mister jeg ca 10% ved å ha rgb på vs av. Jeg kan ikke tenke meg til hvor irriterende det må være å ha så mye programvare og ikke minst at hver produsent er litt forskjellig. Velger du fargen blå 255, så har du ørten forskjellige blåfarger i pcen.

Lenke til kommentar

Bra produkter, men samlet så er jeg litt uenig. Skal du ha raskest mulig maskin, så må du ha minst mulig programmer kjørende i bakgrunnen.

 

Bare et forslag til endring, så du ser hva jeg mener.

 

Skjermkort: Asus 2080ti Strix oc

Cpu kjøler: Corsair h150i pro (følger med 3xML120 vifter)

Kabinett: Corsair crystal 570x black (psu cover må kjøpes separat tror jeg) eller Obsidian 500D.

Ram : Nyeste Corsair vengeance rgb pro.

Mus og tastatur =  Corsair. (Velger du ikke speed switches på tastaturet så er det som å kjøpe seg høyere ping)

Ekstra: Mouse bungee.

 

 

Med de endringene så har du fjernet MSI Mystic Light, Gskill RGB control, Nzxt hue, Steelseries engine, Logitec gaming software fra maskina. Du kan lese deg litt opp på Corsair iCue. Det er ikke perfekt  software, men du har alt corsair samlet på en plass og du kan slå av all rgb med en knapp.  Asus aura for hovedkortet og gpu. Kanskje ikke så relevant for posten men i cinebench r15 multi så mister jeg ca 10% ved å ha rgb på vs av. Jeg kan ikke tenke meg til hvor irriterende det må være å ha så mye programvare og ikke minst at hver produsent er litt forskjellig. Velger du fargen blå 255, så har du ørten forskjellige blåfarger i pcen.

?

 

Beklager, men vis oss gjerne noe som backer opp din påstand :)

 

cinebench r15 multi så mister jeg ca 10% ved å ha rgb på vs av.

 

:huh:

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du har en "bug" med programmet du bruker, betyr ikkje at alle har det problemet :) Hvorfor har du det programmet installert i det heletatt? Hvis man kjøper hardware med "RGB", så betyr det ikkje at man MÅ installere alt av programmer som følger med...

Tror ikke det er en bug, men at cpu styrer hver individuelle led på tastatur, mus, musmatte, 6xLL120 vifter, 3x ML120 pro rgb, 4x led strips, cpu aio. Lukker jeg programvaren går alt corsair til default rengbue, så jeg må ha corsair iCue installert. Eneste som husker settings er evga kortet mitt. Det er verdt å undersøke om andre produsenter ikke trenger programvare og kjøpe deretter. Jeg skal ta en ny test når jeg får i9 9900k.

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...