Gå til innhold

Hjelp til trådløst hjemmenettverk


gorsol

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Nylig flyttet til et hus der det er veldig liten mulighet for kablet tilkobling eller utvidet nettverk dessverre.

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som har erfaring med mesh og har noen anbefalinger å komme med her?

 

Jeg har 500/500 fra Altibox, men ruteren deres dekker svært lite av huset. Jeg har mulighet til å kable en kobling til ca. midt i huset, og har derfor lurt på om Ubiquiti AmpliFi HD kanskje er det beste alternativet.

 

Hvis det finnes andre, bedre alternativer som gir høyere hastighet så tar jeg gjerne imot forslag.

 

Lurer også på om det kanskje er et alternativ å kjøpe en ny ruter med bedre trådløse signal enn Altibox sin? 

 

Huset er ca 140kvm med to etasjer.

Endret av gorsol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Unifi USG + så mange Unifi access points du vil ha er mitt tips. Det er ofte lettere å kable enn du tror. AP-ene i Unifi-serien får strøm via PoE så du trenger bare å kable en nettverkskabel til hvert punkt.

Lenke til kommentar

Unifi USG + så mange Unifi access points du vil ha er mitt tips. Det er ofte lettere å kable enn du tror. AP-ene i Unifi-serien får strøm via PoE så du trenger bare å kable en nettverkskabel til hvert punkt.

 

Bare for å få det inn med teskje: Ved enn slik løsning kobles USG inn i ruteren fra Altibox, jeg kabler fra USG og ut til access points som f. eks. Unifi AP og vips så har jeg skikkelig dekning i hele huset?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bare for å få det inn med teskje: Ved enn slik løsning kobles USG inn i ruteren fra Altibox, jeg kabler fra USG og ut til access points som f. eks. Unifi AP og vips så har jeg skikkelig dekning i hele huset?

 

Ja, men da selvsagt med switch(er) mellom AP og USG. Du får egne Unifi-switcher med PoE i forskjellige prisklasser. I tillegg bør du kjøre controlleren - denne kan du kjøre på diverse forskjellige varianter av operativsystem, eller kjøpe en "cloud key" med controller innebygd som du plugger på nettverket ditt. Du må ikke ha controlleren kjørende 24/7, men du får mye kul funksjonalitet med den. Her er et par screenshots fra min kontroller:

post-369499-0-21845200-1538379919_thumb.jpg

post-369499-0-50706400-1538379924_thumb.jpg

post-369499-0-04982200-1538379930_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Glemte å føye til at du _må_ ikke ha USG som router, du kan fint bruke altibox sin og plugge switch / access points på den. Men du går glipp av all statistikken og funksjonaliteten i unifi-controlleren (f.eks åpning av porter).

 

Samme med controlleren, såfremt du ikke har en pc / rpi eller lignende som står påskrudd 24/7 som kan kjøre controlleren (eller vil ta kostnaden ved å kjøpe inn en cloud key) så holder det å installere den på en pc, bruke den under oppsett av nettverket og så deretter skru av pcen. Men da får du ingen innsikt i nettverket ditt i det hele tatt og eventuelle endringer i fremtiden må gjøres på samme måte som under oppsett.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg har samme løsingen, men jeg kjører controlleren som en VM på 24/7 påslått server. Det er nok litt mer komplisert enn "ferdig" løsningen AmpliFi HD, men hvis du er teknisk nok og eller interessert nok er det å anbefale.

 

I tillegg vil man nok oppleve at et trådløst nettverk med kablede access points er mer pålitelig enn et der du har antenner som snakker med hverandre over wifi. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

I tillegg vil man nok oppleve at et trådløst nettverk med kablede access points er mer pålitelig enn et der du har antenner som snakker med hverandre over wifi. 

 

Fortsetter å spørre jeg, siden jeg ikke er supergod på nettverk.

 

Kan jeg kable og koble en https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-uap-ac-pro-e/229555.11044/ slik en til Altibox-ruter, vil dette på noen som helst måte forbedre signalene og hastighet på nettverket hjemme? 

 

Slik jeg forstår det er Unifi USG en ekstra sikring og forenkler nettverksoppsett hjemme, men ikke et must? Og hvorfor anbefales USG over for eksempel EdgeRouter?

 

Hva er eventuelt fordel/ulempe hvis jeg allikevel ikke får lagt kabel overalt på en eller flere Infini AC Pro AP vs. Amplifi HD?

 

Takk for god hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Fortsetter å spørre jeg, siden jeg ikke er supergod på nettverk.

 

Kan jeg kable og koble en https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-uap-ac-pro-e/229555.11044/ slik en til Altibox-ruter, vil dette på noen som helst måte forbedre signalene og hastighet på nettverket hjemme? 

 

Slik jeg forstår det er Unifi USG en ekstra sikring og forenkler nettverksoppsett hjemme, men ikke et must? Og hvorfor anbefales USG over for eksempel EdgeRouter?

 

Hva er eventuelt fordel/ulempe hvis jeg allikevel ikke får lagt kabel overalt på en eller flere Infini AC Pro AP vs. Amplifi HD?

 

Takk for god hjelp så langt.

 

Det skal ikke være noe i veien for å kable den rett i en ISP-router, men personlig ville jeg nok skrudd av wifi på altibox-routeren og bare brukt Unifi-AP. Plasserer du AP-et litt strategisk så bør du få bedre dekning enn en ISP-router ja, men det er mange variabler inne i bildet her. Selv har jeg to stk. AC Lite, en i hver etasje og det fungerer kjempebra. Får ca 250/250 på en speedtest jeg gjorde nå.

 

Du kan jo vurdere å starte med en Pro og eventuelt spe på med en Lite eller Pro til dersom dekningen ikke er god nok.

 

Mener at du kan viderekable fra Pro forøvrig så du ikke er avhengig av å trekke alt fra ett sted, men det har jeg ingen erfaring med selv.

 

Jeg bruker USG i stedet for EdgeRouter fordi da får jeg alt inn i ett GUI. 

 

Unifi er en serie ment for businessmarkedet (tenk flere brukere og sentral administrasjon av hele nettverket) mens Amplifi er  consumer-spisset og designet for hjemmebrukere.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe i veien for å kable den rett i en ISP-router, men personlig ville jeg nok skrudd av wifi på altibox-routeren og bare brukt Unifi-AP. Plasserer du AP-et litt strategisk så bør du få bedre dekning enn en ISP-router ja, men det er mange variabler inne i bildet her. Selv har jeg to stk. AC Lite, en i hver etasje og det fungerer kjempebra. Får ca 250/250 på en speedtest jeg gjorde nå.

 

Du kan jo vurdere å starte med en Pro og eventuelt spe på med en Lite eller Pro til dersom dekningen ikke er god nok.

 

Mener at du kan viderekable fra Pro forøvrig så du ikke er avhengig av å trekke alt fra ett sted, men det har jeg ingen erfaring med selv.

 

Jeg bruker USG i stedet for EdgeRouter fordi da får jeg alt inn i ett GUI. 

 

Unifi er en serie ment for businessmarkedet (tenk flere brukere og sentral administrasjon av hele nettverket) mens Amplifi er  consumer-spisset og designet for hjemmebrukere.

 

Supert, tusen takk!

 

Tror jeg prøver en Pro til å begynne med, samt oppgraderer nettverkskortet i PC, og ser om dette fungerer i første omgang. Funker dette, så bygger jeg på med en USG+eventuelt en Lite eller Pro til hvis det skulle være behov.

 

Melder tilbake resultat når testing er gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Supert, tusen takk!

 

Tror jeg prøver en Pro til å begynne med, samt oppgraderer nettverkskortet i PC, og ser om dette fungerer i første omgang. Funker dette, så bygger jeg på med en USG+eventuelt en Lite eller Pro til hvis det skulle være behov.

 

Melder tilbake resultat når testing er gjort.

 

Hørte noen rykter om at Pro ikke lenger hadde Power-brick medfølgende i pakken, undersøk det først så du ikke sitter med et AP uten power (hvis du ikke har PoE switch fra før av da). Kjøp via en nettbutikk så kan du eventuelt bruke åpent kjøp om det skulle vise seg at det ikke funker bra nok for deg.

Lenke til kommentar

Min anbefaling er at du ber en eller annen elektriker om å komme på befaring og gi deg en pris på hva det vil koste å legge kabel - som det blir sagt lenger oppe her så behøver det ikke å være så voldsomt dyrt. 

 

Jeg har enn så lenge satt opp 2 stk. Asus AC68 rutere som repeatere, og opplever fremdeles at vi har dødsoner hos oss.

Lenke til kommentar

Hørte noen rykter om at Pro ikke lenger hadde Power-brick medfølgende i pakken, undersøk det først så du ikke sitter med et AP uten power (hvis du ikke har PoE switch fra før av da). Kjøp via en nettbutikk så kan du eventuelt bruke åpent kjøp om det skulle vise seg at det ikke funker bra nok for deg.

 

Ja, det er E versjonen som selges uten PoE injektor. Altså med E på slutten, som UAP-AC-PRO-E.

Lenke til kommentar

Fortsetter å spørre jeg, siden jeg ikke er supergod på nettverk.

 

Kan jeg kable og koble en https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/nettverk/aksesspunkt/ubiquiti-uap-ac-pro-e/229555.11044/ slik en til Altibox-ruter, vil dette på noen som helst måte forbedre signalene og hastighet på nettverket hjemme? 

 

Slik jeg forstår det er Unifi USG en ekstra sikring og forenkler nettverksoppsett hjemme, men ikke et must? Og hvorfor anbefales USG over for eksempel EdgeRouter?

 

Hva er eventuelt fordel/ulempe hvis jeg allikevel ikke får lagt kabel overalt på en eller flere Infini AC Pro AP vs. Amplifi HD?

 

Takk for god hjelp så langt.

 

Kjøper du det AP'et der kan du ikke kjøre strøm med nettverkskabelen (PoE injektor) uten å måtte kjøpe/inneha utstyr i tillegg. Her er ett med PoE injektor  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...