Gå til innhold

[Løst] Ny gaming skjerm - Asus PG278Q


niqen

Anbefalte innlegg

Ser etter en høyst brukbar skjerm til gaming.

VA er vel egentlig det jeg har aller mest lyst på, men

det er langt ifra alle skjermer som kommer med ønsket specs

innenfor denne paneltypen. Vurderer derfor TN.

 

Denne skjermen disher ut 1440p, 144hz, G-sync, etc.

Den er på 27", noe som dekker størrelsesbehovet, og

den ser ut til å ha gode fysiske funksjoner, fine menyknapper / menyer,

den er fin å se på og nokså enkel i stilen, noe som appelerer til min egen smak.

 

Spørsmålet er, da jeg ikke har råd til en slik ny.. om jeg finner denne med rabattert pris

som demo-vare eller brukt.. gitt at skjermen ikke har noen feil eller mangler, hva

er en grei pris på denne?

Eventuelle alternativer der ute?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PG278Q er vel ikke på markedet lenger? 

Tenker du på PG278QR kanskje? 

 

Jeg solgte en 278Q i fjor for 4 lapper.

Grei skjerm, men er ikke imponert over TN-panelet. Sleit litt med bleed også.

Så en på power (utstilt som demo tror jeg) der var det ingen R på slutten av modellnavnet, så

jeg stusset litt selv. IPS er heller veien å gå her? TN har jo sine fordeler, men det blir litt bleed ja?

Litt skeptisk mtp hvordan det er å se på skjermen fra litt skrå vinkel også.

 

Modellen jeg så i butikk var forøvrig ikke koblet til, så litt vanskelig å si noe ut ifra den alene :/

Lenke til kommentar

Sant det. Er bare ute etter å få maks ut av skjermkortet, når det er på plass. :) 

 

Spilte i min tid i toppsjiktet i Unreal Tournament 99, DET er lenge siden. Men allerede da

var det spillet så crappy og lite krevende at det ikke skulle rare greiene for å dra det uten problem.

 

Blir mye BF på meg fremover så fort alt av komponenter er på plass, så vil vel bare ha en 1440p skjerm

som har grei refreshrate og g-sync. Også bør den være god å se på da, selvfølgelig.  :wee:

 

Ser at PG279Q er på tilbud på komplett og elkjøp (6290). Blir så lett påvirket av slike tilbud, men

prisen er vel egentlig fortsatt stiv.. ? Har uansett mange komponenter som må kjøpes inn.

Skjermen føles bare som en stor byrde som skal ut av verden asap, men det er vel ingen hast  :hmm:

Lenke til kommentar

Ja er litt kjipt at g-sync skal koste såpass mye mer, men sånn er det nå.. forandrer seg ikke på dagen så
er vel bare å innfinne seg med slik ting er  :huh:

 

Har ikke hatt noen gamer PC på 10 år, så det er litt viktig for meg nå at jeg får utnyttet

kronene som brukes maksimalt, vil jo ha noe som holder seg en stund, om du skjønner!

 

Blir vann og brød et par måneder men men sånn er det. 

 

Har jo sett på alternativene, MSi, Acer, HP osv osv.. mange skjermer som sikkert er veldig gode,

og mange som er langt rimeligere, men liker gjerne å tro at en ofte får det en betaler for  :eek:

 

Skulle gjerne satsa på en skjerm med VA jeg også, men så er det da ikke så mange av de med

de specsa jeg ser etter, blir litt vrient.  :huh:

Lenke til kommentar

har selv en Asus 34" LED G-sync ROG PG348Q ultrawide 100Hz, meget fornøyd, testet noen 144Hz skjermer før jeg kjøpte denne, men merket ingen merkbar forskjell på 100Hz og 144Hz under spiliing!

 

en PG278Q skjerm, eller tilsvarende er også en meget god skjerm etter min mening!

Endret av kla3torsk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare si at pg279q på sett å vis er en dritt skjerm, men det er ekstremt få gode alternativ !

Selv synest jeg at den er klart bedre enn Samsung VA når det kommer til klarhet ved bevegelse. VA har andre styrker såklart.

 

Med dritt skjerm mener jeg at det er lotto om du får et bra panel. Den første jeg kjøpte var så dårlig at jeg sendte den tilbake innen en uke(bleed og glow). Den jeg har nå er ganske bra, men den kjøpte jeg kun fordi jeg fikk teste den først :)

 

Når det kommer til uw 100Hz er dette mer en preferanse, men jeg personlig mener en 100hz uw ikke har noenting å stille opp med mot en 165hz. Meget mulig det blir en slik på meg også når diablo 4 kommer, men inntil videre er det stort sett fps det går i.

 

Denne er et godt alternativ.

Hørt mye skryt, men jeg har ikke testet den

Lenke til kommentar

Denne er et godt alternativ.

Hørt mye skryt, men jeg har ikke testet den

 

Jeg har PG278QR som det linkes til over og er meget fornøyd, det var skjermen jeg endte på som var nærmest det jeg ønsket meg.

Edit: Glemte  og nevne at jeg ikke justerer noe på innstillingene, bruker kun de pre-satte innstillingene, siden disse er meget bra ut av boksen..... Enklere meny enn denne får du ikke.. + for joystick og lett identifiser bare knapper(3 med forskjellig utforming)

 

Har hatt PG278Q samt Asus og Acer sine såkalte gaming 27" versjoner med IPS(144/165Hz), opptil flere av enkelte modeller inklusive PG279Q x 2 som jeg ikke oppfatter som en spill skjerm(kanskje brukbar i BF1 om du kun bruker tanks, og da på langdistanse), og til spill kan de ikke sammenliknes med PG278QR, de faller rett og slett fullstendig igjennom.

 

PG278QR er har meget bra bilde og farger til og være en TN skjerm, så til gaming er dette nok en av de beste skjermene du får tak i. (skulle gjerne hatt 2x 2080Ti og 3 slike skjermer). 

 

Min har noe "bleed" helt nede langs rammen, men kun synlig på helt sort test bilde.

Til nett browsing fungere min med tydelig og skarp text, film titting  fungerer også godt nok.

Spiller mest BF1 krystall klart bilde og tåler  meget raske bevegelse med mus uten nevne verdig reduksjon i skarphet.

 

@Kyrre S: Har nå rundet 60, merker reduksjon i hastighet siden fylte 55, jeg har ingen forhåpninger til og bli verdensmester eller på annen måte best.

Men jeg vil gjøre det best mulig, og har erfart at disse såkalte IPS gaming skjermene med 165/144Hz IPS ikke hjelper meg med dette overhodet, resultatet jeg får med min PG278QR overgår alt annet jeg har prøvd med god margin.

Ref 60: Før ble jeg beskyldt daglig for juksing, i perioder i hvert kart(før 55), nå etter 60 skjer det ikke så ofte lengre. I BF1 skjer det  kun et fåtall ganger i uka. I warface som jeg spiller sjeldnere og sjeldnere skjer det hver gang jeg spiller, men ikke i hvert kart lengre. Når jeg brukte IPS skjermene var beskyldningen nesten fraværende i Warface .

 

 

Da har jeg bedre resultater på en Asus 27" 144hz (den første Samsung hadde med 144hz ) og en annen Samsung 24" med 120Hz(den første de hadde med 120Hz). Hadde 24" samtidig jeg hadde alle disse såkalte IPS gaming skjermene og fikk testet de side om side på alle varientene. 27" fikk jeg kun testet mot de 2 første Acer skjermene.

Gjorde det klart bedre med disse 2 enn disse IPS 165/144Hz gaming skjermene, forskjellen var relativt stor.

 

Edit: ...…….IPS 165/144 skjermene...…...

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før ble jeg beskyldt daglig for juksing, i perioder i hvert kart(før 55), nå etter 60 skjer det ikke så ofte lengre. I BF1 skjer det kun et fåtall ganger i uka.

Det er nok litt individuelt hvordan man opplever dette. Et TN-panel er raskere, og det kan nok gjøre at noen er litt bedre i FPS-spill. Når det er sagt så ble jeg autobanna fra enormt mange BF3 servere pga for høy KD. Og jeg spilte gjerne på en 60hz IPS monitor ..

 

Personlig syntes jeg TN-panel gir dårlig bilde, så holder meg unna. Kanskje 278QR har et veldig mye bedre panel enn 278Q, jeg har ikke prøvd.

 

Det optimale er kanskje å ha en 1920*1080/24"/144-165hz TN monitor med adaptiv sync når man skal være FPS-junkie, OG ha en 1440p eller oppover IPS monitor til eventyrspill og alt annet :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PG279Q er vel strengt tatt i aller høyeste grad en premium spillskjerm, men den er kanskje ikke for alle?

Jeg vipper veldig mellom IPS og TN, men det blir nok Asus ROG uansett. Det er kanskje ofte litt urelevant,

men har sjekka litt i butikk og føler at Asus sine Swift-modeller som 278QR / 279Q har et renere design

enn de fleste andre i denne prisklassen. Veldig gode menyer også, og selvfølgelig som vi har vært inne på -

rå ytelse i spill. Jeg er litt usikker på TN da jeg ikke utelukkende kommer til å spille, men også bruke skjermen

til litt allround-bruk, litt Photoshop, filmtitting m.m.

 

Hovedfokuset er gaming, men tror kanskje IPS er mer korrekt til mitt bruk enn TN. 279Q har jo f.eks alle

kvalitetene på plass. Bleed osv er jeg egentlig ikke så bekymret over.

 

Det lønner seg kanskje å vente utover høsten og se om det kommer noen gode kampanjer.. i skrivende

stund er de fleste modellene til fullpris med mindre en kjøper demovare da!  :)

 

PG279Q går for 6300 på Elkjøp sine sider ser jeg.  :hmm:

 

Har stort sett alltid (tidligere) hatt skjermer som har vært horrible til gaming, uten at jeg irriterte meg nevneverdig

over dette. Tror nok jeg kommer til å bli positivt overrasket uansett, nå når jeg etterhvert skal ha noe nytt.  :xmas:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok litt individuelt hvordan man opplever dette. Et TN-panel er raskere, og det kan nok gjøre at noen er litt bedre i FPS-spill. Når det er sagt så ble jeg autobanna fra enormt mange BF3 servere pga for høy KD. Og jeg spilte gjerne på en 60hz IPS monitor .. 

 

Personlig syntes jeg TN-panel gir dårlig bilde, så holder meg unna. Kanskje 278QR har et veldig mye bedre panel enn 278Q, jeg har ikke prøvd.

 

Det optimale er kanskje å ha en 1920*1080/24"/144-165hz monitor med adaptiv sync når man skal være FPS-junkie, OG ha en 1440p eller oppover IPS monitor til eventyrspill og alt annet :)

 

Det er stooor forskjell på 278QR og 278Q, forskjellen mellom nevnte IPS skjermer og 278QR er liten, om du i det hele tatt ser noe forskjell på ren bildekvalitet i spill når du spiller.

 

For høy KD kan være så mangt, om det er oppnådd med 30/1 eller 600/20 utgjør nok en stor forskjell på risk for og bli banned på hvilket som helst hvis.

Så Kyrre i hvilken kategori var du?

 

Dessuten før var spillene designet annerledes, man kunne enkelt kjøpe seg til høy K/D, spesielt hvis man anskaffet seg de første pci(e) ssd mot "alle" andre som da hadde snurredisk., og i tillegg hadde lav ping var man relativt enkelt konge på haugen.

Nå skal alt være så rettferdig , dvs man jevner ut forskjellene i ping og hardware med en haug med ekstra kalkulasjoner slik mange spill lider negativt under dette.

 

Spiller BF1 noe sammen med en tidligere Skarpskytter i den Engelske hæren noe han var hele sitt yrkesaktive liv, han knerter ikke mange i hvert spill, hans k/d var relativ høy for ikke og snakke om Headskot/kill statstikken var skyhøy, men så sluttet han og bare spille Qonquest til og spille mye TDM, da raste disse verdiene til buns lol.

I siste crysis spilllet var hedshot/kill ration hans høy nok til at de fleste ville være meget fornøyd med og ha den som K/D ratio Så vidt jeg vet har han aldri vært i nærheten av og bli mistenkt for juks, han nærmer seg 67 med stormskritt  )).

Han har alltid hatt brukbar skjerm, først i det siste har fått seg relativt oppdatert hardware

 

Sorry for lot OT

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Det er stooor forskjell på 278QR og 278Q

 

Det høres bra ut. Det er kanskje derfor de kutte Q fra markedet, for å komme med et bedre panel.  :thumbup:

 

Og hvis du må vite det så var KD'n min i BF3 44233/21027. Det virka som det gikk en grense på mange servere ved en ratio over 2. 

Beste streak var 37. Kanskje ikke enormt imponerende - vet ikke hva som er bra her. Med litt over 2200 runder spilt er iallfall avg kills pr runde nesten 20. 1461 wins hvorav 410 mvp.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

PG279Q er vel strengt tatt i aller høyeste grad en premium spillskjerm, men den er kanskje ikke for alle?

Jeg vipper veldig mellom IPS og TN, men det blir nok Asus ROG uansett. Det er kanskje ofte litt urelevant,

men har sjekka litt i butikk og føler at Asus sine Swift-modeller som 278QR / 279Q har et renere design

enn de fleste andre i denne prisklassen. Veldig gode menyer også, og selvfølgelig som vi har vært inne på -

rå ytelse i spill. Jeg er litt usikker på TN da jeg ikke utelukkende kommer til å spille, men også bruke skjermen

til litt allround-bruk, litt Photoshop, filmtitting m.m.

 

Hovedfokuset er gaming, men tror kanskje IPS er mer korrekt til mitt bruk enn TN. 279Q har jo f.eks alle

kvalitetene på plass. Bleed osv er jeg egentlig ikke så bekymret over.

 

Det lønner seg kanskje å vente utover høsten og se om det kommer noen gode kampanjer.. i skrivende

stund er de fleste modellene til fullpris med mindre en kjøper demovare da!  :)

 

PG279Q går for 6300 på Elkjøp sine sider ser jeg.  :hmm:

 

Har stort sett alltid (tidligere) hatt skjermer som har vært horrible til gaming, uten at jeg irriterte meg nevneverdig

over dette. Tror nok jeg kommer til å bli positivt overrasket uansett, nå når jeg etterhvert skal ha noe nytt.  :xmas:

Kan ikke tro at PG279Q egner seg særlig til Photoshop, da tror jeg du like godt kan bruke 278QR og få kalibret den profesjonelt, vil tro en rimelig IPS skjerm beregnet for dette til halve prisen vil være langt bedre..

Kombinere spill og Photoshop skjerm i samme skjerm og at den skal være god dugende til begge deler koster nok langt mer enn de summene som er oppi i lufta i denne tråden, om de finnes.

 

Det høres bra ut. Det er kanskje derfor de kutte Q fra markedet, for å komme med et bedre panel.  :thumbup:

 

Og hvis du må vite det så var KD'n min i BF3 44233/21027. Det virka som det gikk en grense på mange servere ved en ratio over 2. 

Beste streak var 37. Kanskje ikke enormt imponerende - vet ikke hva som er bra her. Med litt over 2200 runder spilt er iallfall avg kills pr runde nesten 20. 1461 wins hvorav 410 mvp.

 

Da lurer jeg på hvem du har ertet på deg for og bli banned for kill/death ratio på 2.1  :eek: , du har ikke glemt et siffer på kill siden?Eller ett for mye på andre siden?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Det var script på flere servere som autobanna deg med begrunnelse for høy KD. Så jeg har ikke ertet på meg noen - er for gammel for slik :) Men du er tydeligvis mye råere, så hva var din gamertag i BF3 ?

Jeg venter også  :green:

 

PS: Det er win/loss ratio som sier noe hvor god man egentlig er. Høy KD er lett å får, så lenge man er feig nok. Typisk med tanks, sniper etc... Altså være lite teamspiller.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Har ikke spilt mye BF3, men tag var nok baggibridges, dog har jeg i alle BF spilla jeg spilt tatt relativ lang tid og få noe fart på sakene.

Av en eller annen grunn trenger jeg tid for og få disse til og gli sånn noenlunde.

 

Hvor har jeg for øvrig påstått at jeg har høy K/D i noe som helst, om det er dette det siktets til?

 

Uansett så er nok min K/D i BF3 lavere enn din, for og si det mildt, husker ikke.

 

Svar:

BF3: 

K/D Ratio 0.757

lol

 

Herre min hatt har jeg brukt hele 109 timer i BF3 lol

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Trenger nok ikke noen profesjonell kalibrering av skjerm her altså, jeg er ikke DER, i Photoshop.

Som nevnt er jeg i all hovedsak ute etter en skjerm med 1440p, 120 hz+, IPS, TN eller VA med

lav input lag. TN fungerer som nevnt sikkert kjempefint det også, men disse innsynsvinklene

drar meg litt bort fra denne paneltypen. Har selv en kompis som har en TN-skjerm, og

når man sitter ved siden av og ser på spilling eller venter på tur så ser det regelrett stygt ut  :hmm:

 

Er vel derfor IPS er litt mer forlokkende. Skulle vel aller helst gått midt i mellom med en knallgod

VA-skjerm, men de vokser absolutt ikke på trær, og mange av dem har FreeSync, noe som jeg

ikke er særlig tjent med ettersom jeg skal ha et GTX eller RTX-kort i min PC.

 

En kan jo håpe på et knallgodt tilbud her eller der, men det blir uansett en Asus ROG Swift-skjerm.

 

K/D ratio o.l får jeg vente med å uttale meg noe om frem til jeg faktisk har satt opp hele PC'en,

men kan ikke se for meg at det blir pent eller pyntelig til å begynne med..  :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...